Sweco

Prisvindende studieprojekt vil genbruge 250.000 tons træ fra Danmarks minkfarme

For tredje år i træk uddelte arkitekt- og ingeniørrådgiveren Sweco sin grønne talentpris ’Sweco Transform Award’ til det bedste afgangsprojekt inden for bæredygtig transformation. Arkitekterne Mads Oien Nielsen og Simon Pyll Truesen vandt prisen og checken på 50.000 kr. for deres overbevisende projekt og bud på, hvordan vi genbruger 250.000 tons træ fra Danmarks nedlagte minkfarme.

Vinderne af Sweco Transform Award 2024 sammen med Dariush Rezai, CEO i Sweco Danmark.

Sweco Transform Award hylder studerende, der med innovative ideer og løsninger arbejder for en mere bæredygtig fremtid. I årets finale præsenterede fem udvalgte finalister deres projekter foran en jury med eksperter fra byggeriet og et engageret publikum tirsdag den 1. oktober.

Vinderne blev Mads Oien Nielsen og Simon Pyll Truesen fra Det Kongelige Akademi med projektet ”Potentialet i Danmarks største nedrivningssag. Undersøgelser af højt kvalificeret træ i nye funktioner”. I projektet undersøger de to tidligere håndværkere, hvordan 250.000 tons genbrugstræ fra Danmarks nedlagte minkfarme, opført efter 1995, kan transformeres og få nyt liv som bærende konstruktioner i nye byggerier.

”Sweco Transform Award har været en stor oplevelse, og vi så det særligt som en god mulighed for at få budskabet om vores projekt ud og som et afsæt til at føre det ud i livet. At vi så løb med sejren, var selvfølgelig en sjov ekstra bonus. Det var fedt at få lov til at præsentere for en kompetent jury med nogle af branchens skarpeste eksperter inden for bæredygtighed,” udtalte de glade vindere i det efterfølgende interview.

Stærk metode demonstrerer potentialet
Ved hjælp af en grundig kvalitativ og kvantitativ analyse har de to arkitekter udviklet en stærk metode, der kombinerer traditionelle byggeskikke med moderne produktionsmetoder i udnyttelsen af de store mængder standard spærtræ fra de tomme minkfarme.

Deres arbejde viser, hvordan træ fra minkfarmene kan omdannes til arkitektonisk værdifulde og genanvendelige søjle- og bjælkesystemer. Med projektet demonstrerer de en konkret måde at bidrage til at tackle centrale problemstillinger i forhold til klimakrise og ressourceknaphed gennem genbrug og omdannelse af eksisterende materialer.

”Mads og Simon imponerede salen og dommerpanelet med deres aktuelle, velunderbyggede og praktisk anvendelige forslag til, hvordan vi udnytter potentialet i Danmarks største nedrivning. Gruppen demonstrerede på overbevisende vis, hvordan træet kan upcycles, bearbejdes og samles og dermed tjene nye formål. Jeg er dybt imponeret over alle finalisternes faglige mod og engagement, og jeg er sikker på, at de vil gøre en positiv forskel med deres talent og passion,” siger Dariush Rezai, CEO for Sweco Danmark.

Læs mere om de øvrige finalister og deres projekter her: https://www.sweco.dk/sweco-transform-award/

Dommerpanelet bestod af:

• Harpa Birgisdóttir, Professor, sektionsleder af sektionen for Bygningers bæredygtighed på BUILD AAU
  • Anna Esbjørn, programchef for fremtidens byer hos CONCITO
  • Johan Hallgren Madsen, chef for dekarbonisering hos Urban Partners
  • Karl-Martin Frederiksen, Innovationsdirektør, Sweco Danmark
  • Dariush Rezai, CEO hos Sweco Danmark

Der åbnes for indstillinger til Sweco Transform Award 2025 i maj næste år.

Billeder

Mads Oien Nielsen og Simon Pyll Truesen sammen med dommerpanelet til Sweco Transform Award 2024.
De 5 finalister ved Sweco Transform Award 2024 sammen med dommerpanelet
Download
Arkitekterne Mads Oien Nielsen og Simon Pyll Truesen vandt Sweco Transform Award 2024 og checken på 50.000 kr. for deres overbevisende projekt og bud på, hvordan vi genbruger 250.000 tons træ fra Danmarks nedlagte minkfarve

Om Sweco

Sweco planlægger og designer fremtidens bæredygtige byer og samfund. Med vores kunder og den samlede viden hos vores 22.000 arkitekter, ingeniører og andre eksperter, skaber vi sammen løsninger, der adresserer urbanisering og digitalisering og gør vores samfund mere bæredygtige.

Sweco er Europas førende arkitekt- og ingeniørrådgiver med en omsætning på SEK 29 mia. (EUR 2.5 mia. / DKK 18.6 mia.). Virksomheden er noteret på Nasdaq Stockholm.

Følg pressemeddelelser fra Sweco

Flere pressemeddelelser fra Sweco