DI: Flere unge kan nu få et fritidsjob i industrien

Nu bliver det lettere og langt mere attraktivt for unge mennesker at tage et fritidsjob i industrien. Partierne bag den nye fritidsjobaftale fortjener stor ros for at have lyttet til erhvervslivet, lyder det fra Dansk Industri.

Anders Just Pedersen, underdirektør i Dansk Industri.
Anders Just Pedersen, underdirektør i Dansk Industri. Foto: Hans Søndergaard

Et bredt politisk flertal er netop blevet enige om en ny aftale, der gør det lettere for unge under 18 år at få et fritidsjob. Aftalen omfatter en modernisering af arbejdsmiljøreglerne, hvilket bl.a. betyder, at de unge kan få et større kendskab til arbejdsgangene i produktionsvirksomhederne. Og det vækker begejstring hos landets største erhvervsorganisation Dansk Industri (DI).

- Jeg er utrolig glad for, at det nu bliver langt lettere og mere attraktivt for de unge at få et meningsfuldt fritidsjob, hvor de med udsigten til en skattelettelse kan beholde flere lommepenge til sig selv. Særligt, håber jeg, at flere vil søge mod produktionsvirksomhederne, hvor interessen har været dalende de sidste mange år, siger Anders Just Pedersen, underdirektør i DI.

En DI-analyse har tidligere vist, at antallet af unge mellem 13 og 17 år i job i industrien er halveret i løbet af 15 år. Nu håber direktøren, at udsigten til et mere meningsfuldt fritidsjob i industrien kan få flere unge til at søge den vej.

- De regler, var har haft indtil nu, blev lavet i 1980’erne og er ikke længere tidssvarende. Jeg håber, at arbejdsmiljøreglerne nu bliver tilpasset den teknologiske udvikling, så unge får lov til at betjene f.eks. en skruemaskine og andre ufarlige maskiner, hvilket alt andet lige gør jobbet markant mere spændende, og giver de unge bedre erfaring og indsigt i, hvad det vil sige at arbejde på et værksted eller i en produktionshal. Sigtelinjen kunne være, at de unge i fritidsjob må lave det samme, som når de er i folkeskolepraktik, siger Anders Just Pedersen.

Direktøren understreger samtidig, at et fritidsjob i industrien kan få flere unge til at vælge en faglært uddannelse.

- Det er ingen hemmelighed, at Danmark mangler tusindvis af faglærte. Og så længe der hersker urigtige fordomme om, hvad det vil sige at arbejde som faglært, er det svært få de unge til at vælge den karrierevej, siger Anders Just Pedersen og fortsætter:

- Et udfordrende og sjovt fritidsjob i en produktionsvirksomhed kan være med til at nedbryde fordommene og være en rigtig god vej til at få de unge gjort interesseret i at tage en faglig uddannelse. Jeg er sikker på, at det kan gøre en stor forskel, siger han.

Yderligere oplysninger kan fås hos presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.