REPUBLIQUE

Anna F***ing Karenina - en klassiker i 1000 stykker

Med musik af Eee Gee og manuskript af Tone Schunnesson flår REPUBLIQUE Tolstojs klassiske trekantsdrama i 1000 stykker og sætter fokus på forelskelsens mørke og vores urealistiske krav til kærligheden.

Stephanie Nguyen og Christoffer Hvidberg Rønje.
Stephanie Nguyen og Christoffer Hvidberg Rønje. Fotograf: Camilla Winther

På en banegård står en kvinde. Hun er fanget mellem et dysfunktionelt ægteskab og en umulig kærlighed. Hun er fanget i en fortælling og trækkes mod sin egen fortællings grænser. Skal hun kaste sig ud på skinnerne og blive fri?

I det øjeblik, hvor hun overvejer springet, udspiller forestillingen i ANNA KARENINA sig.

“Men det er ikke Tolstojs klassiker fra 1878, som man skal forvente at se på REPUBLIQUE fra 26. september. Det er Anna ”FUCKING” Karenina”, forklarer instruktør Amanda Linnea Ginman.

ANNA KARENINA er baseret på den anmelderroste forfatter og dramatiker Tone Schunnessons originale manuskript 'DET HAR ALDRIG FUNNITS EN KVINNA SOM ANNA KARENINA', som er oversat af Niels Henning Krag Jensby.

Og det er ikke første gang, at Schunnessons ord kommer ud over scenekanten på Østerbro. Tidligere i år havde teatret succes med Dagene, dagene, dagene baseret på Schunnessons roman af samme navn.

”Schunnessons blik på Anna Karenina er superinteressant, fordi det problematiserer den maskuline præmis, der tilsiger, at hvis vi udsletter vores eget begær, og vores egne længsler, kan vi bedre tjene andre i både ægteskabet, selskabslivet og som en lille møtrik i det store samfundshjul. Men Anna Karenina nægter at bruge hele sit liv på at undgå det, hun længes efter. For som hun siger, da hun møder Vronski tidligt i forestillingen:  'Jeg findes ikke. Senere fandtes jeg. Og så kan man ikke stoppe med at findes igen’,” udtaler teaterchef og kunstnerisk leder af REPUBLIQUE, Rikke Hedeager.

Kærlighedens umulige idealer

Tone Schunnesson har taget en klassiker og skrevet den i 1000 stykker. Og det er der kommet en helt vild tekst ud af, som virkelig har tændt instruktør Amanda Linnea Ginman. Derfor har hun trukket Tolstojs tragiske kvindeskikkelse op fra dybet.

I REPUBLIQUEs fortolkning stræber Anna efter en perfekt kærlighed, der ikke eksisterer i virkeligheden. Hun forsøger at leve op til en idé om kærlighed, der konstant skuffer, fordi den ikke kan bære at blive trukket ud i lyset.

”Man skal se ANNA KARENINA for at forelske sig i en badboy, for at blive revet rundt i manegen og for at reflektere over, hvilke idealer vi har for vores eget liv, og hvad der sker, når vores liv ikke kan leve op til de idealer”, siger Amanda Linnea Ginman.

For at få både publikum og Anna til at forelske sig i fuckboy’en Vronski har sanger og sangskriver Emma Grankvist, kendt under kunstnernavnet Eee Gee, skrevet en sang til ham.

“Eee Gee er med, fordi hun er længslernes mester og forstår mørket i forelskelsen, som også er til stede i Vronskis sang”, fortæller instruktøren.

Hvad hvis Anna ikke begår selvmord

I ANNA KARENINA medvirker Stephanie Nguyen, Christoffer Hvidberg Rønje, Mathias Rahbæk, Thomas Diepeveen og Eyrún Björk. Mens Mikkel Rostrup har stået for scenografi og kostumedesign. Det er ham, der har fået den ide at lade hele historien udspille sig på banegården.

I Tolstojs klassiker springer Anna ud foran et tog for at slippe fri fra sit fangenskab. Men den slutning huede ikke instruktør Amanda Linnea Ginman. Det er en historie, vi har hørt så tit.

”Jeg har ikke lyst til flere kvindekarakterer, der skal smadres og smadre sig selv på scenen. Hvad hvis Anna ikke begår selvmord til sidst?” spørger instruktøren, Amanda Linnea Ginman.

Springer Anna eller gør hun ikke? Det svar fås på REPUBLIQUE fra 26.september.

Fotograf: Camilla Winther
Fotograf: Camilla Winther

REPUBLIQUE / REVOLVER

REPUBLIQUE / REVOLVER byder på kontemporær verdenslitteratur, spritnye tekster og musikoplevelser i skiftevis skramlede og grandiose formater. Teater har relevans og samfundsengagement og prøver at ændre verden én forestilling ad gangen.

Følg pressemeddelelser fra REPUBLIQUE

Flere pressemeddelelser fra REPUBLIQUE