På Kulturnat 2024 er Industriens Hus fuld af vand

Vand er på dagsordenen alle steder – klimaforandringer, iltsvind, vandkvalitet osv. Danske virksomheder har en del af løsningerne på mange af de udfordringer. Det prøver DI at vise gennem leg, fascination og inspiration for store og små på Kulturnatten, hvor Industriens Hus fyldes med vand. Hele familien kan være med.

Dansk Industri åbner dørene i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København til Kulturnat 2024. Foto: Joshua Tree Photography

Danske virksomheder er verdensførende inden for produkter og know-how, hvor vand spiller en central rolle. Med bæredygtige løsninger gør de en global forskel for sanitet og klima. På Kulturnatten 2024 åbner Dansk Industri dørene i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København til arrangementet 'En verden af vand'.

- Vand er en kilde til leg og fantasi – både når vi tegner havets væsner, når vi leger, og når vi forsøger at holde balancen på bølgerne. Vand er livsnødvendigt, underholdende og fascinerende. Derfor inviterer vi alle til at udforske en verden af vand ved dette års Kulturnat i DI, siger Mette Østergaard, direktør for public affairs, kommunikation, brand og marketing i DI.

Vand er en dyrebar ressource og til Kulturnatten kan man opleve, hvordan man kan passe bedre på vandet. Man kan smage på fremtidens vandteknologi, selv udføre forsøg med vand, og se nærmere på oceanernes tilstand. Alt sammen er naturligvis bygget op omkring aktiviteter, hvor hele familien kan være med.

Koncert og oplevelser
Du kan høre koncert med Katrine Bille fra Ramasjang, lave dit eget unikke akvarie, fiske genbrugsplast fra andedammen og smelte det om, tage fjollede selfies fra havets bund med Myselfie, smage på  fremtidens vandfiltreringsteknologi med Aquaporin, lave havfruer og selvlysende dybhavsfisk med Plus-Plus samt få  gratis is fra MatrFoods og Premier Is.

Og så kan du opleve Vandheltene med Hofor, forme og tegne dit forhold til vand og vinde præmier med Rambøll, teste dine surfing skills med Cold Hawaii, blive klogere på havet og observere havdyr med DTU Aqua, køre med robotter og lave undervandsverdener med Coding Pirates, lave spændende vandforsøg og deltage i et hav af andre sjove, lærerige og fascinerende aktiviteter, der alle har med vand at gøre. Helt uden at få våde sokker.

Bølger på facaden
Facaden mod Rådhuspladsen tages også i brug i den mørke efterårsnat, så du kan opleve bølgerne glide hen over glasbygningen og måske få øje på en haj eller to. Og så er der selvfølgelig diverse smagsprøver og ikke mindst varm kakao og kaffe til alle, der lægger vejen forbi Dansk Industri til Kulturnatten 2024.

- Vi er deltager Kulturnatten, fordi vi gerne vil invitere alle interesserede familier, børn og voksne indenfor i en af Københavns mest centrale bygninger og give dem mulighed for at lære danske virksomheder og deres  mange spændende løsninger på vores samfunds udfordringer bedre at kende, siger Mette Østergaard.

Kulturnatten 2024 finder sted fredag den 11. oktober i tidsrummet kl. 18.00 - 23.00.

Du kan blandt andre møde Katrine Bille fra Ramasjang, der afholder koncert fra kl. 19.30 - 20.15.

Du kan også møde Line Hvid fra Kreativ med Ungerne, samt virksomhederne: Rambøll, Hofor, Aquaporin, Myselfie, Alfa Laval, Plus-Plus, Matr Foods, Orana, GoTutor, Coding Pirates samt  Plastindustrien, DTU Aqua, Cold Hawaii og mange flere.

Det er gratis at komme ind til Kulturnatten i DI og ‘En verden af vand’, for alle der har Kulturpas.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk