Danske Regioner

Den kollektive transport kan lære af skånsk succes

Del

Det skal være nemmere for danskerne at tage bus og tog, og Danske Regioner er klar til at lære af gode svenske resultater. Forskere har analyseret Region Skånes succes med at udvikle den kollektive transport og peger på en række punkter, hvor Danmark kan drage nytte af den skånske model.

Flere og flere danskere har de seneste år droppet den kollektive transport til fordel for biler. Kun få kilometer fra Danmark, på den anden side af Øresund, er udviklingen stik modsat. I Skåne har man med bl.a. busser i hurtige regionale hovednet, et brugervenligt zonesystem og en enstrenget organisering, bidraget til at udvikle den kollektive transport, så antallet af passager er stigende.

Anders G. Christensen, formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling, siger:

”Hvis vi skal have flere danskere til at vælge bus og tog frem for bilen, skal vi se nærmere på, hvordan Skåne har forenklet systemet og skabt en attraktiv løsning, der får flere passagerer ombord,” siger han og tilføjer:

"Vi har en unik mulighed for at forbedre vores kollektive transport ved at lade os inspirere af de svenske resultater. Deres enkle organisering og brugervenlige zonesystem viser, at vi kan skabe en mere effektiv og tilgængelig offentlig transport uden at øge omkostningerne markant.”

Enkel organisering, større udbud og et brugervenligt zonesystem

Den nye rapport er udarbejdet af professor Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Jens Hylander fra det svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut for Danske Regioner.

Den viser, at der især er tre hovedpunkter, som Danmark kan tage ved lære af fra den svenske region, når det handler om den kollektive transport. Den fremhæver for eksempel, hvordan Region Skåne har formået at øge markedsandelen for kollektiv transport uden betydeligt højere omkostninger end vi kender i Danmark.

I Region Skåne er kollektiv transport samlet under én aktør, Skånetrafiken, under Region Skåne, som har det overordnede ansvar for alle busser, regional- og lokaltog samt letbanerne i Lund. Det gør planlægningen mere effektiv og forenkler finansieringsmodellen.

Et andet vigtigt element er, at Region Skåne, via den enstrengede organisering har kunnet designe større udbud med færre operatører og derigennem har opnået lavere driftsomkostninger. At udbuddene sker gennem forhandlinger, ser også ud til at føre til besparelser.

Den svenske region har reduceret antallet af takstzoner fra 202 til et system uden zoner og blot tre prisniveauer for korte, mellem og lange ture, hvilket har gjort systemet langt mere brugervenligt. Dertil er der rabatter for når flere end én rejser sammen, hvilket gør den kollektive transport mere attraktiv for familier. Til sammenligning har Danmark over 1.000 takstzoner, hvilket gør ændringer komplekse og afhængige af mange interessenter.

Ved at implementere disse løsninger kan vi skabe en mere effektiv og attraktiv kollektiv transport, der tiltrækker flere passagerer og understøtter en bæredygtig udvikling.

Stor forskel i markedsandel

Mens Region Skåne har en markedsandel på 33 % for kollektiv transport i forhold til al motoriseret transport, ligger Region Midtjylland kun på 8 %. Denne markante forskel skyldes blandt andet den skånske model, der gør det lettere at tiltrække flere passagerer til den kollektive transport.

Otto Anker Nielsen fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) siger:

”Vi kan se, at Skånetrafiken under Region Skåne har en simpel organisering og finansiering af kollektiv trafik. Region Skåne er best pratice for offentlig kollektiv trafik. Her har én aktør det overordnede bestilleransvar for kollektiv trafik og kan tænke på tværs af kommuner og trafikformer. At én aktør sidder for bordenden har desuden gjort det muligt at indføre brugervenlige takstsystem. Begge dele forhold, der understøtter en betydeligt højere markedsandel af kollektiv trafik i Skåne end i Danmark.”

Kontakter

Om Danske Regioner

Danske Regioner er interesse- og arbejdsgiverorganisation for de fem regioner og har til opgave at yde en professionel betjening af Danske Regioners politiske ledelse.

Vi er den drivende kraft i udviklingen af sundhedsvæsenet, den førende stemme i den sundhedspolitiske debat, og vi arbejder for attraktive levevilkår og et godt miljø i alle dele af Danmark

Følg pressemeddelelser fra Danske Regioner

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Regioner

Gratis hjælp til andet barn udvides med midlertidig dispensation til kvinder over 40 år4.11.2024 13:32:41 CET | Pressemeddelelse

Den 1. december træder Danske Regioners aftale med regeringen om gratis fertilitetshjælp til barn nummer to i kraft. Fra aftalens indgåelse den 18. juni 2024 og året ud dispenserer regionerne fra kravet om, at kvinder ikke kan henvises til fertilitetsbehandling efter at være fyldt 40 år. Det skal sikre, at kvinder der fylder år, kort inden tilbuddet udrulles, også får mulighed for hjælp.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye