Solceller dækker 20 % af strømforbruget ved Lidls lager- og logistikcenter i Køge
Dagligvarekæden Lidl udvider solcellekapaciteten på lager- og logistikcenteret i Køge med et nyt 4542 m² stort solcelleanlæg, så 20 % af strømforbruget i bygningen nu dækkes af el fra egne grønne og vedvarende energikilder. Anlæggets kapacitet svarer til det årlige forbrug i over 200 danske husstande.
Når de automatiserede plukkerobotter farer op og ned i Lidls lager- og logistikcenter lidt udenfor Køge, er det fremover blandt andet på strøm fra egne solceller.
Dagligvarekæden har nemlig for ganske nyligt indviet en 4542 m² stor solcellepark installeret på toppen af den 14 m. høje bygning. Her producerer 2326 solcellepaneler årligt ca. 979.633 kWh., hvilket svarer til et årsforbrug for over 200 gennemsnitsfamilier med to voksne og to børn i et hus på 150 m². Elproduktionen fra panelerne dækker ca. 20 % af lager- og logistikcenterets energiforbrug og er leveret af danske Prosolar ApS.
Oplagt at bruge ledig plads på taget
Solcellerne har været et stort ønske i mange år. Det er derfor med stor glæde for de involverede medarbejdere hos Lidl, at anlægget nu endelig er på plads og er i gang med at producere vedvarende energi:
“I Lidl ønsker vi at være en del af en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Det ses blandt andet i vores mål om at sænke vores CO2-udslip med 80 % i scope 1 og 2 inden 2030 sammenlignet med baseline 2019. Produktionen fra anlægget reducerer CO2-udledningen med ca. 200 ton om året,” fortæller Kevin Engblad Lind, konsulent i Lidls byggeafdeling og projektleder for solcelleprojektet. Han fortsætter:
“Solceller har været en oplagt mulighed for os til at udnytte den store mængde ledige plads på taget, og samtidig opnå en økonomisk såvel som grøn fordel.”
Den grønne energi fra solcelleparken går til afgørende funktioner og områder på lageret som for eksempel køling og frostrum og driften af robotterne i det automatiserede højlager.
En langsigtet plan
Solcelleparken er et vigtigt tiltag i Lidls indsats på at nedbringe virksomhedens emissionsudledning.
”Ifølge WWF er Danmark en af de lande i verden, der har det højeste forbrug målt per indbygger. Hvis ikke vi handler for at reducere vores påvirkninger af klimaet, kan blandt andet stigende temperaturer med deraf resulterende øget hyppighed af ekstreme vejrforhold ligesom tab af levesteder og biodiversitet få en direkte effekt på produktionen af fødevarer både nationalt og globalt,” siger Rikke Ramm Eberlein, teamleder CSR og fortsætter:
”Derfor har vi i Lidl forpligtet os til at leve op til bestemmelserne fastsat i klimaaftalen fra Paris og har baseret vores klimastrategi efter målene i Science Based Targets-initiativet. Opførelsen af solcelleparken på lageret i Køge er en vigtig milepæl i bestræbelserne på at nå vores målsætninger.”
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkLinks
Om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 162 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke28.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.
På en frisk oktobermorgen fejrede glade kunder åbningen af Lidl i Allerøds bymidte24.10.2024 12:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Der var store smil, da butikschef, Oli Spendrup, klippede den røde snor og kunne byde kunder indenfor i sin spritnye butik. Det er Allerøds første Lidl-butik og byens første dagligvarebutik uden tobaks- og nikotinprodukter på hylderne.
Kunderne har talt i ny undersøgelse og slår fast: I Lidl får man mest ‘værdi for pengene’17.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flest rigtige priser på bonen, bedste kvalitet i produktkategorierne ‘brød’ og ‘frugt og grønt’ samt konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder. Dette er blot nogle af udtrækkene fra en ny brancheundersøgelse, som endnu en gang understreger, at Lidl markerer sig blandt danskernes foretrukne dagligvarekæde.
Lidls nye hovedkontor opnår højeste grad af DGNB-certificering og særlig udmærkelse15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et fremtidssikret byggeri gennemsyret af bæredygtighedstiltag er en hjørnesten i Lidl Danmarks udvikling af sin ejendomsportefølje. Nu belønnes bestræbelserne med den fornemme DGNB Platin-certificering og en arkitektonisk Diamantudmærkelse for kædens hovedkontor i Aarhus.
Lidl Danmark: ”Differentieret moms vil forbedre danskernes sundhed”11.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 10. oktober præsenterede Skatteministeriet en ny analyse af fordelene og ulemperne ved at nedsætte momsen på frugt og grønt. Hos Lidl Danmark støtter man op om en momsnedsættelse, da et forsøg i dagligvarekæden har vist, at det øger salget af frugt og grønt markant.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum