FH og DD: Bevar arbejdsløses ret til efteruddannelse i hele landet!

Det er enormt vigtigt, at lønmodtagere ramt af arbejdsløshed får mulighed for at opkvalificere sig, så de kan komme hurtigt og varigt tilbage på arbejdsmarkedet. Derfor er det helt forkert, når ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats vil forringe arbejdsløses ret til 6 ugers opkvalificering. Problemet har desværre også en meget tydelig geografisk slagside, da det især er udenfor de store byer, at rettigheden bliver brugt.

Morten Skov Christiansen og Inger Støjberg står sammen om at beskytte arbejdsløses ret til efteruddannelse i hele landet. Foto: Carsten Snejbjerg

Hvis du bliver arbejdsløs og er ufaglært eller faglært, men ikke længere bruger din uddannelse, så har du i dag ret til at få en seks ugers jobrettet uddannelse, hvor du f.eks. kan lære at køre truck eller lastbil. Det giver jobrettede efterspurgte kompetencer, der kan hjælpe dig tilbage på arbejdsmarkedet hurtigt og varigt.  I disse år er det særligt uddannelser som f.eks. gaffeltruck-certifikat og lastbilkørekort, som der er efterspørgsel efter, men listen over uddannelser tilpasses løbende efterspørgslen på arbejdsmarkedet, så uddannelserne altid er relevante. Men regeringens ekspertgruppe vil kraftigt forringe den rettighed, og det vil især ramme hårdt udenfor de store byer og dermed øge ubalancen i Danmark. For fakta er, at fire ud af fem, der i dag benytter sig af retten til seks ugers jobrettet uddannelse bor udenfor de store byer.

• Mange af de mennesker, der benytter retten i dag, har ikke en lang uddannelse, de har haft slidsomme jobs og så bor de oftest udenfor de store byer. Hvis man fjerne deres mulighed for at få seks ugers jobrettet uddannelse, vil man både øge den geografiske, økonomiske og uddannelsesmæssige ulighed i Danmark. Vi burde styrke uddannelse til arbejdsløse og ikke gøre det sværere. Det er helt bagvendt og jeg har svært ved at se fornuften, siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Morten Skov Christiansen.

Stor skævhed mellem land og by
I et nyt notat, som FH har udarbejdet, fremgår det, at det særligt er i Jammerbugt, Nordfyns og Brønderslev Kommuner, at en stor andel borgere har benyttet sig af retten til seks ugers jobrettet uddannelse, mens København og Frederiksberg Kommune har den laveste andel. Det understreger, at en fjernelse af retten vil ramme enormt geografisk skævt.

• Der har gennem de sidste mange år været en udvikling, hvor danske arbejdspladser er rykket ind til de store byer, og at folk udenfor de store byer har set deres jobs forsvinde. Det har vi blandt andet set med lukningen af slagteriet i Sæby, hvor 800 ansatte pludseligt blev fyret. Det fjerner fuldstændigt livsgrundlaget for rigtig mange familier i landdistrikterne, hvor arbejdspladserne ikke hænger på træerne. Det er helt uholdbart. Derfor er det også strengt nødvendigt, at vi sikrer en mulighed for, at man kan skifte retning i livet, hvis man skulle blive arbejdsløs, siger formand for Danmarksdemokraterne Inger Støjberg.

De sidste ti år har mellem 6.500 – 12.500 årligt benyttet sig af retten til seks ugers jobrettet uddannelse, og i 2023 benyttede 7.655 sig af rettigheden.

Yderligere information:

• Pressevagten i Fagbevægelsens Hovedorganisation, telefon 26 11 97 10
  • Presse i Danmarksdemokraterne, telefon 33 37 32 50

Om FH:

Vi kæmper for ordnede forhold for vores medlemmer. Vi forhandler med arbejdsgiverne for at sikre og fastholde ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Det er det, vi kalder ”Den Danske Model”.