Stjernerne brager sammen til Copenhagen Half Marathon

Verdensrekordholder Jacob Kiplimo møder den regerende verdensmester og den forsvarende vinder ved Copenhagen Half Marathon den 15. september. Favoritfeltet er det stærkeste nogensinde og giver begrundet håb om fantomtider.

Verdensrekordholder på halvmaraton-distancen Jacob Kiplimo fører an i en parade af verdensstjerner ved Copenhagen Half Marathon. Foto: Deca Text & Bild

Det er blevet sagt før. Men opstillingen til dette års udsolgte Copenhagen Half Marathon er uden tvivl den bedste nogensinde. Med verdensrekordholder Jacob Kiplimos første optræden i den danske hovedstad, vil alle øjne være rettet mod det tikkende ur med forventninger til rekordhurtige tider.

Den 23-årige ugander satte den nuværende verdensrekord i Lissabon i 2021, hvor Kiplimo løb på utrolige 57:31 minutter. Siden da er han ikke blevet slået i nogen af sine yderligere tre starter på halvmaraton, hvor han har vundet i Ras Al Khaimah, Newcastle og New York. I Beograd i marts forsvarede han med succes sin VM-titel i cross. Jacob Kiplimo bliver derfor manden, der skal slås i et Copenhagen Half Marathon, som allerede i januar satte rekord med alle 27.000 startnumre udsolgt på blot 39 dage.

Som regerende verdensmester er Sabastian Sawe også blandt favoritterne. Den 29-årige kenyaner har ikke har løbet på bane i mere end to år og har dermed fuldt fokus på landevej. Her leverer han en imponerende statistik, hvor han har vundet seks ud af otte halvmaratonløb i sin karriere. Den seneste sejr kom i den tjekkiske hovedstad Prag i april tilsat en - på daværende tidspunkt - verdensførende tid på 58:24 minutter.

Så verdensrekordholderen, verdensmesteren og hvem ellers?

Sidste års vinder af CPH Half, selvfølgelig: Edward Cheserek var den uventede vinder i 2023, men kun to måneder efter den triumf blev han nummer otte ved sin maratondebut i New York. Siden da har han ikke deltaget i noget større løb. Indtil søndag den 15. september, vel at mærke.

Kenyas stærke kvinder - og en norsk europamester
Hos kvinderne vender sidste års vinder også tilbage til København. Med et forspring på 47 sekunder var Irine Cheptais sejr komfortabel i 2023. I år fik den tidligere verdensmester i crossløb en imponerende maratondebut i Hamborg, hvor hun vandt i tiden 2:18,22 - den næsthurtigste tid i det tyske løbs historie.

Den erfarne Cheptai får en stærk modstander i form af sin landsmand Margaret Kipkemboi, som tog sølv ved sidste års VM i halvmaraton i Gdynia. Kipkemboi viste også for nylig forrygende form, da hun på den største scene blev nummer fem og fire ved OL i Paris på henholdsvis 5000 og 10000 meter.

Fra et europæisk perspektiv er opmærksomheden rettet mod Karoline Bjerkeli Grøvdal. Nordmanden fyldte 34 år i sommer, men ser ud til at være bedre end nogensinde før. Ved europamesterskaberne i Rom i juni sikrede hun sig titlen på halvmaraton med en vindermargin på næsten et minut. Og i København sidste år blandede hun sig i den østafrikanske dominans ved at blive nummer seks i en personlig rekord på 1:07,34.

Som det har været tilfældet i flere år nu, vil CPH Half også omfatte de nationale mesterskaber. Hos kvinderne er den forsvarende mester Carolien Millenaar (AGF Atletik) oppe mod blandt andre klubkammerat og den danske rekordholder Sara Schou Kristensen med Spartas Annie Saugstrup blandt outsiderne.

Hos herrerne forventes den forsvarende mester på både halvmaraton og maraton Jacob Sommer Simonsen fra AGF Atletik at være den klare favorit.

”Jeg håber, at jeg endnu engang kan genvinde det danske mesterskab. Jeg ser hvert år frem til CPH Half, fordi det er et af verdens hurtigste løb med verdens bedste på startstregen. At have det i Danmark er helt unikt, og det er en kæmpe fornøjelse at løbe det som dansker med en stemning, der er helt i top,” siger Jacob Sommer Simonsen.

Copenhagen Half Marathon afvikles i år for 9. gang. I 2026 afvikles CPH Half som en del af VM halvmaraton på dansk grund i forbindelse med World Athletics Road Running Championships Copenhagen 26.

Favoritter til Copenhagen Half Marathon 2024

Mænd
Jacob Kiplimo - Uganda (født 2000)

Verdensrekordholder i halvmaraton - 57.31 (Lissabon 21. november 2021)
Verdensmester i halvmaraton 2020
Verdensmester i cross 2023 & 2024 (sølv i Aarhus i 2019)
Bronze 10000m - Olympiske Lege i Tokyo 2021
Bronze 10000m - Verdensmesterskaberne 2022

Edward Cheserek - Kenya (født 1994)
Nr. 1 CPH Half 2023 (PB 59:11)
Nr. 2 New York Half 2022

Sabastian Sawe - Kenya (født 1995)
Verdensmester i halvmaraton 2023
Nr. 1 Berlin Halv 2023
Har løbet otte halvmaratonløb i sin karriere og vundet seks af dem (og aldrig i en tid langsommere end 59:23)
9. plads på alle tiders halvmaratonliste (58:02 - Ostia 2022)

Kvinder
Karoline Bjerkeli Grøvdal - Norge (født 1990)
Regerende europamester i halvmaraton.
Nr. 1 New York Half 2024
3 x europamester i langrend 2021-23
Nr. 8 på 5000 m - OL 2024
Nr. 6 CPH Half 2023 (Norsk Rekord - 1:07,34)

Margaret Kipkemboi - Kenya (født 1993)
Sølv - VM Halvmaraton 2023
Sølv - verdensmesterskaberne på 5000 meter 2019
OL i Paris 2024: Nr. 4 på 10000m – Nr. 5 på 5000 meter

Irine Cheptai - Kenya (født 1992)
Verdensmester i cross 2017
Nr. 1 CPH Half 2023
Nr. 1 Hamburg Marathon 2024 (debut - PB 2:18,22)
Nr. 6 på 10000 meter ved OL i Tokyo 2021

Tre danske favoritter til DM
Jacob Sommer Simonsen (AGF Atletik) 29 år
Forsvarende dansk mester.
Maraton: 2:11:22 (2023)
Halvmaraton: 1:03:15 (2022)
10 km: 28:41 (2022)

Carolien Millenaar (AGF Atletik) 27 år
Forsvarende dansk mester
Halvmaraton: 1:12:42 (2024)
10 km: 32:41 (2024)

Sara Schou Kristensen (AGF Atletik) 27 år
Dansk rekordholder på halvmaraton-distancen
Personlige rekorder
Maraton: 2:38:38 (2024 – dansk mester)
Halvmaraton: 1:11:07 (2024 – dansk rekord)
10 km: 32:57 (2024)

Fakta om Copenhagen Half Marathon
Copenhagen Half Marathon 2024 starter den 15. september kl. 9.30.
Start og mål bliver på Østerbro i København med et nyt startområde på Jagtvej og målområde på Øster Allé ved Fælledparken.
Løbet er udsolgt med over 29.000 deltagere.
Næste års Copenhagen Half Marathon afvikles søndag den 14. september 2025.
Tirsdag den 22. oktober åbner salget til Copenhagen Half Marathon 2025.

Se ruten og power zoner til CPH Half her: https://map.cphhalf.dk/

Presseinvitation

Presseseance og interview med Copenhagen Half Marathon-profiler

Hvornår:
Fredag den 13. september kl. 18:30-19:00

Hvor: Gunnar Nu Hansens Plads 11, 2100 København Ø – foran Sparta Atletik & Løbs klubhus.

Hvem:

Jacob Kiplimo (Uganda) verdensrekordholder
Edward Cheserek (Kenya) forsvarende vinder ved CPH Half
Sabastian Sawe (Kenya) verdensmester
Jacob Simonsen (Danmark, AGF Atletik), forsvarende dansk mester

Karoline Grøvdal (Norge), europamester 2024
Margaret Kepkemboi (Kenya) sølvvinder ved VM 2023
Irine Cheptai (Kenya), vinder af CPH Half 2023
Annie Saugstrup (Danmark, Sparta Atletik & Løb)

Hvordan:
Atleterne interviewes ca. 10 minutter på scenen af Geoff Whiteman, foran gæster på på expo for Copenhagen Half Marathon.
Herefter vil det fra ca. 18:40 til 19:00 være muligt at interviewe de enkelte atleter i et afspærret område for journalister.

Tilmelding foregår forud for pressemødet til:
Thor Thestrup Schnetler, kommunikationansvarlig for
Copenhagen Half Marathon.

Mail: thor@sparta.dk
Tlf: +45 28453831

Jacob Simonsen nød senest godt af det medlevende publikum i København, da han vandt det danske mesterskab ved Copenhagen Marathon i maj.
Sparta Atletik & Løb
Irine Cheptai kommer til København i et forsøg på at genvinde titlen ved Copenhagen Half Marathon i det nok stærkeste elitefelt nogensinde i løbets historie.
Sparta Atletik & Løb

Sparta Atletik & Løb er Danmarks førende løbe- og atletikklub med 2000 medlemmer og en af Europas største løbsarrangører af events som CPH Half, CPH Marathon, DHL Stafetten København og Copenhagen Athletics Games.