Knap 4 ud af 10 af alle køb er impulskøb
Danskerne elsker impulskøb. Halvdelen af alle køb i fysiske butikker er et impulskøb, og det gælder især i tøj- og skobutikker, hvor danskerne køber varer uden forudgående planlægning. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Industri.
Når vi tænker på et impulskøb, så tænker vi ofte på pakken med tyggegummi ved kassen i det lokale supermarked, men i en ny analyse fra Dansk Industri bliver det tydeligt, at danskerne er vilde med impulskøb i alle andre typer af butikker også:
- Danskerne elsker at impulskøbe. I vores analyse er det knap 4 ud af 10 køb (37%) i butikker og i webshops, der er impulskøb. Det er meget voldsomme tal – særligt fordi vi ikke har mad og drikke med, siger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen.
Der er ikke store forskelle i graden af impulskøb, når det brydes ned i generationer eller i landsdele, men forskellen er meget tydelig, når man kigger på køb i webshops eller i den fysiske butik. Det er kun omkring hvert fjerde køb (27%), der er et impulskøb via en webshop eller en app, mens det er næsten hvert andet køb (46%) i den fysiske butik, der er et impulskøb.
- Det er lidt af et wake-up-call for butikkerne. Det understreger behovet for, at butikkerne bygger deres butikker op, træner deres medarbejdere, prisfastsætter varerne m.m., så de kan udnytte danskernes lyst til at købe impulsivt, siger Jacob Kjeldsen.
Impulskøb af tøj og sko
Og her er der særligt en produktkategori, der trækker gennemsnittet op. Det er tøj, sko og tilbehør, hvor 46% af alle køb – både online og fysisk i butikken – sker uden forudgående planlægning. Det er 26 procentpoint højere end elektronik, hvor der er en langt større grad af planlægning inden køb.
- Det er især tøj, der bærer præg af at være impulskøb, og selvom dyrere varer som elektronik naturligt indebærer mere planlægning, så bruger vi i gennemsnit mere end 500 kr., når vi laver et impulskøb. Så det er ikke bare et nyt snørebånd, vi taler om her.
Undersøgelsen viser, at vi i gennemsnit bruger 531 kr. på et impulskøb i en fysisk butik og 582 kr. på et impulskøb på en webshop eller i en app.
Når købet er planlagt, så stiger prisen på det gennemsnitlige køb. I fysiske butikker bruger vi gennemsnitligt 834 kr. og i online webshops eller apps er beløbet 771 kr. pr. køb, hvor der er lavet research på forhånd.
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk
Billeder
Følg pressemeddelelser fra DI Handel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI Handel
DI: Butikkers bøvl med 1000-kronesedler kan løses med betalingskort20.12.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Det skal være muligt for butikker at kunne give tilbage på 1000-kronesedler via kunders betalingskort. Det mener landets største erhvervsorganisation, DI, der oplever, at butikker bliver overdynget af de store sedler, efter beslutningen om at udfase 1000-kronesedlen.
Store forventninger til Black Friday blev mere end indfriet14.12.2023 07:17:31 CET | Pressemeddelelse
Der var store forventninger til årets Black Friday – og de blev alligevel mere end indfriet, viser ny undersøgelse fra DI Handel.
Black Friday 2023: Flere danskere vil bruge flere penge20.11.2023 08:37:46 CET | Pressemeddelelse
Der er pænt positive udsigter for handlen på Black Friday i år. Flere danskere forventer nemlig at købe mere og bruge flere penge til dette års Black Friday sammenlignet med sidste år.
Danskerne handler fra mobilen som aldrig før28.10.2023 11:15:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne foretrækker at bruge de to tommelfingre og mobiltelefonens beskedne skærmstørrelse, når de skal købe ind på nettet. Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 1500 forbrugere i alle aldre fra Dansk Industri og Epinion.
Historisk stort underskud på den danske ehandelsbalance3.2.2023 12:30:56 CET | Pressemeddelelse
Nye analyse fra DI og Epinion viser, at Zalando er danskernes foretrukne webshop – og det er en af årsagerne til et kæmpe underskud over for udlandet med e-handel.