Dan Jørgensen står foran en ekstremt vigtig opgave

Dan Jørgensen skal som energi- og boligkommissær håndtere nogle af de største udfordringer, som EU står med. Det gælder konkurrenceevnen, sikkerheden og den grønne omstilling. Dan Jørgensen kommer til at trække på hele sin lange erfaring fra europæisk og dansk politik, mener Green Power Denmark.

Kommissionsformand Ursula von der Leyen er efter en forsinket proces kommet med sit bud på, hvordan den nye kommission skal se ud.

Dan Jørgensen bliver ansvarlig for energiområdet, som er et højt prioriteret for den kommende kommission.

-Konkurrenceevne, europæisk sikkerhed og grøn omstilling står øverst på kommissionens dagsordenen. Den har allerede annonceret, at der skal laves en ny ”Clean Industrial Deal”, der skal skabe grøn omstilling og sikre bedre konkurrenceevne i Europa. Opgaven bliver at forenkle regler, investere i infrastruktur og sikre adgang til billig, bæredygtig og sikker energi. Dan Jørgensen får en ekstremt vigtig og helt central opgave med at sikre, at EU lykkes med den store udfordring, siger Jacob Klivager Vestergaard, EU-chef i Green Power Denmark.

Draghi-rapporten, der udkom i sidste uge, konkluderer, at Europa halter alvorligt efter USA og Kina, når det gælder konkurrencedygtighed.

En af løsningerne er at sikre, at EU kommer forrest i den grønne omstilling. Det vil blandt andet give fossilfri og billigere energi til virksomheder og forbrugere. Dan Jørgensen får også en meget vigtig opgave med at reducere energiforbruget i de europæiske boliger.

-Kommissionen vil inden 100 dage komme med et udspil, der skal forbedre den europæiske konkurrenceevne. Og den ved på forhånd, at vi ikke må misse de muligheder, som den grønne omstilling skaber. Dan Jørgensen får altså ikke mange dage til at finde sig til rette på kontoret, konstaterer Jacob Klivager Vestergaard.

-Det er et stort ansvar. Men Dan Jørgensen har en solid erfaring fra sit arbejde med både dansk og europæisk energipolitik. Han lagde grundstenen til det danske klimamål i 2019, og han ved om nogen, hvad der skal til for at omstille det europæiske energisystem, så det bliver grønt, sikkert og konkurrencedygtigt.

De kommende kommissærer, som er udpeget af landenes regeringer og nu har fået tildelt en post af von der Leyen, skal godkendes af Europa-Parlamentet.  Hvis parlamentet vender tommelfingeren nedad, kan en ny kommission ikke tiltræde.

Hvis en udpeget kommissær bliver afvist, skal kommissionsformanden informere stats- og regeringschefen fra det pågældende land, som så skal udpege en ny kommissær. Først når hver enkelt kommissær har fået grønt lys i de respektive udvalg i Europa-Parlamentet, kan der samlet set stemmes om hele kommissionen. Den nye EU-Kommission ventes at tiltræde i december 2024 eller januar 2025.

Forslag til finanslov styrker grøn industri- og erhvervspolitik30.8.2024 11:22:03 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har lanceret sit udspil til en finanslov. Her afsætter den ca. 30 millioner årligt frem til 2028 til eksportordningen og 500 millioner kroner til at forlænge den grønne investeringsordning, som i 2025 vil være på i alt 657 millioner kroner. Med den ordning kan virksomheder, som producerer vind- eller Power-to-X-teknologi, søge om statsstøtte, hvis de vil investere i nye produktionsfaciliteter i Danmark. - Regeringen skal have stor ros for at skabe klarhed om den grønne investeringsordning. Den sender et stærkt industri- og erhvervspolitisk signal med udspillet til finansloven, og det er vigtigt i en tid, hvor den internationale konkurrence om de grønne investeringer er hård. Det handler om vækst og arbejdspladser i Danmark, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark, og fortsætter: - Regeringens udspil til finansloven indeholder gode initiativer, og jeg håber, at den grønne buket bliver større i forhandlingslokalet. Vi har brug for en elektrisk finanslov, der