Stor interesse for at samle ind til nødhjælp: ”Der er brug for håb”

Røde Kors oplever øget tilslutning til organisationens årlige indsamling, som løber af stablen på søndag. 1500 flere har meldt sig som indsamlere sammenlignet med sidste år. Men der er også brug for så meget hjælp som muligt i en verden med aktuelt mere end 120 konflikter, siger generalsekretær Anders Ladekarl

På søndag holder Røde Kors Landsindsamling.
På søndag holder Røde Kors Landsindsamling. Modelfoto: Peter Sørensen/Røde Kors

På søndag samler Røde Kors ind for at hjælpe dem i verden, der har mest brug for det, og i år tegner der sig en flot opbakning her en lille uge før indsamlingen. På nuværende tidspunkt har 1500 flere indsamlere end samme tidspunkt sidste år meldt sig til at stemme dørklokker for organisationen på søndag. Generalsekretær i Røde Kors i Danmark, Anders Ladekarl, glæder sig over tilslutningen og har et bud på, hvorfor den er stigende.

”Der er 120 aktive konflikter i verden lige nu, men vi hører kun om en lille håndfuld. Der er megen elendighed. Der er krige og klimakrise, som tvinger folk på flugt, og også i Danmark har vi fået at vide, at vi skal preppe vores forrådskammer og købe en fm-radio. Det tror jeg prikker til behovet for at handle og selv gøre noget, som giver håb”, siger Anders Ladekarl, som på sine seneste ugers foredragsturne på gymnasier landet over har oplevet, at eleverne er meget engagerede og gerne vil kunne handle.

”Jeg understreger altid, at det nytter at hjælpe. Sidste år uddelte vi nødhjælp ude i verden for over én milliard kroner, hvilket er 200 millioner kroner mere end året før. Det kan vi kun takket være opbakningen til vores arbejde, som betyder, at vi kan dele mad, vand og tæpper ud de steder, der er behov for det. Andre steder yder vi psykosocial støtte til en befolkning, voksne og børn, i krise. Og mange af de steder, der er ramt af klimaforandringer, hjælper vi med at styrke det lokale beredskab forud for katastrofer”.

Lille indsats med stor betydning
Det er ikke kun Anders Ladekarls gymnasieforedrag, der har hvervet indsamlere. Røde Kors har også aktivt rekrutteret på sociale medier og udlovet belønning til dem, som tilmelder sig. Men det tror Anders Ladekarl ikke forklarer den stigende interesse alene.

”Der er brug for håb, og en måde at holde fast i håbet er ved at gøre noget aktivt, som at samle ind. Det drejer sig om nogle få timer en søndag, og med en relativt lille indsats kan man gøre en stor forskel. Det tror jeg, at der er mange, der er bevidste om og gerne vil være en del af”, siger Anders Ladekarl, som understreger, at der i den grad også er brug for alle de indsamlere, der overhovedet kan mønstres.

”Jo flere vi er, der samler ind, desto længere når Røde Kors ud med vores hjælp - både herhjemme og ude i verden”, siger Anders Ladekarl.

Ingen garanti
Samtidig er flere tilmeldte i dagene op til indsamlingen ikke ensbetydende med, at der reelt samles flere penge ind til organisationen.

”Det afgørende er selvfølgelig, hvor mange der går en rute på søndag, og hvor mange penge, der kommer i indsamlingsbøsserne og sendes på mobile pay. Men jeg er ikke i tvivl om, at håbet om at kunne hjælpe og selv gøre en forskel, er af stigende betydning i de her år”, siger Anders Ladekarl.

Pengene fra Røde Kors-indsamlingen på søndag går til børn og voksne, der lige nu er ramt af krig eller katastrofe, og har akut brug for mad, vand, lægehjælp, medicin, psykisk førstehjælp og tag over hovedet. Herhjemme går pengene til at støtte børn og voksne, der står i udsatte positioner økonomisk og socialt.

Læs mere på rodekors.dk/indsamling

Røde Kors pressetelefonrodekors.dk/presse

Tlf:3529 9699

Generalsekretær for Røde Kors, Anders Ladekarl, skal selv på gaden for at samle ind til organisationens landsindsamling.
Foto: Nikolaj Kristian Carlsen/Røde Kors

Om Røde Kors