Nye udbudstal: Antallet af huse til salg er på sit højeste i syv år

Boligsidens nye udbudstal viser, at der var over 37.000 huse til salg ved indgangen til oktober måned. Det er første gang siden 2017, at der er så mange huse i udbud.

Der var i alt 37.233 villaer og rækkehuse til salg i Danmark ved indgangen til oktober, viser Boligsidens nye udbudstal.

Dermed steg udbuddet af huse med 0,7 procent fra primo september til primo oktober, hvilket svarer til 244 flere huse på markedet.

Stigningen i husudbuddet er akkurat nok til, at antallet af huse til salg sneg sig op på over 37.000 styks, og det er første gang siden primo juli 2017, at der har været så mange huse i udbud.

”Der er generelt set ikke kommet mange flere boliger til salg i løbet af den seneste måned, hvilket ikke er atypisk, eftersom boligmarkedet som regel plejer at drosle lidt ned i løbet af efteråret og hen mod vinteren,” siger Kasper Fredløv Sonberg, som er boligøkonom og dataanalytiker hos Boligsiden.

”Særligt for husene gælder det, at der længe har været en stigning i udbuddet, hvor der eksempelvis er 12 procent flere huse at vælge imellem nu, end der var på samme tidspunkt sidste år. Vi ved også, at det generelt set går godt med hushandlen for tiden, og at der løbende kommer nyt til salg. Så at der for første gang i lang tid er over 37.000 huse på markedet, skyldes i overvejende grad en stor sælgerlyst.”

Udbuddet af huse er uændret fra primo september til primo oktober i Region Hovedstaden, mens det er steget i Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Syddanmark med henholdsvis 1,6 procent, 1,2 procent og 0,8 procent. I Region Sjælland er husudbuddet faldet i perioden med 1,0 procent.

Lejligheds- og sommerhusudbuddet daler

Der var i alt 7.855 ejerlejligheder til salg i landet ved indgangen til oktober, som er 2,7 procent færre, end der var til salg for en måned siden. Det svarer til 217 færre ejerlejligheder til salg på landsplan.

I Københavns Kommune, som har det største marked for ejerlejligheder i Danmark, var der i alt 1.738 lejligheder i udbud i starten af oktober, som er 7,0 procent færre, end der var til salg i primo september.

”Vi kan se, at der er kommet færre ejerlejligheder til salg i løbet af september i år sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, hvilket kan være årsagen til, at lejlighedsudbuddet er dalet den seneste måned. Der synes nemlig samtidig at være fin gang i lejlighedssalget,” forklarer Kasper Fredløv Sonberg.

I starten af oktober var der i alt 6.802 sommerhuse at vælge imellem, som er 1,2 procent færre end i måneden forinden.

Samtidig er der hele 34,2 procent flere sommerhuse på markedet nu i forhold til samme tidspunkt sidste år, hvilket svarer til, at sommerhuskøberne har fået over 1.700 flere sommerhuse at vælge imellem på et år.

Udvikling i antallet af boliger til salg:

Antal boliger til salg primo okt. 2024

Månedlig ændring

Årlig ændring

Kilde: Boligsiden

Hvis du ønsker at se udviklingen i udbuddet for specifikke områder, kan du se det her på Boligsidens boligstatistik. Vælg fanebladet ’udbud’ og søg på de boligtyper og de områder, du interesserer dig for.