Rundetaarn

Oplev korallernes skønhed og forfald: Ny udstilling i Rundetaarn

I efteråret præsenterer Rundetaarn en sanselig udstilling, der forener forskning og kunst, når video- og lydinstallationen "Koralvæsen" om klodens forsvindende koraller indtager Bibliotekssalen.

Frame grab: "Symphyllia".
Frame grab: "Symphyllia". Maja Friis.

Filmdokumentarist og videokunstner Maja Friis står bag udstillingen "Koralvæsen", der åbner om aftenen den 23. oktober og udforsker klimaforandringernes indvirkning på klodens koraller gennem forskningsbaseret kunst.

Kunst og videnskab i symbiose

I samarbejde med et team af koralforskere fra Københavns Universitet har Friis gennem flere år foretaget makrooptiske optagelser af udvalgte tropiske koralarter. Videoportrætterne lader publikum opleve de bittesmå væsner i helt stor skala og på en anderledes intim måde.

"Kunsten har potentiale til at formidle naturens tilstand med ufiltreret alvor og gennem et sanseligt sprog, der kan røre os på et dybere, eksistentielt plan. Ved at oversætte videnskabelige data til æstetiske oplevelser håber jeg at være med til at vække nye erkendelser, der kan sanseliggøre vores klimabevidsthed og bringe os tættere på at forstå de livsformer, vi deler verden med, og de irreversible omvæltninger, de udsættes for", udtaler Maja Friis.

Samarbejdet om optagelserne viste sig desuden at være frugtbart for forskerne, da visualiseringerne af korallerne gav dem nye indsigter:

"In 10 years working with corals, I have measured the phenomenon of coral bleaching countless times but I have always looked at it indirectly, through signals, numbers, graphs. But now for the first time, I felt like I could truly witness coral bleaching. The method allowed me to notice movement patterns that my previous approaches had overlooked", udtaler Elena Bollati, postdoc ved Marinbiologisk Sektion, Biologisk Institut på Københavns Universitet.

"Vi glæder os til at præsentere en udstilling, der ligger i spændingsfeltet mellem kunst og videnskab. Med fængende billeder og atmosfærisk lyd formår Maja Friis at gøre forskning og klimaproblematikker tilgængelige, vedkommende og mærkbare for vores store publikum, der favner mange aldersgrupper og nationaliteter", udtaler Jeanette Bursche, direktør for Rundetaarn.

"Koralvæsen" åbner den 23. oktober kl. 19 i Rundetaarns Bibliotekssal, hvor den kan opleves frem til den 10. november 2024. Foruden installationen byder udstillingsperioden også på foredrag, rundvisninger og kreative workshops for børn og voksne.

Maja Friis' mangeårige arbejde med korallerne har tidligere været præsenteret på festivalerne CPH:DOX, BLOOM og Copenhagen Light Festival samt i Cinemateket.

Udstillingen ”Koralvæsen” er støttet af Statens Kunstfond og produceret af Visual Science Studio i samarbejde med et forskerteam anført af Michael Kühl ved Marinbiologisk Sektion, Biologisk Institut, Københavns Universitet.

Frame grab: "Caulestrea".
Frame grab:  "Fungia".
Frame grab: "Fungia".
Frame grab: "Euphyllia".
Frame grab: "Lobophyllia".
Maja Friis og Anders Nydam.
Frame grab: "Acanthestrea Lordhowensis".

Om Rundetaarn

Med sin karakteristiske Sneglegang er Rundetaarn et af Danmarks mest ikoniske bygningsværker. Tårnet blev opført af Christian IV til Københavns Universitets observatorium i 1642. Rundetaarn rummer i dag også skiftende udstillinger, koncerter og andre aktiviteter i Bibliotekssalen halvvejs oppe i tårnet på etagen over Trinitatis Kirke.

Følg pressemeddelelser fra Rundetaarn

Flere pressemeddelelser fra Rundetaarn

Selskabet for Naturlærens Udbredelse fejrer 200 års jubilæum med udstilling i Rundetaarn31.7.2024 10:20:05 CEST | Pressemeddelelse

Fra 17. august til 20. oktober markerer Selskabet for Naturlærens Udbredelse (SNU) sit 200 års jubilæum. Det sker i Rundetaarn med en udstilling om forskningens betydning for vores hverdag, særlige skoleforløb for naturfagene og en række foredrag med talere fra videnskabens verden – heriblandt astrofysiker Anja C. Andersen, professor dr.med. Liselotte Højgaard og museumsinspektør ved Steno Museet, Hans Buhl.