Lidl styrker klimainitiativer: Vil være Net Zero i 2050
Lidl skruer endnu en gang op for klimaindsatsen og forpligter sig til at opnå Net Zero i 2050. Med nye ambitiøse klimamål i forsyningskæden intensiverer dagligvarekæden sit engagement i mere bæredygtige forretningsmetoder og klimabeskyttelse. Virksomheden har allerede reduceret sine drivhusgasudledninger med 65 % siden 2019 på tværs af alle markeder.
Lidl, der er en af Europas største dagligvarekæder, forpligter sig til Net Zero i 2050 på tværs af alle forretningsområder og forsyningskæder. Det betyder, at virksomheden sigter mod at nedbringe sine drivhusgasudledninger til så tæt på nul som muligt inden 2050. Målet omfatter også Scope 3-emissioner, hvilket betyder, at hele Lidls værdikæde er omfattet af planen. Det er i Scope 3, at mere end 90 % af Lidls samlede CO2-udledninger opstår.
Sammen om at reducere udledninger
For at nå målet om Net Zero i 2050 udvider Lidl sin klimastrategi med nye mål i Scope 3: inden 2034 stræber Lidl efter at reducere sine drivhusgasudledninger inden for landbrug, skovbrug og anden arealanvendelse med 42,4 % ("FLAG-emissioner "). Lidl forpligter sig derudover også til at reducere 35 % af sine udledninger i energisektoren og industrien ("E+I-emissioner ") i samme periode.
For at opnå klimamålsætningerne vil Lidl fremover arbejde endnu tættere sammen med sine partnere og leverandører. Virksomheden har forpligtet sine største leverandører, der står for 75 % af de produktrelaterede Scope 3-udledninger, til at sætte en række reduktionsmål inden 2026 i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative (SBTi). SBTi er et globalt initiativ, der støtter virksomheder i at sætte evidensbaserede mål for at reduktion af drivhusgasudledninger i overensstemmelse med den nyeste forskning. Lidl støtter leverandørerne med de nødvendige værktøjer og ressourcer for at hjælpe dem med at opfylde disse mål.
Fremtidens klimamål er allerede i gang
Lidl har allerede reduceret CO2-udledningen fra butikker og lagerhaller med 65 %, og siden marts 2020 har alle butikker, lagerhaller og kontorer anvendt 100 % grøn strøm. Hertil kommer en række andre bæredygtighedsinitiativer:
-
I 2023 stoppede Lidl med at transportere frugt og grønt med fly.
-
Lidl sorterer alt affald og genanvender 89 %. Både plastik, pap og papir bliver genanvendt til nye materialer. Organisk affald bliver omdannet til CO2-fri biogas.
-
100 % af vores egne logistikcentre og 46 % af butikkerne bruger naturlige kølemidler til produktkøling.
-
Lidl ønsker selv at producere strøm, og har indtil videre etableret solceller på 21 % af det samlede antal butikker samt på deres lager- og logistikcenter i Køge og på deres HQ i Aarhus.
"Vi har i Lidl allerede gjort betydelige fremskridt inden for klimaindsatsen. Vores mål er at tilbyde kunderne mere ansvarlige produkter til overkommelige priser, mens vi samtidig gør vores del for at bekæmpe klimaforandringer," udtaler Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.
"Klimaforandringer er en af de største udfordringer i vores tid. Med ambitiøse mål og strategiske tiltag tager vi i Lidl ansvar og bidrager til at være en del af løsningen."
Science Based Targets: forpligtet til videnskaben
Virksomhederne i Schwarz Group tilsluttede sig i 2020 Science Based Targets-initiativet, og tilslutter sig derfor Paris-aftalens mål om en maksimal temperaturstigning på 1,5 grader.
Lidl har formuleret sin egen klimastrategi med yderligere klimamål som en del af Schwarz Group-selskabernes klimastrategi.
Lidl tager ansvar og støtter op om Paris-aftalens klimamål gennem sin klimastrategi, som er en central del af virksomhedens globale CSR-strategi.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 162 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Hovedkontoret går i butikkerne: I Lidl samles alle medarbejdere om julehandlen28.11.2024 06:03:00 CET | Pressemeddelelse
Julen er en af de allertravleste perioder i dagligvarebranchen, og derfor vil Lidl gerne støtte ekstra op om sine medarbejdere i butikkerne. I et nyt initiativ skal alle kædens 350 administrative medarbejdere bruge en arbejdsdag i begyndelsen af december i en af kædens 163 butikker fordelt over hele landet.
Vigtig kundeinformation vedrørende 'Trattoria Alfredo Pizza Kebab 2 x 350g'22.11.2024 21:07:54 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Trattoria Alfredo Pizza Kebab 2 x 350g. med bedst før dato: d. 16.08.2025 og d. 17.08.2025, da der er risiko for metalstykker i produktet.
Vigtig kundeinformation vedrørende 'Chef Select Kartoffelsalat, 1 kg' i to varianter 'Kartoffelsalat Creme fraiche' og 'Kartoffelsalat Yoghurt'20.11.2024 20:14:14 CET | Pressemeddelelse
Lidl tilbagekalder 'Chef Select Kartoffelsalat, 1 kg' i to varianter. 'Kartoffelsalat Creme fraiche' og 'Kartoffelsalat Yoghurt' på grund af risiko for metalstykker i produkterne.
Vigtig kundeinformation vedrørende allergen i Mochi is Vitasia15.11.2024 14:58:24 CET | Pressemeddelelse
Mochi is Lemon-Yuzu af mærket ”Vitasia”, 180 ml. med udløbsdato 29.12.2025 tilbagekaldes på grund af forkert smagsvariant i pakken.
State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke28.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum