Ordblindeugen: Salling Group lancerer ny indsats for ordblinde medarbejdere

Med hjælp fra gratis ordblindeundervisning og en ny oplæsningsfunktion i butiksmedarbejdernes håndholdte skannere, vil Salling Group gøre det lettere for ordblinde medarbejdere at løse deres arbejdsopgaver.

I anledning af den internationale Ordblindeuge 2024 lancerer Salling Group to nye initiativer, der skal gøre både hverdagen og arbejdslivet lettere for virksomhedens ordblinde medarbejdere.

Omkring syv procent af den danske befolkning er ordblinde. Nogle er diagnosticeret og andre går måske med en mistanke. Som Danmarks største detailvirksomhed ønsker Salling Group at være en læse- og skrivevenlig arbejdsplads – både for at gøre hverdagen lettere for virksomhedens medarbejdere og for at kunne tiltrække fremtidige talenter.

Undervisning og opdaterede digitale hjælpemidler

Som noget nyt tilbyder Salling Group et gratis undervisningsforløb til ordblinde medarbejdere, der ønsker at styrke deres læse- og skrivefærdigheder, så de kan føle sig mere selvsikre og kompetente i deres daglige arbejde.

Gennem et samarbejde med Videnscenter Djurs kan medarbejdere tilmelde sig 10 timers gratis ordblindeundervisning med fokus på blandt andet brug af digitale skrive- og læseredskaber, brug af AI som støtte eller afklaring om mulig ordblindhed.

Derudover har Salling Group lanceret en ny læse- og skrivevenlig opdatering af de håndholdte skannere, som medarbejderne hver dag bruger, når de fylder varer op og opdaterer priser. Med den nye opdatering kan skannerne læse tekst højt og vise billeder af de produkter, som medarbejderne skanner eller søger efter, så arbejdet ikke er afhængigt af hvor godt eller hurtigt, man kan læse.

Hjælp lige ved hånden

En af dem, der allerede har vænnet sig til at bruge de nye skannere er Isabella Synnøve Lilly Lionett, der er salgsleder i Netto Tilst ved Aarhus. Isabella er ordblind og var tidligere udfordret af at skulle læse mange varenavne, når hun fyldte varer op.

”For mig er det en stor hjælp, at den nye skanner kan læse højt. Og så gør det en forskel, at jeg nu kan skanne hyldeforkanten og få vist et billede af den vare, der skal stå der,” siger Isabella Synnøve Lilly Lionett.

I 2022 blev Salling Group en certificeret læse- og skrivevenlig arbejdsplads. Siden da har koncernen arbejdet strategisk på at uddanne ledere, nedbryde barrierer og fordomme og skabe faktabaseret viden om ordblindhed på tværs af organisationen.

”Vores nyeste ordblindeindsats er et vigtigt næste skridt i retning af at understøtte vores ordblinde kolleger til yderligere at udfolde deres potentiale, så de ikke oplever ordblindhed som en begrænsning, men tværtimod kan sætte alle deres kompetencer endnu mere i spil. Vi ved nemlig, at ordblinde er dygtigere end gennemsnittet af befolkningen på en række områder – f.eks. når der gælder visuel tænkning, afkodning af mønstre, kreativitet og innovation, siger Louise Gade, Executive Vice President, People, Culture & Sustainability hos Salling Group.

Hun fortæller, at Salling Group oplever ordblindhed som et potentiale og ikke en begrænsning:

”Vi håber at vi bid for bid kan bidrage til at nedbryde de fordomme og barrierer, vi stadig møder nogle steder i samfundet om ordblindhed. Mangfoldighed i kompetencer er afgørende for at Salling Group også i fremtiden kan løse komplekse problemer og tiltrække dygtige, kreative og innovative kollegaer.”

For yderligere information om indsatsen kontakt kommunikationskonsulent i Salling Group Malthe Dam Christensen: 23295906

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 59.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.