Kræftens Bekæmpelses lokalformand: Vi har stor opmærksomhed på en regionssammenlægning

Afgørende, at kræftpatienter og andre alvorligt syge får gavn af en eventuel sammenlægning med Region Sjælland, siger Marianne Karstensen.

Marianne Karstensen, formand for Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg i Hovedstaden. Kristian Ridder-Nielsen

Med regeringsudspillet ’Sundhed tæt på dig’ er der udsigt til forandringer i sundhedsvæsenet. For borgere i Region Hovedstaden kan en af ændringerne være, at regionen slås sammen med Region Sjælland.

- Uanset hvilke grænser og regioner politikerne på Christiansborg beslutter sig for, vil Kræftens Bekæmpelse arbejde for at sikre, at en eventuel sammenlægning gavner kræftpatienter og andre alvorligt syge, understreger Marianne Karstensen, som er er formand for Kræftens Bekæmpelses regionsudvalg i Hovedstaden.

- Vi ser positivt på udspillet, da det giver håb om, at kræftpatienter og deres pårørende fremover vil opleve et mere sammenhængende sundhedsvæsen med mindre ulighed. Dog er det klart, at forslaget om en mulig sammenlægning af Region Hovedstaden og Region Sjælland kan skabe bekymringer og overvejelser hos nogle patienter, siger hun.

Både i regionen, men også på landsplan, vil Kræftens Bekæmpelse have stor opmærksomhed på, at en eventuel sammenlægning af regioner kommer patienterne til gavn.

- Vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at sikre, at sammenlægningen skaber værdi for de borgere i vores region, som er berørt af kræft – både nu og i fremtiden. Vi ser frem til at gå i dybden med detaljerne i planen for sammenlægningen og vil stå som patienternes vagthund, lover Marianne Karstensen.

Om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.

Besøg os på Cancer.dk.