Lidl styrker klimainitiativer: Vil være Net Zero i 2050

Lidl skruer endnu en gang op for klimaindsatsen og forpligter sig til at opnå Net Zero i 2050. Med nye ambitiøse klimamål i forsyningskæden intensiverer dagligvarekæden sit engagement i mere bæredygtige forretningsmetoder og klimabeskyttelse. Virksomheden har allerede reduceret sine drivhusgasudledninger med 65 % siden 2019 på tværs af alle markeder.

Lidl, der er en af Europas største dagligvarekæder, forpligter sig til Net Zero i 2050 på tværs af alle forretningsområder og forsyningskæder. Det betyder, at virksomheden sigter mod at nedbringe sine drivhusgasudledninger til så tæt på nul som muligt inden 2050. Målet omfatter også Scope 3-emissioner, hvilket betyder, at hele Lidls værdikæde er omfattet af planen. Det er i Scope 3, at mere end 90 % af Lidls samlede CO2-udledninger opstår.

Sammen om at reducere udledninger

For at nå målet om Net Zero i 2050 udvider Lidl sin klimastrategi med nye mål i Scope 3: inden 2034 stræber Lidl efter at reducere sine drivhusgasudledninger inden for landbrug, skovbrug og anden arealanvendelse med 42,4 % ("FLAG-emissioner "). Lidl forpligter sig derudover også til at reducere 35 % af sine udledninger i energisektoren og industrien ("E+I-emissioner ") i samme periode.

For at opnå klimamålsætningerne vil Lidl fremover arbejde endnu tættere sammen med sine partnere og leverandører. Virksomheden har forpligtet sine største leverandører, der står for 75 % af de produktrelaterede Scope 3-udledninger, til at sætte en række reduktionsmål inden 2026 i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative (SBTi). SBTi er et globalt initiativ, der støtter virksomheder i at sætte evidensbaserede mål for at reduktion af drivhusgasudledninger i overensstemmelse med den nyeste forskning. Lidl støtter leverandørerne med de nødvendige værktøjer og ressourcer for at hjælpe dem med at opfylde disse mål.

Fremtidens klimamål er allerede i gang

Lidl har allerede reduceret CO2-udledningen fra butikker og lagerhaller med 65 %, og siden marts 2020 har alle butikker, lagerhaller og kontorer anvendt 100 % grøn strøm. Hertil kommer en række andre bæredygtighedsinitiativer:

• I 2023 stoppede Lidl med at transportere frugt og grønt med fly.

• Lidl sorterer alt affald og genanvender 89 %. Både plastik, pap og papir bliver genanvendt til nye materialer. Organisk affald bliver omdannet til CO2-fri biogas.

• 100 % af vores egne logistikcentre og 46 % af butikkerne bruger naturlige kølemidler til produktkøling.

• Lidl ønsker selv at producere strøm, og har indtil videre etableret solceller på 21 % af det samlede antal butikker samt på deres lager- og logistikcenter i Køge og på deres HQ i Aarhus.

"Vi har i Lidl allerede gjort betydelige fremskridt inden for klimaindsatsen. Vores mål er at tilbyde kunderne mere ansvarlige produkter til overkommelige priser, mens vi samtidig gør vores del for at bekæmpe klimaforandringer," udtaler Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.

"Klimaforandringer er en af de største udfordringer i vores tid. Med ambitiøse mål og strategiske tiltag tager vi i Lidl ansvar og bidrager til at være en del af løsningen."

Science Based Targets: forpligtet til videnskaben

Virksomhederne i Schwarz Group tilsluttede sig i 2020 Science Based Targets-initiativet, og tilslutter sig derfor Paris-aftalens mål om en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader.

Lidl har formuleret sin egen klimastrategi med yderligere klimamål som en del af Schwarz Group-selskabernes klimastrategi.

Lidl tager ansvar og støtter op om Paris-aftalens klimamål gennem sin klimastrategi, som er en central del af virksomhedens globale CSR-strategi.

Om Lidl Danmark

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 162 butikker.

Lidl oplever markant fremgang i salget af populært værktøj og haveredskaber4.10.2024 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark oplever en stor stigning i salget af værktøjer, som for alvor er blevet et hit blandt forbrugerne. Det er Lidls eget værktøjsmærke, PARKSIDE, som står for den store fremgang i salg af værktøjer og haveredskaber. Ifølge håndværker og freelanceskribent Jann Wagner er det et tegn på, at gør-det-selv-kulturen har vundet fodfæste i takt med at priserne på håndværkere er blevet dyrere.