NEXT Uddannelse København

NEXT Uddannelse København investerer i den teknologiske udvikling: Ansætter AI-projektchef til ungdomsuddannelser

Kunstig intelligens (AI) bliver nu en større del af hverdagen og undervisningen på en af landets største ungdomsuddannelsesinstitutioner.

NEXT har ansat AI-ekspert Peter Bruus som ny AI-projektchef fra den 1. november. Han får til opgave at udvikle og implementere en AI-strategi, som spænder over NEXTs gymnasier, erhvervsuddannelser, 10. klasser og AMU-kurser.

Peter Bruus, 35 år, kommer fra en stilling som chefkonsulent hos Center for IT i Undervisningen. Han er en af landets førende AI-konsulenter og har erfaring med at vejlede uddannelsesinstitutioner i at udvikle AI-strategier og skabe praktiske anvendelser af AI i undervisningen.​​

Direktør vil omfavne teknologien

Kunstig intelligens er i voldsom udvikling og har potentialet til at ændre ungdomsuddannelserne, som vi kender dem. Samfundet og erhvervslivet oplever allerede hastige forandringer med den øgede tilgængelighed af AI, hvilket også gør det nødvendigt at integrere teknologien på uddannelserne og i undervisningen.

“NEXT ønsker at være på forkant af udviklingen, og derfor er det vigtigt, at både undervisere og elever bliver forberedt på den nye virkelighed. Med ansættelsen af Peter Bruus sikrer vi, at både lærere og elever er godt klædt på til at navigere i en verden, hvor AI vil få en stadig mere fremtrædende rolle,” udtaler adm. direktør Ole Heinager og tilføjer:

“Vi står over for en udvikling, der kan revolutionere vores hverdag, ligesom internettet gjorde det, og det vil forandre samfundet. Nogle arbejdsopgaver og erhverv vil på sigt forsvinde, mens nye vil komme til, og man vil efterspørge andre kompetencer. Vi skal omfavne teknologien, men det stiller også store krav til os som uddannelsesinstitution.”

AI kan skabe bedre undervisning

Peter Bruus ser klare fordele ved at integrere kunstig intelligens i undervisningen, for teknologien kan bruges til at skabe bedre og mere relevant undervisning og ikke mindst mere individualiseret undervisning.

“AI kan hjælpe elever og kursister med at lære bedre, mere effektivt og lære på deres egne vilkår. For eksempel på AMU-kurser kan man vælge at lave undervisningsmaterialer tilpasset til den virksomhed, som kursisten kommer fra. Men AI kan også ødelægge læring, hvis det bruges forkert,” uddyber han.

Han påpeger, at tiden er moden til at investere i kunstig intelligens på ungdomsuddannelserne, da der både kommer nye AI-programmer, nye eksamensformer, og inden længe også en ny EU-forordning, som stiller dokumentationskrav til skolerne ved brug af AI-systemer.

“Jeg glæder mig til at komme i gang, og jeg ser frem til at fortsætte den udvikling, som NEXT allerede har påbegyndt, i tæt samarbejde med både undervisere og ledelse. Vi skal være nysgerrige på teknologien i alle fag og samtidig være kritiske og reflekterende. Mit mål er at sikre, at vi bruger AI på en måde, der giver reel værdi for både undervisere og elever," udtaler Peter Bruus.

Peter Bruus
Peter Bruus
Ole Heinager

NEXT Uddannelse København

NEXT Udddannelse København er en stor uddannelsesinstitution med uddannelser på 13 adresser i København og Storkøbenhavn. NEXT udbyder gymnasieuddannelser, erhvervsuddannelser, 10. klasse samt kursus og efteruddannelse.

Følg pressemeddelelser fra NEXT Uddannelse København

Flere pressemeddelelser fra NEXT Uddannelse København