Grønt flybrændstof kræver billig strøm og mindre tøven
Vi kan dække hele Danmarks indenrigsbehov med grønt flybrændstof, men der er både politiske, økonomiske og tekniske udfordringer, der skal løses, før det bliver en realitet. Det konkluderer ny forskning fra Aalborg Universitet.
Hvis man vil have konkurrencedygtige priser på grønt flybrændstof, så skal man have billig strøm, tilgængelig biomasse, god varmeintegration og langsigtede aftaler.
Det er blandt andre nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Aalborg Universitet, hvor forskerne har undersøgt otte forskellige scenarier for e-SAF – altså bæredygtigt flybrændsel fremstillet med elektricitet.
”Det er helt tydeligt, at man med kløgtig varmeintegration, billig strøm og tilgængelig biomasse kan gøre grønt brændsel mere konkurrencedygtig på pris, men der er faktorer som aftalelængder, distributionsomkostninger og certificeringsprocesser, som også skal ændres, hvis man for alvor vil flyve grønnere,” siger Iva Ridjan Skov, der er lektor i energiplanlægning og fremtidens energi systemer på Aalborg Universitet.
Forskerne har undersøgt scenarier, hvor brændslet udvindes gennem to forskellige synteseprocesser (Fischer-Tropsch eller Methanol-to-jet) ved hjælp af elektrolyse og CO2-kilden. CO2 kan komme fra flere kilder; våd biomasse (dyremøg), tør biomasse (som træ og halm) eller direkte gennem CO2 fra punktkilder eller fra luften.
Men uanset hvilket scenarie, man kigger på, så kræver det billig strøm. Analysen indikerer, at det er muligt for det grønne flybrændstof produceret via elektricitet fra dedikerede havvindmølleparker at blive pris-konkurrencedygtige med deres fossile modstykker, hvis den samlede levetidsomkostning for en MWh er på 30 euro, men der er vi altså ikke endnu.
”Som det ser ud nu, så er det klart billigst at blive ved med at hive olie op af jorden og lave brændstof af dét. Men det harmonerer rigtig dårligt med, at vi gerne vil have en grønnere fremtid. Derfor bliver vi nødt til at stoppe med at behandle e-SAF som en luksusvare – for det er jo ikke en luksus, vi har råd til at fravælge,” siger Iva Ridjan Skov.
e-SAF er branchens ’champagne’
Det grønne flybrændsel bliver for nuværende både fravalgt og behandlet som en luksusvare af flybranchen selv, fordi det bedre kan betale sig at betale bøder for manglende brug af grønt brændsel end faktisk at bruge grønt brændsel. Det betyder, at forbrugerne enten betaler for den dyre grønne brændsel eller for sort brændsel plus bøder.
”Forbrugerne kommer til at betale gennem billetprisen, uanset om der flyves med bæredygtige brændselsblandinger eller udelukkende fossilt brændsel. Bøderne er ikke store nok til at det modsvarer omkostningerne ved at investere i teknologien til e-SAF. Det gør grønt flybrændstof til en slags champagne. Vi skal et sted hen, hvor f.eks. flybrændstof på methanol ikke længere er som champagne, men mere bredt og økonomisk tilgængeligt som cava eller prosecco. Derfor skal vi acceptere, at vi et godt styk af vejen bliver nødt til at betale for ’champagnen’ lige nu,” siger Iva Ridjan Skov.
Hele Danmarks behov kan dækkes
Selv om prisen er høj pt, så ser fremtiden for det grønne flybrændsel ikke så sort ud, som man skulle tro. Iva Ridjan Skov peger bl.a. på, at Arcadia eFuels har annonceret produktionen af 66.000 MT e-jet i Vordingborg i 2026, hvilket er mere, end hvad der er nødvendigt for at dække det danske indenlandske grønne luftfartsmandat i 2030.
Så kommer der dog udfordringer i form af manglende godkendelser og en uhensigtsmæssig tradition for korte kontrakter til producenterne af det bæredygtige brændsel. Det skal der gøres op med, hvis man vil have et endnu større potentiale.
”Vi kan jo se at teknologien er der, men for nuværende så er der for lang ventetid på certificeringer og godkendelser, ligesom aftaleperioderne med flyselskaberne generelt er for korte. Det kræver, at man har længerevarende aftaler om at producere og levere e-SAF, fordi det simpelthen er for omkostningstungt at komme i gang,” siger Iva Ridjan Skov.
Du kan få tilsendt rapporten ved at kontakte AAU Kommunikation og Public Affairs.
Kontakter
Jakob ElkjærAAU
Tlf:30549640jakobel@adm.aau.dkMads Sejer NielsenJournalist og presserådgiver ved AAU Kommunikation
Tlf:29644981sejer@adm.aau.dkFølg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet
Et nyt forskningscenter i Aalborg skal styrke Danmarks position på kvanteområdet1.10.2024 09:09:00 CEST | Pressemeddelelse
Aalborg Universitet modtager 60 millioner kroner fra Danmarks Grundforskningsfond til et nyt Center of Excellence, der skal sikre, at internet og trådløs kommunikation kan støtte fremtidige kvanteapplikationer.
Ny masteruddannelse i trivsel på Aalborg Universitet20.9.2024 09:15:17 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelsen vil give fagfolk som undervisere, pædagoger, socialrådgiver og specialister i arbejdsmiljø bedre kompetencer til at håndtere stress og mistrivsel f.eks. på arbejdspladser og blandt børn og unge.
Sårbare patienter kan blive tabt, når de selv skal kontakte egen læge19.9.2024 09:03:07 CEST | Pressemeddelelse
De svageste patienter risikerer at komme i klemme, når kræftopfølgning overgår fra hospitalet til egen lægen. Det viser en undersøgelse fra Aalborg Universitet. Det er vigtigt at have in mente, når udviklingen af det nære sundhedsvæsen nu går i gang.
Danmark kan fordoble industrien for cybersikkerhed og gøre os mere robuste over for cyberangreb18.9.2024 12:17:44 CEST | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, at vi skal uddanne langt flere og investere langt mere i cybersikkerhed, hvis vi skal beskytte samfundet og danske virksomheder mod den stigende hybridkrig.
Sundhedsudspil er en god nyhed for sundheden i Nordjylland18.9.2024 11:26:47 CEST | Pressemeddelelse
Der skal fremover uddannes flere læger på Aalborg Universitet. Regeringen har nemlig i deres udspil som opfølgning på Strukturkommissionens rapport fastslået, at vi i Region Nordjylland er gode til at få vores dygtige læger ud i primærsektoren.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum