PwC og forældre fra Skovgårdsskolen i Gentofte Kommune: Sammen om at styrke unges privatøkonomi

Skovgårdsskolen i Gentofte Kommune fik besøg af PwC som en del af skolens forældredag i fredags den 6. september. Forældrene overtog i samarbejde med PwC og Skoleglæde undervisningen for en dag og gav de ca. 200 elever fra 8. og 9. klasse en grundlæggende forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab.

Ung privatøkonomi på Skovgårdsskolen

Arrangementet er blevet til på baggrund af et samarbejde mellem engagerede forældre og PwC med afsæt i PwC’s Ung Privatøkonomi-forløb, som tidligere har haft succes på en række folkeskoler rundt om i landet.

Forældrene på Skovgårdsskolen i Gentofte Kommune ville give de ca. 200 unge mennesker mulighed for at se nærmere på alle hverdagens store og små økonomiske dilemmaer samt give dem en fornemmelse af, at det ikke kun er vigtigt, hvor mange penge man tjener, men også hvordan man bruger dem eller investerer dem.

“Det har fra starten af været et fantastisk engagement, vi har mødt hos PwC, og de stiller op med både hænder, viden, gode vinkler på de unges behov og udfordringer, og ikke mindst et stort commitment og en masse energi,” udtaler formand for Skolebestyrelsen på Skovgårdsskolen, Lisbeth Blak-Lunddahl.

Hos PwC glæder man sig over at kunne være en del forældredagen på Skovgårdsskolen.

“Vi vi er glade for at kunne bidrage til lokalområdet ved at være med til at ruste de unge til bedre at forstå og håndtere deres privatøkonomi. Vi tror på, at alle unge kan realisere deres potentiale med den rette støtte, og privatøkonomisk forståelse er en vigtig del af denne rejse,” tilføjer Søren Alexander, partner i PwC i Hellerup.

Budget, statistik og procentregning på skoleskemaet
Ung privatøkonomi har allerede vist målbare resultater i Esbjerg, Ringsted, Hillerød, Odense, Aarhus, Herning, Ikast og Holstebro, Gentofte, Vejle og Kolding. Her har elever fra forskellige skoler prøver kræfter med opgaver inden for budgettering, statistik og procentregning, alt sammen med udgangspunkt i deres egen hverdag.

Samme tilgang vil blev anvendt på Skovgårdsskolen, hvor partnere og medarbejdere fra PwC i samarbejde med Skoleglæde.nu skabte en inspirerende og lærerig dag. Indsatsen skal fremme, at børn tidligt lærer at håndtere økonomiske udfordringer – en indsats, der kan forebygge økonomiske vanskeligheder senere i livet.

“Vi ved fra undersøgelser, at alt for mange unge oplever økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, hvilket kan få langvarige konsekvenser. Gennem initiativet ‘Ung privatøkonomi’ ønsker vi at dele vores ekspertise og bidrage til en vigtig samfundsopgave: at give børn og unge bedre forudsætninger for at handle økonomisk ansvarligt,” siger Søren Alexander, partner hos PwC i Hellerup

Om projektet
‘Ung privatøkonomi’ er et samarbejde mellem PwC og Skoleglæde.nu. PwC er medudvikler og sponsor for projektet, der skal forebygge økonomiske vanskeligheder tidligt i livet ved allerede i folkeskolen at klæde elever på - både med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab.

Søren Alexander, partner i PwC, byder velkommen til Ung Privatøkonomi på Skovgårdsskolen
Bevægelse og læring går hånd-i-hånd. Derfor starter dagens forløb med Ung Privatøkonomi op med bevægelse.
Elever fra Skovgårdsskolen lærer om privatøkonomi
Ung privatøkonomi på Skovgårdsskolen

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Unge i Nordjylland får privatøkonomi på skoleskemaet21.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I august starter tiltaget op på skoler i Nibe og Aalborg og Vestbjerg.

Danskerne efterlyser større fokus på AI-uddannelse og træning i skoler og på universiteter13.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mens mange danskere begynder et nyt skole- og studieår, viser en ny undersøgelse fra PwC, at 2 ud af 3 ønsker mere fokus på AI-uddannelse i skoler og på universiteter. 7 ud af 10 mener desuden, at der er behov for strammere regulering for at sikre en etisk udvikling af kunstig intelligens, viser undersøgelse fra PwC om danskernes holdning til kunstig intelligens.