Specialfartøj til nedsænkning ankommet til Femern Bælt-projektet
Et helt unikt fartøj, der får en nøglerolle i nedsænkningen af de enorme tunnelelementer, er ankommet til Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland.
At bygge verdens længste sænketunnel kræver en hel del specialbyggede maskiner og fartøjer. Én af de vigtigste er nu ankommet til byggepladsen ved Rødbyhavn efter en længere rejse fra værft Crist i Gdynia i Polen. Den såkaldte Immersion Pontoon er faktisk ikke ét, men to fartøjer, der kan samles og skilles ad.
Ivy 1, og Ivy 2, som fartøjerne er døbt, er specialdesignede til at holde Femern Bælt-tunnelens elementer oppe under udsejlingen fra arbejdshavnen. Når de 217 meter lange elementer kommer ud af fabrikken er de lette nok til at flyde, men før nedsænkningen bliver der tilføjet flere tusinde ton yderligere ballastbeton. Det gør elementerne tunge nok til, at de kan nedsænkes i den udgravede tunnelrende på havets bund. Herfra holdes tunnelelementet kun oppe ved hjælp af de to Immersion Pontoons, der fungerer som en slags badevinger til tunnelelementet.
Når det gælder standardelementerne, vil Ivy 1 og Ivy 2 bære hver sin ende af tunnelelementet. Specialelementerne, der er væsentligt kortere, bæres med de to fartøjer koblet sammen.
Immersion Pontoon er ikke kun bygget til at holde elementerne oppe men rent faktisk også til at kontrollere nedsænkningsprocessen. Ombord på fartøjet er der spil med over 200 kilometer stålwire, og det kontrolrum, hvorfra selve nedsænkningen kan styres.
”Det kræver en rolig hånd og noget særdeles avanceret udstyr at nedsænke tunnelelementerne med den præcision, som vi sigter efter. Derfor er vores Immersion Pontoon specialbygget til formålet”, siger Baris Nacar, Construction Marine Manager på Femern Bælt-projektet.
I den kommende tid skal fartøjet have monteret yderligere teknisk udstyr, og så skal det grundigt afprøves til søs, før nedsænkningen af det første tunnelelement kan gå i gang.
Denne video viser, hvordan nedsænkningen kommer til at foregå.
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Om Femern Bælt-projektet
Femern A/S har til opgave at planlægge, bygge og drive den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt. Femern A/S er en del af Sund & Bælt Holding A/S, som ejes 100 pct. af det danske Transportministerium.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
Femern Bælt-projektet tester fremtidens CO2-reducerede beton12.11.2024 10:11:20 CET | Pressemeddelelse
Femern Bælt-projektet deltager som det første store anlægsbyggeri i en afgørende teststøbning af fremtidens beton med reduceret CO2-aftryk.
Sund & Bælt får ny finansdirektør11.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. december 2024 tiltræder Janne Dyrlev som ny finansdirektør i Sund & Bælt. Janne Dyrlev har baggrund i finans- og pensionsbranchen hos blandt andet MobilePay, Danske Bank, Danica og senest som finansdirektør i Forca A/S. I Sund & Bælt får hun reference til administrerende direktør Mikkel Hemmingsen. ”Jeg ser frem til at få Janne med om bord. Hendes store erfaring inden for det finansielle område bliver vigtig for det fortsatte arbejde med effektivisering af forretningen og risikostyring i hele koncernen, herunder Femern Bælt-tunnelen, der er Danmarks største anlægsprojekt”, siger Mikkel Hemmingsen. Janne Dyrlev overtager jobbet som CFO efter Signe Thustrup Kreiner, som stoppede i Sund & Bælt ved udgangen af august. For Janne Dyrlev er det især udsigten til at være med til at bygge varig infrastruktur i verdensklasse, som hun ser frem til. ”Sund & Bælt er en virksomhed med et tydeligt formål om at forbinde Danmark og Danmark med vores naboer, og hvor bæredygtighed bliver tænkt ind
Mulighed for etablering af solcelleanlæg ved Storebæltsforbindelsen6.11.2024 13:03:43 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt sender etableringen af en solcellepark på et areal nær Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg i udbud.
Ny natur ved Femern Bælt-projektet kommer i det fine selskab6.11.2024 10:14:59 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælts omfattende indsats for at skabe ny natur i forbindelse med Femern Bælt-projektet bærer frugt. Senest er et naturområde på i alt 40 hektar med en stor sø på rekordtid blevet registeret som beskyttet natur med et varieret liv af fugle og fredede planter.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum