Historisk for dyr (og mennesker): EU udnævner dyrevelfærdskommissær for første gang

"Danmark har grund til at være stolte i dag. For første gang får vi en særskilt dyrevelfærdskommissær, siger Gitte Buchhave fra World Animal Protection, der glæder sig over at det danske pres har virket. EU udnævner for første gang en kommissær, der skal tage særligt vare på dyrevelfærd.

"Dyrevelfærd har været skammerligt underprioriteret, nu får vi endelig en særlig dyrevelfærdskommissær, og det er historisk, siger Gitte Buchhave fra World Animal Protection, der i lang tid har kæmpet for en kommissæ for dyrene i EU Bax Lindhardt Bax Lindhardt/World Animal Protection Danmark

"Det har både været vores og en del danske parlamentarikeres mærkesag, så det er en fantastisk god nyhed, at vores hårde arbejde har båret frugt. Vi er utrolig stolte af at vores gentagne appel om, at lade dyrene få deres egen kommissær, nu endelig er blevet til virkelighed", siger Gitte Buchhave, direktør for World Animal Protection DK i anledning af den ungarske politiker Olivér Várhelyi i dag er blevet udnævnt udnævnt til EUs kommissær for sundhed OG dyrevelfærd.

"Dyrevelfærd er i alt for lang tid faldet mellem to stole, og har været skammeligt underprioriteret. Nu har vi et begrundet håb om, at det for alvor finder sin retmæssige plads blandt de mest væsentlige områder i EU, der i høj grad er aktuelt blandt andet på grund af den store landbrugsproduktion vi har i EU. Derfor kræver området en særlig kommissær, der kan give det et særlig fokus, der tager udgangspunkt i dyrenes velfærd," siger organisationens direktør, Gitte Buchhave.

Også Niels Fuglsang (S), der er medlem af Europa-Parlamentet og næstformand i dyrevelfærdsudvalget er begejstret for nyheden:

"Jeg ser det som en kæmpe sejr for dyrevelfærden i Europa, at vi nu har en kommissær med dyrevelfærd som særskilt kompetence. Siden jeg blev valgt til Europa-Parlamentet, er det noget jeg har kæmpet hårdnakket for. Alt for længe er ansvaret for, hvordan vi behandler dyr blevet kastet rundt mellem forskellige myndigheder og institutioner. Det bliver der nu taget et opgør med. For nu vi ved vi, hvem der har kompetencerne, og vi ved derfor også hvem, der har ansvaret! Derfor er i dag er en god dag for dyrene i Europa."