E-24: Teknologiens frontløbere mødtes om fremtidens udfordringer

Fra spændende oplæg til nye partnerskaber – årets elektronikmesse E-24 skabte en platform, hvor teknologiens frontløbere mødtes for at tackle fremtidens udfordringer. Med fokus på bæredygtighed og cybersikkerhed blev der sat gang i samtaler, der kan være med til at forme elektronikbranchens fremtid.

På Elektronikmessen E-24 mødtes teknologiens frontløbere midt i landet på Odense Congress Center, hvor de udvekslede viden og præsenterede innovative løsninger inden for bæredygtighed og cybersikkerhed. Odense Sport & Event

Årets Elektronikmesse samlede knap 2.350 deltagere og satte spot på to af de vigtigste udfordringer i branchen netop nu: cybersecurity og bæredygtighed. Over tre dage bød messen på et fyldigt konferenceprogram og udstillere, der præsenterede løsninger til at imødegå de krav, som fremtiden stiller.

- Elektronikmessen er et fagligt stærkt og værdifuldt mødested for hele branchen. Her samles vi blandt andet for at diskutere nogle af de vigtigste emner for nutiden og fremtiden. Cybersecurity og bæredygtighed er ikke længere bare buzzwords, der bruges i marketing – de er uundgåelige krav, og det så vi stor interesse for blandt både udstillere og besøgende, fortæller Michael Helm, projektleder på Elektronikmessen E-24.

Cybersikkerhed: Fra lovgivning til trusselsbillede og praktisk implementering
Det store fokus på cybersikkerhed strakte sig bredt fra lovgivning til konkrete trusler og praktiske løsninger. Flere udstillere og oplæg i konferenceprogrammet havde fokus på, hvordan virksomheder kan navigere i det komplekse landskab af cybersikkerhedsreguleringer, som EU’s Cyber Resilience Act (CRA), NIS2-direktivet og RED DA. Reguleringer, der stiller stigende krav til producenter af digitale produkter og systemer. Specielt blev der talt om de udfordringer, virksomheder står over for, når de skal sikre, at deres produkter opfylder disse nye krav inden for de kommende år.

Derudover blev det voksende trusselsbillede, som virksomheder i elektronikbranchen står overfor, belyst. Angreb fra hackere, IP-tyveri og manipulation af indlejrede systemer er blot nogle af de risici, der kan have alvorlige konsekvenser for både forretning og kunder. Det understreger, hvor vigtigt det er for virksomheder i elektronikbranchen at tage cybersikkerhed alvorligt.

- Det står klart, at digitale trusler er noget, der kommer til at præge branchen i mange år fremover. Mange af de besøgende kom specifikt for at høre om, hvordan de bedst kan beskytte deres design og produktion, og der var stor interesse for konkrete løsninger og rådgivning i forhold til lovgivning, siger Michael Helm.

Fremtidens grønne løsninger
Ligesom cybersikkerhed var bæredygtighed et af de centrale emner på messen. Konferenceprogram og udstillere viste løsninger, der spænder fra energieffektivisering i produktionen til genanvendelse af sjældne metaller og komponenter. I lyset af den globale mangel på råmaterialer blev der diskuteret, hvordan branchen kan blive bedre til at udnytte og genbruge ressourcer.

Oplæg om Det Digitale Produktpas og bæredygtig produktion trak stor opmærksomhed fra både udstillere og besøgende, der ønskede mere viden om fremtidens krav og ansvarlig brug af materialer.

- Vi står over for store udfordringer, når det kommer til bæredygtighed, men det er opmuntrende at se, hvordan branchen arbejder målrettet mod at løse dem. Det er tydeligt, at mange virksomheder allerede nu tænker bæredygtighed ind i deres processer og produkter, siger Michael Helm.

Nye relationer og stærke leads
Samtidig med det faglige fokus på bæredygtighed og cybersikkerhed, spillede netværk en afgørende rolle på messen. Tilbagemeldinger fra udstillere understreger, at Danmarks største elektronikmesse igen har været en vigtig platform for at skabe nye forbindelser. Mange har fået indsamlet stærke leads og ser frem til at følge op på de gode samtaler og kontakter, de har fået under messen.

- Indtil videre hører vi fra udstillerne, at det er de rigtige besøgende, der har lagt vejen forbi messen i år. Vi kunne også mærke, at der nærmest konstant har været en god summen i Hal C, hvor messen fandt sted, fortæller Michael Helm og afslutter:

- Det er tydeligt, at Elektronikmessen ikke kun handler om udstilling af produkter og muligheden for at ”sparke dæk” – selvom den del er yderst vigtig og uvurderlig. Messen er også en stærk platform og et netværk – både med fokus på de besøgende, men også ens ’konkolleger’ fra branchen. Der kan nemt opstå nye muligheder og samarbejder, når man møder hinanden henover standvæggene.

Planlægning af Elektronikmessen i 2026 er allerede i gang, og teamet bag messen ser frem til at byde branchen velkommen igen fra den 1.-3. september 2026.

Billeder

Elektronikmessen E-24 samlede et bredt publikum, der var nysgerrige efter at udforske den omfattende udstilling og få indsigt i den nyeste udvikling inden for elektronik.

Elektronikmessen E-24

Til september 2024 åbner Odense Congress Center igen dørene til det største mødested for hele den danske elektronikbranche, og du har meget at se frem til. Som altid er Elektronikmessen stedet med hands-on produkter og maskiner, en masse nyheder, spændende konferencer og ikke mindst netværk.

I 2024 skruer vi ekstra op for ambitionerne og byder velkommen til Elektronikmessen version 2.0! Her træder du for alvor ind i en verden af elektronik, når vores spritnye koncept med forskellige temaområder giver dig overblikket over hele elektronikrejsen fra design til færdigt produkt.

Elektronikmessen er stedet, hvor du kan se, røre ved, høre om og stille spørgsmål til produkter, maskiner og elektronikløsninger. Det bliver ikke nemmere at være opdateret om alle tendenserne, få viden om komponenter eller udforske hvilke typer af producenter, udviklingshuse og leverandører, der står til rådighed, når det kommer til elektronik i Danmark.

Vi ses til Danmarks største elektronikmesse den 3.-5. september på Odense Congress Center.

Følg pressemeddelelser fra E-24

Flere pressemeddelelser fra E-24