Fiskebørnehaver skal skabe mere liv i Ebeltoft Færgehavn

Med 30 nye fiskebørnehaver vil Sund & Bælt styrke biodiversiteten i Ebeltoft Færgehavn. Erfaringer fra lignende tiltag viser, at det kan fordoble fiskebestanden lokalt.

Fiskebørnehaver i Ebeltoft Færgehavn
Fiskebørnehaver i Ebeltoft Færgehavn Ecocean

For at skabe nye levesteder, hvor fisk kan finde både føde og skjul i deres sårbare første livsstadier, har Sund & Bælt nu installeret 30 såkaldte fiskebørnehaver, også kendt som biohuts, i Ebeltoft Færgehavn. Fiskebørnehaverne, skal gøre det lettere for småfisk og fiskeyngel at finde føde og gemme sig for større rovfisk.

”Det er vores faste målsætning, at vores infrastruktur skal understøtte den lokale biodiversitet, og der var det oplagt at stille havnen til rådighed for fiskebørnehaverne, og give fiskeynglen bedre vilkår,” siger Eva Fiil Nielsen, strategikonsulent i Sund & Bælt.

En fiskebørnehave er et stort stålbur, som indeholder en mindre gitterkasse, der er fyldt op med tomme, rensede østersskaller, hvorpå der kan vokse alger og små organismer. Her kan fiskeyngel spise sig mæt og samtidig være i sikkerhed for større, sultne rovfisk i en ekstremt sårbar periode af deres liv.

Dokumenteret effekt: Dobbelt så mange fisk
Fiskebørnehaverne har haft en dokumenteret effekt i Naturpark Lillebælt, hvor DTU Aqua sammen med Naturpark Lillebælt i 2023 har undersøgte effekten af 56 fiskebørnehaver. Resultaterne viste inden for blot ét år en fordobling af fisk som torsk, havkarusse og toplettet kutling ved fiskebørnehaverne, sammenlignet med andre områder i marinaerne uden fiskebørnehaver.

Også ved Helsingør og Københavns Havn ser man lignende positive resultater, dér hvor der er etableret fiskebørnehaver.

I 2023 opsatte Sund & Bælt sammen med Verdensnaturfonden 10 fiskebørnehaver i Spodsbjerg Færgehavn. Dykkere har besøgt fiskebørnehaverne et år senere og konstateret at der er masser af liv omkring dem.

Vi har rigtig gode erfaringer fra fiskebørnehaverne i Spodsbjerg, og derfor forventer vi også, at  at fiskebørnehaverne i Ebeltoft bliver taget godt imod af deres nye beboere”, siger Eva Fiil Nielsen.

Fiskebørnehaver i Spodsbjerg Færgehavn et år efter opsætning. Ecocean

Fiskebørnehaver i Ebeltoft Færgehavn
Ecocean
Fiskebørnehaver i Spodsbjerg Færgehavn et år efter opsætning.
Ecocean
En søstjerne er allerede flyttet ind i en af de nye Fiskebørnehaver i Ebeltoft Færgehavn.
Ecocean
Hvis man ser godt efter, kan man spotte en lille tangnål på en af fiskebørnehaverne.

Om Sund & Bælt

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge3.10.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 7. oktober bliver der i aften- og nattetimerne udført vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 7. oktober vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.45 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis mandag aften kl. 19.00 og igen tirsdag morgen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk. Hold dig opdateret Modtag den aktuelle trafikinformation ved at følge med på X eller tilm