Spar energi og penge: Tænd langsomt for varmen

Efteråret er over os, og de kolde måneder nærmer sig hastigt. Det betyder, at vi snart skal tænde for varmen. Tænder du langsomt for varmen, kan du spare penge og energi. Det gælder både private boligejere og varmeansvarlige i store ejendomme.

Far og datter holder hånden på radiatoren i stuen
Tænd langsomt for dit fjernvarmeanlæg og spar energi og penge. Foto: HOFOR

Det er endnu en gang blevet tid til, at vi skal tænde for varmen. Tænder du langsomt for fjernvarmeanlægget, tager du både hensyn til klimaet og pengepungen.

Du har mulighed for at forbedre dit forbrug ved at tænde langsomt for varmen. Det fortæller Carsten Nielsen, som er energirådgiver i HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab:

”Vi oplever et potentiale for at udnytte varmen mere effektivt og spare penge hos næsten hver anden kunde. Det kræver kun, at man får indstillet sit varmeanlæg korrekt. Det kan du gøre selv som boligejer, eller du kan kontakte en VVS’er, som kan komme ud og hjælpe dig,” siger han.

Bor du i en stor ejendom, eller er du selv varmeansvarlig i en stor ejendom, er det også en god idé at undersøge, om din ejendom er én af de mange, som kan forbedre varmeforbruget.

Har du automatik på dit fjernvarmeanlæg, kan det være svært selv at justere fremløbstemperaturen manuelt. Til gengæld kan du sørge for, at automatikkens varmekurve er indstillet korrekt. Her kan du kontakte en VVS’er, som kan hjælpe.

Sådan gør du

Når kulden melder sig, og du begynder at tænde for varmen efter sommeren, sætter du fremløbstemperaturen på dit fjernvarmeanlæg på 30-35 grader. Fremløbstemperaturen er temperaturen på det vand, der løber frem til dine radiatorer fra varmeanlægget.

Omkring oktober til november, hvor det bliver koldere, og der kommer nætter med nattefrost, hæver du fremløbstemperaturen 5 grader, så den nu vil ligge på 35-40 grader i stedet for.

I november frem til omkring februar, når vinteren er rigtig hård, og der er mange nætter med nattefrost, hæver du fremløbstemperaturen med yderligere fem grader. Ved at hæve fremløbstemperaturen på dit varmeanlæg i takt med, at temperaturen udenfor falder, sparer du penge og CO2.

Sådan sparer du på varmeregningen i dit hjem

• Indstil alle dine radiatorer i et rum ens og ‘tænd’ samtidigt. Det er bedre med fire radiatorer, der alle varmer lidt op, end én, der bare banker derudaf
  • Opvarm helst alle dine rum i boligen – også soveværelset. Luk evt. døren, hvis du foretrækker det lidt køligere
  • Spar på det varme vand
  • Flyt møbler væk fra radiatoren

Find flere sparetips på www.hofor.dk/spar-energi

Tænd langsomt for fjernvarmen og spar 1500 kroner (youtube.com)

Termostat vist tæt på
Det er snart tid til at tænde for varmen. Tænd langsomt for dit fjernvarmeanlæg og spar energi og penge.
Download
Mor og barn sidder i vindueskarmen, far sidder ved skrivebordet. Radiatoren under vindueskarmen er i fokus.
Det er tid til at tænde for varmen. Tænder du langsomt for dit fjernvarmeanlæg, sparer du energi og penge.
Download
Kvinde lukker for vinduet og tænder for varmen
Tænder du langsomt for dit fjernvarmeanlæg, kan du spare energi og penge.
Download
Far og datter mærker på radiator i stue
Tænder du langsomt for dit fjernvarmeanlæg, kan du spare energi og penge. Foto: HOFOR