POWER politianmelder Elgiganten for omfattende fusk med førpriser
Elektronik- og hvidevarekæden POWER har i dag politianmeldt konkurrenten Elgiganten for det, som POWERs direktør Jesper Boysen betegner som ”omfattende fusk med førpriser”. POWER har tidligere rettet henvendelse til konkurrenten omkring urent trav i markedsføringen, men denne gang er omfanget så stort, at POWER har vurderet, det er en sag for politiet. ”Deres fremgangsmetode er jo en regulær vildledning af de danske forbrugere”, siger Jesper Boysen.

Klokken 17.13 tikkede en anmeldelse i dag ind hos Københavns Politi fra elektronik- og hvidevarekæden POWER, som anmeldte sin konkurrent Elgiganten for brud på regler om prismarkedsføring i forbindelse med deres igangværende kampagne ”ADVARSEL! PRISFALD I ODENSE”.
Fejl i over 30 % af tilbuddene
Baggrunden er mindst 92 tilfælde, hvor POWER har observeret, at Elgiganten har sat en vare til salg med en falsk førpris eller slet ikke har oplyst før-prisen, som man ellers skal. Reglerne siger, at hvis en vare markedsføres med en prisnedsættelse - for eksempel ved at skrive ”SPAR” - så skal førprisen oplyses. Førprisen er varens laveste pris de seneste 30 dage. Den regel har Elgiganten efter POWERs vurdering overtrådt i flere tilfælde.
- Vi har kigget Elgigantens tilbudsmateriale igennem og har indtil videre fundet fejl i over 30 % af deres tilbud, og det er det materiale, vi har givet videre til politiet i forbindelse med anmeldelsen. Jeg må sige, at jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne, siger Jesper Boysen, administrerende direktør i POWER.
POWER-direktøren er helt med på, at en politianmeldelse kan virke som et drastisk skridt.
- Ja, det kan du tro. Men det her drejer sig jo ikke om et enkelt tilfælde med en enkelt anonym toaster, men i stedet om en række kendte varemærker og flagship-produkter, som er meget efterspurgte hos kunderne. Selvfølgelig kan fejl ske, men her lader det til at være med fuldt overlæg. Derfor har vi valgt at overgive sagen til politiet, siger Jesper Boysen.
Har tidligere påpeget ulovligheder i markedsføringen
Så sent som den 5. september 2024 rettede POWER via sin advokat henvendelse til Elgiganten med en kollegial henvisning til en række tilbud, hvor Elgiganten ikke overholdt markedsføringsloven. Dengang lød forklaringen fra Elgiganten, at ”fejlopsætningen er sket på grund af en menneskelig fejl. Dette er naturligvis meget beklageligt, og det har ikke været hensigten, at kampagnen skulle køre på denne måde”. Herefter blev de ulovlige tilbud rettet.
I samme mail lød det samtidig: ”Elgiganten har naturligvis fokus på prismarkedsføringsreglerne og er - ligesom POWER - interesseret i, at reglerne overholdes i markedet”.
- Den sidste linje der klinger meget hult i dag, siger Jesper Boysen og fortsætter.
- Normalt løser vi sådanne problemer internt i branchen, men denne gang er Elgiganten gået for vidt, og vores seneste dialog har åbenlyst ikke haft den store effekt. POWER agerer til daglig i en enormt prisfølsom branche, og i sidste ende har vi og resten af detailbranchen kun vores troværdighed og vores gode service at læne os op ad over for kunderne. Derfor er det enormt ødelæggende, når konkurrencen på markedet bliver skævvredet, fordi nogle vælger at snyde med deres prismarkedsføring. Og det er i sidste ende kun én gruppe, der sidder med sorteper – nemlig de danske forbrugere, siger Jesper Boysen.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPower Danmark
Journalister, redaktører, bloggere og andet godtfolk glæder vi os til at få i telefonen. Ring til vores presseansvarlige på tlf. 2133 8088, eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
200% stigning: Nintendo Switch 2 revet af hylderne i POWER19.6.2025 14:04:31 CEST | Pressemeddelelse
Siden lanceringen af den nye Nintendo Switch 2 har efterspørgslen nået historiske højder hos elektronikkæden POWER. Salget af Nintendo-produkter er steget med mere end 200% i forhold til samme periode sidste år – og intet tyder på, at efterspørgslen stilner af.
Sammenlægning: Punkt1 og Expert bliver slået sammen under Punkt1-brandet2.6.2025 12:56:11 CEST | Pressemeddelelse
Hidtil har de to kæder kørt parløb, men efter en enstemmig afstemning har ledelse og franchisetagere bag elektonikkæden Expert og hvidevarekæden Punkt1 valgt at samle kræfterne under ét brand: Punkt1. Sammenlægningen sker for styrke kædens vækst og brandmæssige position samt give kunderne adgang til hvidevarer og elektronik i alle butikker.
Efter europæisk strømnedbrud: Danskerne hiver powerbanks og nødradioer ned fra hylderne2.5.2025 11:39:18 CEST | Pressemeddelelse
Nyheden tidligere på ugen om strømnedbrud i Spanien og Portugal har i den grad sat danskerne i alarmberedskab. I POWER er salget af powerbanks steget med 100 %, imens der inden for de seneste tre døgn er blevet solgt 60 % flere nødradioer. Elektronik- og hvidevarekæden forudser, at tendensen vil fortsætte i de kommende dage.
Desperate kunder i POWER: Salget af Google Chromecast-erstatninger steg med 1200 %13.3.2025 12:54:33 CET | Pressemeddelelse
Tidligere på ugen oplevede mange danskere, at deres ældre versioner af Google Chromecast pludselig ikke længere virkede. Siden har elektronik- og hvidevarekæden POWER oplevet en ren eksplosion i salget af alternative streamingprodukter, så salget på bare få dage er steget med 1200 % sammenlignet med sidste år. POWER forventer, at den store efterspørgsel fortsætter.
Viralt TikTok-hit rammer Danmark: POWER solgte over 100 Ninja SLUSHis på en time24.2.2025 15:42:52 CET | Pressemeddelelse
Sidst var det airfryeren, og nu er det verdenshittet Ninja SLUSHi, der indtager danskernes køkkener med rekordfart. Natten til mandag lancerede POWER sit forsalg på den populære slush-maskine, Ninja SLUSHi. Allerede i løbet af den første time blev der solgt over 100 styk af den populære køkkenmaskine, der har taget både USA og England med storm.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum