Derfor er der store ændringer i 'Flokken'
Når TV 2 har premiere på anden sæson af det danskudviklede realityprogram 'Flokken' torsdag 3. oktober, er det i et nyt format, der bruger flere af de greb, vi kender fra konkurrencedrevne realityprogrammer.

Der står de så sammen. De 12 deltagere i den nye sæson af 'Flokken'. Samlet fra start - med fokus på fællesskab, missioner, overlevelse - og den store pengepræmie på én million kroner. En pengepræmie, de kan vælge at dele med hele flokken - eller vælge at beholde selv. For alle har en pris, lyder taglinen. Også fællesskabet. Og har man set første sæson, vil man vide, at det hele er vendt på hovedet i denne omgang, og at deltagerne til sidst skal træffe det store og svære valg mellem fællesskabet og individet.
Men hvorfor? Det svarer Anders Fuchs på - han er TV 2s redaktør på programmet:
Hvorfor kommer 'Flokken' i et nyt format i sæson 2?
- Det er en udfordrende proces at udvikle og producere et nyt realityprogram fra bunden i stedet for at købe et udenlandsk format. Derfor er vi også meget stolte af første sæson af 'Flokken', produktionen bag (red. Strong Productions) og de seje deltagere, der var med. Vi syntes samtidig også, at der var en masse uforløst potentiale i konkurrencedelen af formatet og de gruppedynamikker, der følger med, når flokken skulle yde og nyde som fællesskab. Det ville vi gerne forstærke og derved også give plads til både de medvirkende, der elsker fællesskabet, og dem, der sætter deres egne interesser først.
Hvad kræver det af dig som redaktør og af en produktion at ændre et tv-koncept?
- Vi har beholdt meget af universet, men hele programmets motor er ændret. Så vi har faktisk angrebet denne sæson som et helt nyt format. Vi har skåret ind til kernen og fundet ud af, at det spændende ikke ligger i, hvordan man klarer sig alene, men snarere, hvordan man skaber et fællesskab, der er så stærkt, at det kan modstå fristelsen for at tage pengene til sig selv. Udviklingen er foregået i tæt samarbejde mellem danske Strong Productions og os på TV 2.
Vidste deltagerne på forhånd, at der var ændret i konceptet, og hvordan reagerede de?
- Det vidste de faktisk godt. Vi havde i forvejen briefet deltagerne på, at de kunne vælge at dele pengene eller tage dem selv, og at der var skruet meget op for konkurrencen i denne sæson. Og så havde vi fortalt dem, at de blev sat over for at skulle vælge nogle deltagere til frem for andre. Det eneste, de ikke vidste, var, at de var samlet fra start. Vi ville gerne have deres ægte reaktion på at skulle springe direkte til den sværeste del i eksperimentet, så de oplevede den del af formatet sammen med seerne. Det kom selvfølgelig som en stor overraskelse, og et par af deltagerne var da også skuffede over at gå glip af solo-overlevelsesdelen til at starte med. Men den følelse blev hurtigt afløst af interessen for de nye mennesker og strategierne i forhold til at få indsamlet og fordelt cylinderne.
Hvad synes du, sæson 2 kan, som sæson 1 ikke kunne?
- Anden sæson af 'Flokken' er på mange måder et helt andet program end første sæson. Første sæson var et grundigt eksperiment, der handlede om moderne menneskers evne til at klare sig alene og deres stærke trang til at være en del af en flok. I denne sæson fokuserer vi meget tydeligere på de svære gruppedynamikker, som vi også kender fra vores hverdag, og så bruger vi realitygenrens mange greb til at skabe et virkelig spændende, underholdende og medrivende forløb - lige fra første sekund til det store valg i sæsonens vilde finale.
'Flokken' handler både om fællesskabet og individet - hvad er det, vi som seere kan lære af at se 'Flokken'?
- Vi kan lære, at fællesskaber aldrig er nemme. Som alle andre relationer kræver de hårdt arbejde og en masse personlige ofre. Men når det lykkes, er det helt utroligt, hvad vi kan opnå, når vi står sammen.
Anden sæson af 'Flokken' har premiere torsdag 3. oktober og kan ses på TV 2 Play og TV 2.
Nøgleord
Kontakter
Mette KlittenPR-konsulent
Fiktion og underholdning
Billeder
Links
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Ny reportageserie følger FC Fredericias vej til Superligaen31.10.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det tog fodboldklubben FC Fredericia 24 år at spille sig i Superligaen. I 'Melvin ser rødt - ikke kun for sjov længere' følger vi klubben og den nye medejer Melvin Kakoozas kamp for at finde fodfæste i den nye professionelle virkelighed med høje krav, nye forpligtelser og store drømme. Der er premiere 7. november på TV 2 Play og tre dage senere på TV 2.
Flot resultat: Knæk Cancer indsamler 137 millioner25.10.2025 23:36:39 CEST | Pressemeddelelse
I en tid med usikkerhed og konflikt stod Danmark sammen om Knæk Cancer og rejste 137.606.333 kroner til kræftsagen.
TV 2 og TV 2 Regionerne dækker valget tæt - de store historier begynder lokalt24.10.2025 12:28:09 CEST | Pressemeddelelse
Med styrket kandidattest, lokale debatter og landsdækkende valgdækning følger TV 2 og TV 2 Regionerne kommunalvalget helt til dørs – i alle dele af landet og med fokus på nærdemokratiet.
Streaming i Danmark: Danskerne streamer lidt mindre i tredje kvartal i 2025 men bruger en større andel af deres tid på TV 2s indhold22.10.2025 08:26:11 CEST | Pressemeddelelse
I tredje kvartal 2025 bruger hver dansker i gennemsnit 1 time og 9 minutter dagligt på at streame indhold. Det er færre minutter end sidste år, hvor den store sportssommer blandt andet var med til at trække niveauet op til en foreløbig rekord for tredje kvartal.
TV 2 skruer op for aktualiteten og udvider Go'-universet13.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 udvider 'Go' morgen Danmark' med en ekstra time live i hverdagene, mens det nye kulturprogram 'Insider' bliver en del af Go'-universet og får sendetid lørdag aften på TV 2.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

