Danske Professionshøjskoler: Regeringens reformudspil leverer på opgaven med at skabe gode og attraktive professionsuddannelser
Med både et uddannelseskvalitetsløft og nye muligheder for, at fx pædagog-, lærer- og socialrådgiveruddannede kan videreuddanne sig gennem hele arbejdslivet, har regeringen lagt ud med et højt ambitionsniveau i nyt reformudspil. Reformudspillet flugter de forslag, Danske Professionshøjskoler selv har peget på som nødvendige for at nå det mål, vi som samfund har om flere og dygtigere pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere mv.
Regeringen har netop offentliggjort det længe ventede reformudspil for de professions- og erhvervsrettede uddannelser: ’Professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden – højere kvalitet, mere fleksibilitet og livslang læring’. Per B. Christensen, formand for bestyrelsesformandskollegiet i Danske Professionshøjskoler, glæder sig over de høje politiske ambitioner i regeringens reformudspil:
”Det er afgørende, at vi som samfund løser den udfordring, at færre og færre unge i dag vælger at søge ind på vigtige uddannelser som fx pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen. På professionshøjskolerne hilser vi derfor dagens udspil fra regeringen velkomment og glæder os over de høje ambitioner, der sættes for, at det fremover skal være mere attraktivt at vælge en professions- og erhvervsrettet uddannelse til.”
Bedre uddannelser og nye praksisnære videreuddannelsesmuligheder er helt afgørende
Med reformudspillet lægger regeringen op til store og tiltrængte investeringer i de professions- og erhvervsrettede uddannelser. Investeringerne skal bruges til at forbedre kvaliteten med både flere og mere praksisnære undervisningstimer, styrket fokus på hver enkelt studerende og en bedre praktik. Samtidig får de studerende ret til at videreuddanne sig løbende gennem arbejdslivet, blandt andet på helt nye professionsmasteruddannelser.
”I Danske Professionshøjskoler har vi peget på en række nødvendige forandringer, hvis uddannelser som fx pædagog- og sygeplejerskeuddannelsen skal have højere faglig kvalitet og blive attraktive for flere. Det gælder mere undervisningsintensive og virkelighedsnære uddannelser, flere videreuddannelsesmuligheder samt nye og fleksible uddannelsesveje for dem, der uddanner sig eller skifter spor senere i livet. Alle tre dele ser ud til at være med i regeringens reformudspil, og hvis det udspil realiseres, tror jeg på, at vi rykker et syvmileskridt tættere på bedre og mere attraktive uddannelser til pædagog, sygeplejerske, socialrådgiver mv.”, siger Camilla Wang.
Økonomien skal matche ambitionerne
Allerede i dag mangler der dygtige fagprofessionelle på landets sygehuse, botilbud og daginstitutioner, mens flere brancher også kalder på kvalificeret arbejdskraft til at drive den grønne omstilling og digitaliseringen af vores samfund. Det er et samfundsproblem, der kræver en stor indsats. Og det koster.
”Regeringsudspillet tager store og vigtige skridt i den rigtige retning. Nu vil vi nærlæse reformudspillet og blandt andet have fokus på, om økonomien matcher ambitionerne. Særligt de undervisningstimer, hvor studerende skal øve deres faglighed i virkelighedsnære situationer, er dyre timer, men de er også helt afgørende for de studerendes læring. Det kan fx være et lille hold af sygeplejerskestuderende, der skal øve et hjertestop på en virkelighedstro sengestue, hvor både undervisere, sygeplejersker og læger er til stede. Eller det kan være en socialrådgiverstuderende, der skal afprøve en tvangsanbringelsessamtale med både skuespillere, undervisere og videoopsætning. At træne sine faglige færdigheder igen og igen er afgørende for, at vi får dygtige fagprofessionelle, der ikke får et praksischok, når de træder ud i det første job.”, lyder det fra Camilla Wang.
En reform af ungdomsuddannelserne får stor betydning
Danske Professionshøjskoler noterer også, at reformudspillet for de professions- og erhvervsrettede uddannelser er en del af et større reformarbejde på uddannelsesområdet, hvor også ungdomsuddannelserne står overfor store forandringer. Det reformarbejde har betydning for professionsuddannelserne, fremhæver Per B. Christensen, formand for Danske Professionshøjskolers bestyrelsesformandskollegie:
”Foruden reformudspillet for professionsuddannelserne vil vi naturligvis også kigge nærmere på regeringens reformudspil på ungdomsuddannelserne, da det også får stor betydning for, hvem og hvor mange der i fremtiden træder ind ad døren på en professionsuddannelse.”
