Nu opfyldes drømmen om eksklusive ejerlejligheder på Dalum Papirfabrik

Interessen har været stor, og nu går arbejdet med omdannelsen af ”Hollænderhuset” til 20 New Yorker-inspirerede ejerlejligheder i gang. Boligerne forventes indflytningsklare i oktober 2025.

En visualisering af Hollænderhuset, der forventes at stå færdig i oktober 2025.
En visualisering af Hollænderhuset, der forventes at stå færdig i oktober 2025. MT Højgaard Property Development

Dalum Papirfabrik er for alvor ved at tage form, og nu når Odense-bydelen en ny milepæl.

Det sker med opførelsen af 20 eksklusive, New Yorker-inspirerede ejerlejligheder i den ikoniske fabriksbygning Hollænderhuset, hvor industriel karakter møder moderne komfort.

Efter bred interesse for boligerne er byggeriet netop gået i gang, og boligerne forventes indflytningsklare i efteråret 2025.

“Det er en stor dag både for os som projektudvikler og for Dalum Papirfabrik. Vi er utroligt glade for, at vi nu for alvor kan komme i gang, og vi glæder os allerede til at overdrage nøglerne til nogle glade boligejere om et år,” siger Frederik Østergaard Kristiansen, projektudviklingsdirektør hos MT Højgaard Property Development.

Bred interesse hele vejen igennem

Beslutningen om at gå i gang med byggeriet skyldes en kombination af flere ting, forklarer projektudviklingsdirektøren.

“For det første har der hele vejen igennem været meget stor interesse for boligerne, så vi har ikke været i tvivl om, at vi stod med et meget interessant projekt, der appellerer bredt. For det andet er halvdelen af boligerne nu solgt som projektsalg, og flere er ydermere reserveret, så derfor mener vi, at tiden er kommet til at trykke på knappen,” siger Frederik Østergaard Kristiansen.

Bevarer bygningen

Hollænderhuset er en af de tilbageværende bygninger fra den oprindelige papirfabrik. Den rummede i sin tid fabrikkens helt store stolthed, en hollandsk papirmaskine, der var med til at revolutionere papirproduktionen.

Bygningen vil bevare sin industrielle krop og karakter, og vil dermed give boligrammerne noget helt specielt. Bygningens indre forvandles til i alt 20 unikke ejerboliger i New Yorker-inspireret stil, hvor bygningens industrielle look møder lækre materialer og en moderne planløsning.

Hver bolig kommer blandt andet til at nyde godt af store industrielle vinduespartier, en loftshøjde på minimum fire meter og en gunstig placering i grønne omgivelser tæt på Odense Å.

Den unikke atmosfære i lejlighederne kan allerede nu opleves i et særligt indrettet prøveudsnit i Hollænderhuset. Det er Nybolig Odense Palle Jensen, der er ejendomsmægler på projektet.

Dalum Papirfabrik – en bydel i udvikling

Med rødder helt tilbage til 1875 er Dalum Papirfabrik en vigtig del af Odenses historie.

Den nye bydel vil bestå af dels nybyggede boliger og dels en bevaring og omdannelse de eksisterende fabriksbygninger. Projektet omfatter i alt 442 boliger, herunder 301 lejeboliger, 63 rækkehuse, 20 ejerlejligheder og 58 seniorboliger. Derudover vil bydelen tilbyde dagligvarebutik, parkeringshus, fælleshus, naturlegepladser og flere grønne områder.

MT Højgaard Property Development står bag udviklingen i samarbejde med arkitektfirmaet C.F. Møller.

Kontakter

Frederik Østergaard Kristiansen, projektudviklingsdirektør hos MT Højgaard Property Development: +45 22 70 90 32 / frk@mth.dk

En visualisering af Hollænderhuset, der forventes at stå færdig i oktober 2025.
Download
Et dronefoto af Dalum Papirfabrik fra foråret 2024. Hollænderhuset ses bagerst i billedet øverst tv.
PR-foto
Dronefoto af Hollænderhuset fra sommeren 2024
Download
Visualisering af én af lejlighederne i Hollænderhuset. Visualiseringen er bare et eksempel.