Unge slagtersvende involveres i kampen mod lukningen af slagterbutikker

Del

Talentmassen i slagterfaget har aldrig været bedre. Alligevel tøver mange unge slagtersvende med at starte egen butik. Det skal der laves om på, hvis specialforretningerne skal have en fremtid, lyder det fra FødevareDanmark.

FødevareDanmark vil med nyt netværk forsøge at nedbryde nogle af de barrierer, der gør, at unge slagtersvende tøver i forhold til at starte som selvstændige.
FødevareDanmark vil med nyt netværk forsøge at nedbryde nogle af de barrierer, der gør, at unge slagtersvende tøver i forhold til at starte som selvstændige.

De seneste år er en række slagterforretninger lukket. Ikke fordi kunderne har vendt butikkerne ryggen, og at økonomien er gået i rødt. Men slet og ret fordi, at slagtermesteren har sat kniven i knivblokken for sidste gang og valgt at gå på pension. Og hvis der ikke står nogen egnede kandidater klar i kulissen, ender det i mange tilfælde med, at selv veldrevne og økonomisk lukrative virksomheder må lukke ned.

Sådan lyder det fra Leif Wilson Laustsen, direktør i FødevareDanmark, der derfor har iværksat en kampagne og et netværks- og uddannelsesforløb, der skal klæde talentfulde slagtersvende på til at tage skridtet og kaste sig ud i en karriere som selvstændig.

- Det er en af branchens allerstørste udfordringer lige nu. Vi har nogle ufatteligt dygtige og talentfulde unge mennesker ude i butikkerne, der gang på gang viser, at de er kreative, innovative og fantastisk godt rustet til at flytte vores fag, så landets små slagterforretninger og specialforretninger også i fremtiden kan være med til at diktere den danske madkultur. Men de unge mennesker tøver alligevel, når snakken falder på, om de er klar til at drive mesters butik videre på et tidspunkt, siger Leif Wilson Laustsen.

Brug for specialforretninger
FødevareDanmark har derfor taget initiativ til at samle nogle af landets mest talentfulde slagtersvende i et landsdækkende netværk med det formål at få de unge mennesker til at tale sammen og få nedbrudt nogle af de barrierer, der gør, at de ikke umiddelbart vælger en karriere som selvstændig.

- De unge mennesker skal vide, at der er et stærkt netværk omkring dem, som kan hjælpe med alt det, der kan virke en smule overvældende og uoverskueligt for en dygtig fødevarehåndværker. Vores budskab til de unge er, at det ikke behøver at være så svært, og at vi er klar til at hjælpe dem i gang og drive en række af de opgaver, som lige nu holder dem fra at starte som selvstændige, siger Leif Wilson Laustsen.

Direktøren peger på, at initiativet ikke blot handler om at udvikle og forny slagterfaget. Hele den danske fødevaresektor har brug for stærke specialforretninger, lyder det.

- Meget af den innovation, som sker i fødevaresektoren og på den danske madscene udspringer fra specialforretningerne, hvor en dygtig fødevarehåndværker har mulighed for at arbejde med smage, konsistenser, kvaliteter, som efterfølgende kommer på menukortet hos nogle af vores internationalt anerkendte restauranter eller bliver skaleret op hos nogle af de større producenter. Den innovation, som sker ude i specialforretningerne, er ofte med til at sætte standarden for hele sektoren, siger Leif Wilson Laustsen.

Foreløbigt består det nye netværk af 14 talentfulde slagtersvende fra hele landet, men målet er at udvide gruppen det kommende år. FødevareDanmark støtter blandt andet sine medlemmer med bogholderi, regnskab, elektronisk egenkontrol, udvidet HR, markedsføring, webshop samt hjælp til dialog med myndighederne. 

Nøgleord

Kontakter

FødevareDanmark er en paraplyorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren. Organisationen blev grundlagt i 2015 af Danske Slagtermestre, Smagen af Danmark, Konditorbager A/S, Ostehandlerforeningen for Danmark, Danmarks Fiskehandlere og SMV Fødevarer. FødevareDanmark bygger på en grundlæggende tiltro på, at udviklingen kommer fra små og mellemstore virksomheder i Danmark, og FødevareDanmark fungerer således som talerør for denne del af fødevaresektoren, idet lovgivningen omkring fødevareproduktionen i Danmark typisk er lavet til fordel for de store virksomheder. Dermed er der behov for en organisation, der særligt kan tale netop disse virksomheders sag – både i pressen og over for politikere, myndigheder og andre beslutningstagere.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye