Elefanter under hammeren gav 1,7 mio. kr. til psykisk sygdom

’Medusas Øje’, ’Baglæns Knud’, ’Cambodia Fauna’ og resten af den multikulørte elefantflok, du har set i Aarhus hele sommeren, var på auktion i Hermans i Tivoli Friheden i Aarhus tirsdag aften. Byderne havde den store pengepung fremme, og det blev til i alt 1,7 mio. kr. til mennesker med psykisk sygdom.

Foldboldikon og vært for 'Find elefanten - oplev Aarhus'-auktionen Flemming Povlsen satte stemningen og fik buddene i gang fra scenen i Hermans. Foto: Jan Kejser Psykiatrifonden

”En elefant kom marcherende”, sang fodboldikon og aftenens vært Flemming Povlsen på vej ind på scenen. En fuld sal i Hermans i Tivoli Friheden og en lige så velbesøgt onlineauktion var klar til at byde på de 28 elefanter, der skulle under hammeren. Bruun Rasmussens auktionarius Peter Beck styrede slagets gang, og elefantkunstværkerne stod som en farveeksplosion midt i det hele tirsdag aften i Aarhus.

Bydere i salen og bydere online holdt sig ikke tilbage, mens den ene elefant efter den anden røg afsted til nye hjem. Der kom et par gange det, auktionarius betegnede som ”lammerbud” – som fx da det allerførste bud på elefant nr. 9, Mads Edingers ’We all alone, together’, lød på 50.000 kr.

De tre elefanter, der gik for de højeste priser, var den danske grafittikunstner SWETs ’Unforgettable Green’, kunstneren Mormors ’Tennessee Moon’ og ikke mindst kunstnerikonet Hans Krulls værk 'Elefanten, der drømte den var en sommerfugl' , der gik for 100.000 kroner hver.

Da hammerslaget på 75.000 kr. lød over aftenens sidste elefant, Björk Hijoorts ’As Above’, nåede auktionens resultat op på 1.703.000 kr. Et beløb, der overgik alle forventninger:

”Tusind, tusind tak! Det kommer så mange børn, unge og voksne med psykisk sygdom tæt inde på livet til gode”, sagde en overvældet direktør for Psykiatrifonden, Marianne Skjold, fra scenen i Hermans.

Psykisk sygdom må aldrig ødelægge liv
Som indledning på velgørenhedsauktionen fortalte hun historien om en 13-årig dreng, der ringede til Psykiatrifondens rådgivning og havde brug for hjælp. Han havde taget piller for at tage sit eget liv, men fortrød og fik hjælp af rådgiveren til at ringe 1-1-2. Hvis drengen ikke havde fået den hjælp, havde et ungt liv været forbi og mange andres ødelagt, som hun sagde, og satte ord på, hvorfor det er vigtigt for Psykiatrifonden at samle penge ind:

”Hvis vi vil være dem, der sammen skaber en verden, hvor psykisk sygdom ikke ødelægger nogens barndom, deres uddannelse, deres muligheder for at få et arbejde, ødelægger deres familie. Hvis vi vil skabe en verden, hvor psykisk sygdom ikke ødelægger liv. Så koster det penge.”

Psykisk sygdom får alt for ofte lov til at ødelægge liv. Det gør den blandt andet, fordi psykisk sygdom kan være svært at tale åbent om. Udtrykket ’elefanten i rummet’ er kernen i ’Find elefanten – oplev Aarhus’. Et billedligt udtryk, hvor elefanten er symbol på det, vi ikke så gerne vil tale om, men som fylder så meget, at det er svært at komme udenom.

Elefanterne flytter hjemmefra
Velgørenhedsauktionen var kulminationen på sommerens kunstevent i Aarhus, hvor i alt 30 elefanter, dekoreret af danske og internationale kunstnere fra Michael Kvium over Mormor til Wuper Kec, kunne ses overalt i Aarhus. De kommende dage flytter elefanterne hjemmefra og ud til deres nye hjem.

Psykiatrifonden, Aarhus Kommune og organisationen Wild in Art stod bag, og uden den lange række af event- og skulpturpartnere, som blandt andre talte Aarhus Øje, Salling Group, AGF, Cabinn, Magasin, Nordea og Tivoli Friheden, havde det været umuligt at skabe ’Find elefanten – oplev Aarhus’.

Foto: Jan Kejser Psykiatrifonden
Auktionarius Peter Beck, Bruun Rasmussens Kunstauktioner, styrede hammeren og slaget, der endte med 1,7 mio. kr. til mennesker med psykisk sygdom gennem Psykiatrifondens arbejde.
Jan Kejser Psykiatrifonden
Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold og vært og fodboldikon Flemming Povlsen er overvældede over auktionens slutresultat på 1,7 mio. kr.
Jan Kejser Psykiatrifonden

Psykiatrifonden på Ungdommens Folkemøde: Chatrådgivning, humørtavle og åbenhed3.9.2024 13:38:42 CEST | Pressemeddelelse

Find Psykiatrifonden i ’Trivselsteltet’ på Ungdommens Folkemøde den 4. og 5. september i Valbyparken. På humørtavlen i teltet kan de unge sætte klistermærker op, som viser, hvordan humøret har det: ”Glad”, ”Zen”, ”Okay”, ”Sensitiv”, ”Angst” eller ”Trist”. I teltet kan du også møde Psykiatrifondens chatrådgivere. Det hele handler om, at det er ok at vise, hvordan du har det, og at du aldrig er alene med en følelse.