Lidl Danmark

Solceller dækker 20 % af strømforbruget ved Lidls lager- og logistikcenter i Køge

Del

Dagligvarekæden Lidl udvider solcellekapaciteten på lager- og logistikcenteret i Køge med et nyt 4542 m² stort solcelleanlæg, så 20 % af strømforbruget i bygningen nu dækkes af el fra egne grønne og vedvarende energikilder. Anlæggets kapacitet svarer til det årlige forbrug i over 200 danske husstande.

Det nye solcelleanlæg på taget af Lidls lager- og logistikcenter i Køge fylder 4542 m² og dækker 20 % af strømforbruget i bygningen.
Det nye solcelleanlæg på taget af Lidls lager- og logistikcenter i Køge fylder 4542 m² og dækker 20 % af strømforbruget i bygningen.

Når de automatiserede plukkerobotter farer op og ned i Lidls lager- og logistikcenter lidt udenfor Køge, er det fremover blandt andet på strøm fra egne solceller. 

Dagligvarekæden har nemlig for ganske nyligt indviet en 4542 m² stor solcellepark installeret på toppen af den 14 m. høje bygning. Her producerer 2326 solcellepaneler årligt ca. 979.633 kWh., hvilket svarer til et årsforbrug for over 200 gennemsnitsfamilier med to voksne og to børn i et hus på 150 m². Elproduktionen fra panelerne dækker ca. 20 % af lager- og logistikcenterets energiforbrug og er leveret af danske Prosolar ApS.   

Oplagt at bruge ledig plads på taget 

Solcellerne har været et stort ønske i mange år. Det er derfor med stor glæde for de involverede medarbejdere hos Lidl, at anlægget nu endelig er på plads og er i gang med at producere vedvarende energi: 
 
“I Lidl ønsker vi at være en del af en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Det ses blandt andet i vores mål om at sænke vores CO2-udslip med 80 % i scope 1 og 2 inden 2030 sammenlignet med baseline 2019. Produktionen fra anlægget reducerer CO2-udledningen med ca. 200 ton om året,” fortæller Kevin Engblad Lind, konsulent i Lidls byggeafdeling og projektleder for solcelleprojektet. Han fortsætter: 
 
“Solceller har været en oplagt mulighed for os til at udnytte den store mængde ledige plads på taget, og samtidig opnå en økonomisk såvel som grøn fordel.” 

Den grønne energi fra solcelleparken går til afgørende funktioner og områder på lageret som for eksempel køling og frostrum og driften af robotterne i det automatiserede højlager.   

En langsigtet plan 

Solcelleparken er et vigtigt tiltag i Lidls indsats på at nedbringe virksomhedens emissionsudledning.  

”Ifølge WWF er Danmark en af de lande i verden, der har det højeste forbrug målt per indbygger. Hvis ikke vi handler for at reducere vores påvirkninger af klimaet, kan blandt andet stigende temperaturer med deraf resulterende øget hyppighed af ekstreme vejrforhold ligesom tab af levesteder og biodiversitet få en direkte effekt på produktionen af fødevarer både nationalt og globalt,” siger Rikke Ramm Eberlein, teamleder CSR og fortsætter: 

”Derfor har vi i Lidl forpligtet os til at leve op til bestemmelserne fastsat i klimaaftalen fra Paris og har baseret vores klimastrategi efter målene i Science Based Targets-initiativet. Opførelsen af solcelleparken på lageret i Køge er en vigtig milepæl i bestræbelserne på at nå vores målsætninger.” 

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Solceller dækker 20 % af strømforbruget ved Lidls lager- og logistikcenter i Køge

Nøgleord

Kontakter

Links

Om Lidl Danmark

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 162 butikker. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl oplever markant fremgang i salget af populært værktøj og haveredskaber4.10.2024 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark oplever en stor stigning i salget af værktøjer, som for alvor er blevet et hit blandt forbrugerne. Det er Lidls eget værktøjsmærke, PARKSIDE, som står for den store fremgang i salg af værktøjer og haveredskaber. Ifølge håndværker og freelanceskribent Jann Wagner er det et tegn på, at gør-det-selv-kulturen har vundet fodfæste i takt med at priserne på håndværkere er blevet dyrere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye