Stor entreprenørskabsfestival kommer til Holbæk

Holbæk vil til november danne rammen om fremtidens innovative og entreprenante børn og unge. Med et nyt samarbejde sikrer Fonden for Entreprenørskab, Holbæk Erhvervsforum og Lucerna Fonden, at flere børn og unge får inspiration og mulighed for at kaste sig i iværksætteriet

Danmarks Entreprenørskabsfestival 2024

Det sker til Danmarks Entreprenørskabsfestival, hvor danske innovative børn og unge møder erhvervsfolk, undervisere og andre eksperter for at dyste om den bedste idé.

”Vi ser spændt frem til november 2024, hvor entreprenørfestivalen vil være et inspirerende mødested for elever, studerende, undervisere og erhvervsliv. Vi er utroligt glade for det kommende samarbejde, for vi skal have flere entreprenante unge mennesker. Danmark har i den grad brug for flere unge mennesker, der tør kaste sig ud i iværksætterlivet. Med vores nye samarbejde med Holbæk Erhvervsforum og Lucerna Fonden har vi nu mulighed for at skabe nogle fantastiske rammer for vores festival”, udtaler Forsknings- & Programchef i Fonden for Entreprenørskab, Pernille Berg.

”Fremtidens arbejdsmarked kræver mere end nogensinde unge, der kan skabe virksomheder, forandre eksisterende og udvikle de innovative løsninger” udtaler udviklingsdirektør i Sparekassen Sjælland-Fyn, Søren Kjærsgaard, der som formand for støtteforeningen bag Lucerna glæder sig over, at det er lykkedes at tiltrække den store begivenhed til Holbæk. Det er sket med støtte fra Lucerna Fonden,  som støtter velgørende og almennyttige formål, der tilgodeser udviklingen og trivslen af unge mennesker.

”Det betyder meget for os at kunne støtte unges entreprenante udvikling. Vi har og får brug for flere innovative ideer og handlekraftige unge, der får evnerne og modet til at realisere deres ideer. Vi ser frem til samarbejdet og glæder os til at møde de unge for at kunne hjælpe dem videre på deres vej” understreger Søren Kjærsgaard”

Festivalen er ikke kun en fejring af entreprenørskab, men også en kilde til inspiration for skoler og undervisere, der ønsker at omfavne entreprenørskab i deres undervisning. Uanset om du underviser i matematik, sprog, naturvidenskab eller kunst, vil festivalen tilbyde spændende præsentationer, cases og workshops, der viser, hvordan entreprenørskab kan integreres på tværs af forskellige fag og aldre. Alle er velkomne til at deltage og blive inspireret.

Over 1500 børn kommer med ideerne

Holbæk kommer til at syde af gode ideer i november og erhvervsdirektør Jens Lerager, Holbæk Erhvervsforum, glæder sig til arrangementet:

”Vi har brug for innovative løsninger til at kunne udvikle os i Holbæk. Så vi glæder os utroligt meget til festivalen i november, hvor vi forhåbentligt kan inspirere de unge til at se iværksætterlivet som en fremtidig mulighed for dem. Med de lokale iværksættere vil vi meget gerne sende et signal til de mange deltagere om, at Holbæk og omegn hylder innovation og iværksætteri”, siger Jens Lerager.

De unge forholder sig til deres omverden. Med fokus på energi og bæredygtighed vil de mange deltagere komme med nye ideer, og gennem Fonden for Entreprenørskabs programmer bliver ideer til realisérbare løsninger, som både skaber værdi for lokalområdet og har globale perspektiver.

Om Danmarks Entreprenørskabsfestival

Danmarks Entreprenørskabsfestival vil være et inspirerende mødested for elever, studerende, undervisere og erhvervsliv.

”Jeg er meget glad og taknemmelighed over, at Festivalen skal afholdes i regionen, så vi får synliggjort den glæde og udvikling, entreprenørskabsundervisning giver de mange deltagere. udtaler Claus, Mejlby, regionsbestyrelsesformanden for Fonden for Entreprenørskab.

Seks steder i landet slår Fonden for Entreprenørskab i et stærkt samarbejde med kommuner og andre lokale aktører dørene op for meningsfuld læring for de unge.

Fonden for Entreprenørskab arbejder for at fremme entreprenørskab for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Fonden for Entreprenørskab hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Fra blåt til grønt - innovationskraften skal løftes7.6.2024 11:34:40 CEST | Pressemeddelelse

Der er dansk udstyr på stort set alle oceangående skibe i verden, og maritime løsninger udviklet i Danmark har således stor betydning for at kunne nå i mål med klimamålene. Men for at Danmark også fremtidigt kan sikre sig pladsen i front for den grønne omstilling i den maritime industri, er der brug for medarbejdere med entreprenant tankegang fra alle fagligheder for at sikre fremtidig innovation.