Nøgleord
Kontakter
Sofie Seidenfaden, Chefkonsulent
Tlf.: 31 73 05 91
Billeder
Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for landets seks professionshøjskoler.
Følg pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Professionshøjskoler
Besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget stemmer dårligt overens med ønsket om, at bøger skal fylde mere i folkeskolen2.9.2024 11:47:54 CEST | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolaj Wammen lægger med regeringens finanslovsudspil for næste år op til besparelser på Center for Undervisningsmidlers budget med en nedskæring på årligt 37,2 millioner kr. Besparelsen vil få betydning for Center for Undervisningsmidlers arbejde med bl.a. at sikre, at de bøger, der købes ind til skolen, kommer ud at leve i undervisningslokalerne – at de bliver brugt i motiverende undervisningsforløb. Netop det ønske – at bøger skal fylde mere i elevernes skoledage – har regeringen nævnt ifm. Kvalitetsprogrammet for Folkeskolen, hvor der blev afsat et stort beløb til indkøb af bøger. ”Det virker paradoksalt, at regeringen nedskærer Center for Undervisningsmidlers budget årligt med 37,2 millioner kr., når den samtidig har en ambition om at få mere skøn- og faglitteratur ud på skolernes bogreoler. Det er jo netop gennem Center for Undervisningsmidler, vi sikrer, at de nye bøger ikke kommer til at samle støv på hylderne, men bliver brugt i elevernes undervisning”, siger C
Optag 2024: Fortsat fald i antallet af optagne på velfærdsrettede professionsuddannelser kræver ambitiøs politisk reform25.7.2024 18:03:19 CEST | Pressemeddelelse
Årets optagetal viser, at der igen i år samlet set optages færre studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, folkeskolelærer og socialrådgiver sammenlignet med sidste års i forvejen kritisk lave optag. Ifølge Camilla Wang, forperson for Danske Professionshøjskoler, understreger det lave optag på samfundsbærende uddannelser behovet for tårnhøje politiske ambitioner i kommende reform.
Fald i søgningen mod velfærdsrettede professionsuddannelser fortsætter: Bydende nødvendigt med en ambitiøs reform5.7.2024 15:38:34 CEST | Pressemeddelelse
Med dagens søgetal til de videregående uddannelser falder antallet af ansøgere til samfundsbærende uddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og lærer. Årets søgetal skriver sig derfor igen i år ind i en langvarig tendens, hvor færre unge søger mod uddannelser til fx pædagog, lærer og sygeplejerske. Det understreger behovet for en ambitiøs politisk reform, der vender udviklingen, og gør det attraktivt for flere unge at vælge en professionsuddannelse og -karrievej til.
Danske Professionshøjskoler: Der er behov for en ambitiøs og helhedsorienteret reform af professionsuddannelserne2.5.2024 09:07:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark mangler uddannede fagprofessionelle - både på velfærdsområdet, men også til life-science-industrien og de erhverv, der knytter sig til den grønne omstilling og digitalisering. Samtidig har de unges søgning til samfundsbærende professions- og erhvervsrettede uddannelser været stærkt nedadgående de senere år; ikke mindst til de store velfærdsrettede professionsuddannelser til fx pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske. Fx har der siden 2014 været et fald i antallet af kvalificerede 1. prioritetsansøgere til pædagoguddannelsen på 42 pct., mens der på sygeplejerske-, fysioterapeut- og ergoterapeutuddannelsen har været et fald på omkring 40 pct. i samme periode. Regeringen forventes inden for kort tid at præsentere et udspil til en reform af de professions- og erhvervsrettede uddannelser. I den forbindelse kommer Danske Professionshøjskoler for første gang i dag med et bud på, hvad en reform bør indeholde, hvis vi skal lykkes med at løse den store samfundsmæssige udfordring, Danmar
Danske Professionshøjskolers Center for Undervisningsmidler (CFU) får ny forkvinde24.4.2024 08:57:37 CEST | Pressemeddelelse
Ann-Birthe Overholt Nicolaisen fra Københavns Professionshøjskole overtager posten som ny forkvinde for Center for Undervisningsmidler (CFU). Ann-Birthe overtager efter Søren Grosen fra VIA University College, der har været formand siden 2021.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum