Markedsuro gav bølgeskvulp til aktier og medvind til obligationer

De finansielle markeder blev vækket af sommerdvalen, da den japanske centralbank i slutningen af juli annoncerede en betydeligt større rentestigning end forventet. Derefter begyndte økonomiske nøgletal at skabe tvivl om hastigheden i amerikansk økonomi. Det gav store kursudsving på aktiemarkederne, mens obligationer fik medvind af udsigten til lavere renter.

Den japanske renteforhøjelse skabte uro på aktiemarkederne, og de første uger af august var præget af store kursudsving. Sidst på måneden rettede markederne sig dog en hel del, selvom centrale nøgletal for den amerikanske økonomi kunne tolkes i retning af, at økonomien er ved at gå ned i gear. Udsigten til lavere renter som følge af en eventuel økonomisk afdæmpning lagde således i nogen grad en bund under aktiemarkederne.

Forløbet har ramt de forskellige kategorier af fonde forskelligt. Selvom en del af tabet fra månedens begyndelse blev hentet hjem igen, endte de nordamerikanske fonde med et svagt negativt afkast på 0,1 pct. Værre gik det for aktiefonde med investeringer i emerging markets og Asien, hvor månedsafkastene svingede mellem -0,33 og -1,58 pct. De europæiske aktier slap dog mere nådigt fra uroen. Her slog specielt udsigten til lavere renter positivt igennem, og fonde med fokus på Norden og Europa generelt udviste afkast på henholdsvis 2,5 og 1,4 pct.

I modsætning til aktiefonde havde obligationsfondene over en bred kam medvind i august som følge af udsigten til rentefald. Alle kategorier af obligationsfonde udviste positive afkast. Bedst er det gået for fonde, der investerer i mellemlange og lange obligationer, hvor lavere renter påvirker kursen mest i positiv retning.

”Set med investorøjne er udviklingen i august et typeeksempel på, hvorfor det kan betale sig at sprede sine investeringer over flere forskellige typer af aktiver. Det er meget vanskeligt at sige noget om, hvad skift i forventninger kan betyde for en enkelt investering, men er der spredning i investeringerne vil usikkerheden om afkastet altid være mindre,” siger investeringschef Kåre Valgreen, Investering & Opsparing i Finans Danmark.

Danske fonde, der investerer i danske obligationer, har haft et rigtig godt år. Til og med august har investorerne netto investeret for mere end 10 mia. kr. i disse fonde. Det er ikke set højere siden 2019. Samtidig har der været et frasalg af fonde med fokus på udenlandske obligationer.

”Der er næppe tvivl om, at de høje renter har øget interessen for at investere i obligationer, og foreløbig ser det ud til at have været en god ide. Det har i hvert fald været mere indbringende end at lade penge stå kontant det seneste års tid. Interessen for danske obligationer er uden tvivl også styrket som følge af danske realkreditobligationers høje kreditkvalitet, men også det forhold, at de rummer et godt kurspotentiale, når der er udsigt til rentefald,” siger Kåre Valgreen.

Læs hele nyheden her