Høringssvar – CSDR afviklingsdisciplin

Finans Danmark er enig i ESMA's forslag om undtagelser fra afviklingsdisciplin og fremhæver behovet for yderligere afklaring.

Finans Danmark har svaret på ESMA's høringsdokument vedrørende teknisk rådgivning om omfanget af CSDR afviklingsdisciplin. Finans Danmark støtter ESMA's forslag om undtagelser fra afviklingsdisciplin, da de foreslåede omstændigheder er uden for deltagernes kontrol.

Vi vil påpege, at risikoen for, at disse nye omstændigheder vil opstå, er lav, især når det drejer sig om afviklingsinstruktioner, der involverer værdipapirer under sanktioner eller hvidvaskningssager. Derfor mener vi ikke, at indførelsen af to nye underliggende årsager, der ikke kan tilskrives deltagerne i transaktionerne, vil have stor indflydelse på det nuværende CSDR bødevolumen.

Finans Danmark fremhæver også behov for yderligere afklaring af, hvordan CSD'er (værdipapircentraler) vil definere, om en transaktion tilhører en af de foreslåede grupper, da der kan opstå mange misforståelser mellem CSD'er og markedsdeltagere.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)