DeiC

DeiC uddeler 8 mio. kr. til uddannelsesaktiviteter indenfor kvanteteknologi

iStock

Som led i at sikre mere kvantetalent i Danmark, uddeler DeiC’s National Competence Board for Quantum Computing nu 8 mio. kr. til nye uddannelsesaktiviteter indenfor brug af kvantecomputere i Danmark.

Det er det første konkrete tiltag af sin slags og inviterer danske organisationer til at byde ind på at udarbejde definerede uddannelsesaktiviteter inden for brug af kvanteteknologi. Tiltaget er en del af en række aktiviteter, som skal understøtte, at Danmark fuldt ud udnytter adgangen til kvantecomputere og supercomputere (HPC-anlæg) til gavn for dansk forskning og innovation på kvanteområdet.

”Vi ser meget frem til med dette initiativ. At vi aktivt kan bidrage til Regeringens nationale strategi for kvanteteknologi og skabe nye muligheder for kompetenceopbygning inden for kvanteområdet til gavn for hele Danmark”, fortæller Henrik Navntoft Sønderskov, chef for kvanteområdet i DeiC.

Mere information
National Competence Board for Quantum Computing er et samarbejde i DeiC regi mellem de danske universiteter, DIREC og Alexandra Instituttet.

Midlerne kan søges her

Kontakt
AU Prodekan, DeiC bestyrelsesmedlem og forperson for NCB-QC , Brian Vinter. Mail vicedean.research.tech@au.dk, tlf. 2875142.
DeiC kvantechef, Henrik Navntoft Sønderskov. Mail henrik.sonderskov@deic.dk, tlf. 31964931.

Følg pressemeddelelser fra DeiC

Flere pressemeddelelser fra DeiC