Simonsen og Schou sørgede for aarhusiansk DM-fest

Sara Schou Kristensen og Jacob Sommer Simonsen fra AGF Atletik vandt sikkert de danske mesterskaber ved Copenhagen Half Marathon.

Jacob Simonsen vandt sit tredje mesterskab på stribe ved Copenhagen Half Marathon Sparta Atletik & Løb

De danske mestre i halvmaraton kommer fra Aarhus. Det var der ikke for alvor tvivl om, da både Sara Schou Kristensen og Jacob Sommer Simonsen søndag sikrede  hvidklædt AGF-guld hos både kvinder og mænd.

Scenen var sjældent set større for et dansk mesterskab, da de danske eliteløbere var flankeret af både en OL-guldvinder, en verdensmester og en verdensrekordholder, der lokkede publikum ud til løbefesten med over 29.000 tilmeldte til det udsolgte Copenhagen Half Marathon.

Jacob Simonsen vandt det indlagte DM for tredje år i træk. Med tiden 1:02.18 satte han ny mesterskabsrekord og var ikke langt fra den 26 år gamle danske rekord på 1:01.55. På det sidste stykke gik den 29-årige AGF-løber sågar forbi det norske løbefænomen Jakob Ingebrigtsen, der fik fysiske udfordringer efter 10 km.

”Ja, det gav mig lige et ekstra gear at gå forbi den olympiske mester. Undervejs troede jeg på, at en dansk rekord var mulig, men jeg er bare super glad for sejren,” lød det fra Simonsen, der vandt med næsten to minutter ned til klubkammeraten Mikkel Dahl-Jessen på det samme opløb som også tog ham til dansk mesterskab på maraton-distancen tidligere på året.

Dobbelt AGF igen
Også hos kvinderne blev det til dobbelt AGF Atletik-sejr. Sara Schou Kristensen vandt således sin første titel på distancen i 1:13,18 – 15 sekunder foran Carolien Millenaar fra samme klub og Sparta Atletik & Løbs Juliane Falsig Hvid.

Copenhagen Half Marathon og København fik dermed vist sig frem på bedste vis, inden der i 2026 skal afholdes verdensmesterskaber under titlen World Athletics Road Running Championships i Danmarks hovedstad. Næste år afvikles den 10. udgave af Copenhagen Half Marathon i København.

Top tre ved de danske mesterskaber på halvmaraton

Kvinder:
1: Sara Schou, AGF Atletik: 1:13,18
2: Carolien Millenaar, AGF Atletik: 1:13, 33
3: Juliane Hvid, Sparta Atletik & Løb: 1:13, 56

Mænd:
1: Jacob Sommer Simonsen, AGF Atletik: 1:02,18
2: Mikkel Dahl-Jessen, AGF Atletik: 1:04.06
3: Thijs Mathisen Nijhuis, Viborg AM: 1:04.10

Top tre Copenhagen Half Marathon 2024
Kvinder
1. Margaret Kipkemboi, Kenya: 1:05.11
2. Judy Kemboi, Kenya: 1:05.43
3. Caherine Amanangole, Kenya: 1:06.09

Mænd
1. Sabastian Sawe, Kenya: 58.05 min.
2. Jacob Kiplimo, Uganda: 58.09
3. Isaia Lasoi, Kenya: 58.10

Fakta om Copenhagen Half Marathon

• 2024-udgaven var udsolgt med over 29.000 deltagere
  • Næste års Copenhagen Half Marathon afvikles søndag den 14. september.
  • Tirsdag den 22. oktober åbner salget til Copenhagen Half Marathon 2025.

Sara Schou Kristensen er dansk mester 2024 på halvmaraton efter sejr ved et brag af en løbefest i København
Sparta Atletik & Løb

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 2000 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.