Verdensmesteren regerede Copenhagen Half Marathon

Verdensmester Sabastian Sawe vandt i det stærkeste elitefelt nogensinde samlet til Copenhagen Half Marathon i den hurtigste tid løbet i verden i 2024. Løbefænomenet Jakob Ingebrigtsen måtte slippe favoritfeltet efter 10 km.

Sabastian Sawe krydser målstregen i den hurtigste tid på halvmaraton løbet i verden i 2024. Sparta Atletik & Løb

Copenhagen Half Marathon slap det hidtil stærkeste elitefelt løs på en flad rute gennem Københavns historiske bydele. Efterårssol og beherskede temperaturer fik eksperter til at tale om verdensrekorder med over 29.000 løbere som festlig hale efter elitefeltet.

Blot 58 minutter og fem sekunder efter startskuddet på Jagtvej kunne den forsvarende verdensmester Sabastian Sawe fra Kenya også tage titlen som vinder af Copenhagen Half Marathon i den hurtigste tid på de 21,0975 km i verden i 2024.

Luften var elektrisk ved startområdet København, men gåsehuden nåede allerede inden bristepunktet i hele løbeverdenen over, at atletik-ikonet og OL-guldvinderen fra 5000 meter Jakob Ingebrigtsen havde modet og til at stille op. Det efter en lang sæson med triumftog og verdensrekord på 3000 meter og Diamond League-sejre på stribe. Det vel at mærke i et felt, der allerede talte verdenrekordholder Jacob Kiplimo fra Uganda og forsvarende verdensmester Sabastian Sawe fra Kenya med ambitioner om at slå nye rekorder.

Ingebrigtsen måtte kapitulere
Løbefænomenet gav publikum en historisk mulighed for at se verdensklasseløb, men ved 10 km mærket, måtte det 23-årige ikon sande, at opgaven var for stor og forberedelserne for fokuseret på kortere distancer og slå op i banen og slukke sit løbeur med fysiske udfordringer.

Ingerbrigtsen fortsatte i kraftigt reduceret tempo, men bevarede stoltheden ved at fortsætte helt til mål i sit eget tempo, mens Jacob Kiplimo og resten af favoritfeltet skruede op for tempoet.

Ved 18 kilometer mærket før Dronning Louises Bro satte Isaia Lasoi og verdensmester Sabastian Sawe et hug ind, der fik verdensrekordholder Kiplimo på afstand uden at være ude af løbet.

Kiplimo kom stædigt tilbage igen, og et spurtopgør på Øster Allé var serveret for det danske publikum. Her var Sabastian Sawe den stærkeste og åbnede tidligt spurten for at holde den i mål til fortjent hyldest foran Kiplimo.

Dobbelt kenyansk triumf
Hos kvinderne var der også kenyansk triumf, da Margaret Kipkemboi levede op til favoritværdigheden og løb en sikker sejr hjem i imponerende 1 time 5 minutter og 11 sekunder.

Copenhagen Half Marathon og København fik dermed vist sig frem på bedste vis, inden der i 2026 skal afholdes verdensmesterskaber under titlen World Athletics Road Running Championships i Danmarks hovedstad.

Top tre Copenhagen Half Marathon 2024
*tiderne afventer godkendelse

Kvinder
1. Margaret Kipkemboi, Kenya: 1:05.11
2. Judy Kemboi, Kenya: 1:05.43
3. Caherine Amanangole, Kenya: 1:06.09

Mænd
1. Sabastian Sawe, Kenya: 58.05 min.
2. Jacob Kiplimo, Uganda: 58.09
3. Isaia Lasoi, Kenya: 58.10

Fakta om Copenhagen Half Marathon

• 2024-udgaven var udsolgt med over 29.000 deltagere

• Næste års Copenhagen Half Marathon afvikles søndag den 14. september.

• Tirsdag den 22. oktober åbner salget til Copenhagen Half Marathon 2025.

Margaret Kipkemboi fra Kenya vinder kvindernes Copenhagen Half Marathon.
Sparta Atletik & Løb

Om Sparta Atletik & Løb

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 2000 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.

Sparta Atletik & Løb er baseret ved Østerbro Stadion. Her driver vi Danmarks største atletikklub båret af en passioneret trænerstab og et inspirerende træningsmiljø fra børnenes sandkassehold til det højeste internationale eliteniveau.

I vores løbeafdeling tilbyder vi daglig løbetræning på mere end 20 forskellige træningshold. Her mødes, trænes og inspireres løbere på alle distancer og alle niveauer – fra nybegynderen og den sociale motionsløber til Danmarks allerhurtigste løbere.