Kunstig intelligens udfordrer vestlige elektronikprodukter og EU’s CRA-initiativ

Kunstig intelligens er det største vækstområde inden for elektronikudviklingen i dag, og E-24 vil fra den 3. - 5. september rette spotlightet ind på såvel de markedsmuligheder som konkurrencemæssige trusler, AI medfører. Åbne vs. lukkede platforme er også et vitalt emne på messens konferenceprogram.

Åbne platforme eller lukkede koncernstyrede operativsystemer? Foredragsrækken under E-24 i Odense vil dykke dybt ned i mulighederne for brug af kunstig intelligens – og hvorfor vi skal holde kortene helt ind til livet i forhold til risici for afluring af vestlige AI-hemmeligheder.

Kunstig intelligens har fra sin spæde start primært været rettet mod den teknologi, der er grundlaget for de kommende kommercielle og aflastende løsninger. Men der er milevidt mellem brugernes opfattelse af AI og den teknologiske virkelighed. Forskellen ligger i høj grad mellem generativ AI – som bedst kan sidestilles med ”træning” og simpel machine learning – og den generelle AI, hvor teknikken så at sige tænker ”ud af boksen”. Det er vigtigt at forstå forskellene – også i forhold til, hvordan konkurrerende markeder kan anvende kunstig intelligens til at overhale - især - vestlige produkter indenom. Og i kulissen lurer flere oversøiske producenter, som på komponentplan mangler adgang til kunstig intelligens – og som vi i hvert fald i en tid kan holde os foran.

På Elektronikmessen E-24 vil det spændende konferenceprogram undersøge de muligheder og ikke mindst de risici, der er forbundet med udvikling af produkter med kunstig intelligens. Ét er selvfølgelig produkterne, der i sig selv anvender AI til deres funktion og drift. Dem kan alle få adgang til. Mere kritisk bliver selve komponenterne eller AI-baserede værktøjer, som de virksomheder og universiteter, der har rettighederne, pinedød skal holde under lås og slå. Industrispionagen har aldrig været mere omsiggribende end nu, og det handler ikke længere kun om økonomi. Nu har teknologien også strategisk og samfundsmæssig kritisk betydning.

For lige kort at anskueliggøre, hvor stor betydning teknologien bag den kunstige intelligens har, så tænkt på en koncern som Intel, der indtil for kort tid siden blev betragtet som umulig at fjerne fra sin topposition på halvledermarkedet. Men med AI er nye spillere som Nvidia kommet ind fra sidelinjen, og pludselig ligner tidligere urørlige halvlederkoncerner nærmest dinosaurer, som er udryddelsestruede uden egentlig selv at have opdaget det.

Et kig ind i fremtiden

Kunstig intelligens er spændende, fordi uden regulering kan teknologien gå amok. Vi taler ikke om et fremtidigt cyberpunk-samfund, hvor maskinerne tager over, men simpelthen en situation, hvor AI i værktøjer og komponenter begynder at udvikle sprog og fraser, som end ikke den kunstige intelligens forstår. Styring, regulering og fortrolighed i forhold til mere tvivlsomme markeder er nødvendig.

Samtidigt opstår der store konflikter mellem åbne sprog og operativsystemer som Linux og de CRA-initiativer (Cyber Resillience Act), som EU er ved at godkende. CRA pålægger producenterne et ansvar for løbende at beskytte elektronik mod hacking på flere niveauer svarende til elektronikkens grad af samfundskritisk funktion. Men hvor det er forholdsmæssigt lettere at beskytte proprietære operativsystemer mod hacking, så kan det være vanskeligt at sikre de åbne udviklingsmiljøer og operativsystemer. Af samme årsag er EU ved at indstifte en slags ”ombudsmandsordning” i forhold til åbne platforme – og derunder også den kunstige intelligens.

Det er en ekstremt kompleks problemstilling, som vi kun lige har skrabet i overfladen, men under flere af foredragene på E-24 vil brancheeksperter gå dybt ned i substansen og undersøge de udfordringer og muligheder, der ligger i brugen af blandt andet kunstig intelligens.

Besøg E-24 fra den 3. - 5. september på Odense Congress Center og se selv mulighederne hos alle udstillere, som alle er samlet i Hal C. Her møder du de store design-, komponent- produktions- og testvirksomheder på markedet.

Det er gratis at besøge E-24, og man kan tilmelde sig for billetter på https://elektronikmesse.dk/.

Elektronikmessen E-24

Til september 2024 åbner Odense Congress Center igen dørene til det største mødested for hele den danske elektronikbranche, og du har meget at se frem til. Som altid er Elektronikmessen stedet med hands-on produkter og maskiner, en masse nyheder, spændende konferencer og ikke mindst netværk.

I 2024 skruer vi ekstra op for ambitionerne og byder velkommen til Elektronikmessen version 2.0! Her træder du for alvor ind i en verden af elektronik, når vores spritnye koncept med forskellige temaområder giver dig overblikket over hele elektronikrejsen fra design til færdigt produkt.

Elektronikmessen er stedet, hvor du kan se, røre ved, høre om og stille spørgsmål til produkter, maskiner og elektronikløsninger. Det bliver ikke nemmere at være opdateret om alle tendenserne, få viden om komponenter eller udforske hvilke typer af producenter, udviklingshuse og leverandører, der står til rådighed, når det kommer til elektronik i Danmark.

Vi ses til Danmarks største elektronikmesse den 3.-5. september på Odense Congress Center.

Følg pressemeddelelser fra E-24

Flere pressemeddelelser fra E-24