Kræftens Bekæmpelse: Regeringens sundhedsreform er godt nyt for kræftpatienterne og andre patientgrupper

Patienter vil opleve mere sammenhæng i deres forløb, hvis reformen bliver gennemført, vurderer landets største patientforening.

Kræftens Bekæmpelses formand, Helen Bernt Andersen.
Kræftens Bekæmpelses formand, Helen Bernt Andersen. Kristian Ridder-Nielsen

- Med regeringens udspil til en sundhedsreform er der udsigt til, at kræftpatienter og deres pårørende i fremtiden vil møde et mere sammenhængende sundhedsvæsen med mindre ulighed.

Sådan siger formand for Kræftens Bekæmpelse, Helen Bernt Andersen, der glæder sig over, at der både inden for kræftområdet og andre sygdomsområder som psykiatrien er udsigt til forbedringer, hvis regeringen får gennemført sit udspil til en sundhedsreform.

Det er et kendt problem, at kræftpatienter oplever usammenhængende forløb, hvor de falder mellem to stole, når de overgår fra en sektor til en anden, f.eks. fra praktiserende læge til sygehus, eller fra sygehus til hjemkommunen.

Men med dagens regeringsudspil ’Sundhed tæt på dig’ lægges der op til en ændret organisering af sundhedsvæsnet.

- Vi har i årevis efterspurgt tiltag, der skaber en rød tråd i patientens forløb og tager udgangspunkt i patienten frem for, hvordan systemet er organiseret i ’kasser’. Dagens udspil rummer gode tiltag i den retning, og vi har store forventninger til de kommende forhandlinger og den endelige reform, siger Helen Bernt Andersen.

Der har været talt om en form for kædeansvar i sundhedsvæsenet, og Kræftens Bekæmpelse havde gerne set det være tydeligere i udspillet fra regeringen.

- Uanset hvilke streger og regionsgrænser, politikerne bliver enige om at trække på Danmarkskortet, er der brug for at tydeliggøre ansvaret for den enkelte patient, siger Helen Bernt Andersen og understreger, at Kræftens Bekæmpelse vil have stor opmærksomhed på, at en eventuel sammenlægning af regioner er til gode for patienterne.

Foreningen fremhæver regeringens forslag til en lægereform, der skal give alle adgang til en læge tæt på, hvor man bor, og sikre nok speciallæger.

- Syv ud af ti kræftforløb begynder hos den praktiserende læge. Derfor er det vigtigt, at alle borgere i Danmark har adgang til en praktiserende læge. Det vil over tid skabe større lighed i sundhed, siger Helen Bernt Andersen.

Regeringen lægger op til, at psykiatriområdet integreres med det samlede sygehusvæsen. Det er noget, som Kræftens Bekæmpelse har anbefalet sammen med flere psykiatriforeninger.

Regeringen ønsker, at der kommer ’kronikerpakker’ for sygdomsgrupper som diabetes, gigt og KOL, hvilket Helen Bernt Andersen roser:

- Kræftpakkerne har haft en meget positiv betydning for kræftoverlevelsen i Danmark. Det er er glædeligt, at regeringen lægger op til at kopiere modellen. Vi stiller gerne vores erfaringer til rådighed, siger hun.

Kræftens Bekæmpelse har kritiseret Sundhedsstrukturkommissionens forslag for at udelade forebyggelse. Det fremgår dog af udspillet til en ny sundhedsreform, at regeringen foreslår en ny folkesundhedslov, der styrker kommunernes arbejde med forebyggelse på tværs af sektorer med fokus på sunde rammer for danskernes hverdag med henblik på mere effektiv og målrettet forebyggelse. Det vil Kræftens Bekæmpelse følge nøje.

Om Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse er Danmarks største sygdomsbekæmpende forening. Vi arbejder med forskning i kræft, forebyggelse og støtte til patienter og pårørende. Vores mål er, at færre får kræft, at flere overlever kræft - og at flere får et bedre liv med og efter kræft.

Besøg os på Cancer.dk.