190 nordjyske skoleelever fik testet deres evner i privatøkonomi

PwC i Aalborg mødte i denne uge ca. 190 elever fra lokale folkeskoler, der deltog i afsluttende kickout-events efter et fire-ugers undervisningsforløb i ’Ung privatøkonomi’. Eleverne blev gennem et specialudviklet spil udfordret i at anvende deres nyerhvervede viden om privatøkonomi og skulle træffe økonomiske beslutninger i realistiske dilemmaer, hvor de samtidig kunne vise personligt lederskab.

Skoleelever fra Nordjylland tester deres viden indenfor privatøkonomi

De i alt otte 8. klasser fra Nibe Skole, Vejgaard Østre Skole og Vestbjerg Skole har gennem forløbet Ung privatøkonomi’, der er udviklet i samarbejde mellem PwC og Skoleglæde.nu,  arbejdet med centrale emner som budgetlægning, statistik og procentregning. Her har de unge løst opgaver i fx budgetopstilling, statistik og procentregning, der er tænkt ind i elevernes egen hverdag.

"Jeg synes, at forløbet har åbnet mine øjne for, hvor dårlige lån kan være, jeg synes også, at jeg er blevet markant bedre til at beregne renter osv.," fortæller en elev fra Nibe Skole. Flere af eleverne påpeger, at de nu føler sig langt bedre rustet til at håndtere økonomiske udfordringer i hverdagen.

Ved de afsluttende events fik de unge mulighed for at prøve kræfter med det, de har lært gennem forløbet med privatøkonomi, som kan bruges direkte og understøttende for elevernes læringsplaner.

"Jeg synes, man fik en meget god forståelse om en masse ting samtidig med, at det var sjovt" fortæller en elev fra Vestbjerg Skole. Også lærerne ser store potentialer i undervisningsforløbet, der bidrager til elevernes forståelse af økonomisk ansvarlighed og deres personlige udvikling.

PwC’s engagement i unges økonomiske bevidsthed
Mange unge i Danmark oplever økonomiske udfordringer. Tal fra RKI viser, at omkring 37.000 unge mellem 18 og 30 år i januar 2024 er registreret med mindst én anmærkning i RKI. Dette kan få vidtrækkende konsekvenser for deres fremtidige muligheder for uddannelse, boligkøb og etablering af familie.

“Vi i PwC ser det som en vigtig opgave at styrke samfundets tillid og tackle væsentlige problemer. Med ’Ung privatøkonomi’ deler vi vores ekspertise og hjælper unge med at tage ansvarlige økonomiske valg, der kan forme deres fremtid positivt,” udtaler Line Borregaard, partner hos PwC i Aalborg.

Om projektet
’Ung privatøkonomi’ er udviklet i samarbejde mellem PwC og Skoleglæde.nu og er et undervisningsforløb, der har til formål at forebygge økonomiske vanskeligheder tidligt i livet ved at styrke elevernes forståelse af privatøkonomi og personligt lederskab. Forløbet er allerede blevet rullet ud til skoler i hele landet med gode resultater, og nu har også elever i Nordjylland fået glæde af projektet.

Med dette initiativ er PwC med til at ruste den næste generation til at håndtere økonomiske udfordringer og skabe en bedre fremtid for sig selv og samfundet.

Elever i Nordjylland har fået privatøkonomi på skoleskemaet
Elever tester deres viden om privatøkonomi via et specialudviklet spil
Line Borregaard, partner i PwC, byder velkommen til kick-out og afslutning på forløbet 'Ung privatøkonomi'
Elever spiller sig til viden om privatøkonomi

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Sådan kan kvindelige iværksættere øge deres chancer for at skaffe kapital11.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hver tredje iværksætter er kvinde ifølge Global Entrepreneurship Monitor, men de modtager fortsat kun en lille del af den samlede finansiering fra investorer. I en ny global analyse “5 recommendations from women investors to women founders” har PwC samlet anbefalinger fra 58 kvindelige investorer fra 26 lande, der deler deres syn på, hvordan kvindelige iværksættere kan øge deres chancer for at rejse kapital.