Danmarks Idrætsforbund og DGI

Royal Run '25 præsenterer nye værtsbyer: Ribe er første ud af fem

Royal Run er nu klar til at offentliggøre værtsbyerne for den royale begivenhed i 2025. I den kommende uge vil de fem byer, der er udvalgt til at være værter for verdens største royale motionsfest, blive annonceret. Allerførste værtsby på listen er Danmarks ældste by.

H.M. Kongen afslører Ribe som værtsby til Royal Run '25.
H.M. Kongen afslører Ribe som værtsby til Royal Run '25. Matthew James/Royal Run. Fotoet må bruges til redaktionel omtale.

Når H.M. Kongen skyder den syvende udgave af Royal Run i gang 2. pinsedag, den 9. juni, bliver det for første gang nogensinde med Ribe som vært. Byen er én ud af fire debutanter ved næste års Royal Run. De kommende dage afsløres det, hvem der yderligere bliver værter for det populære motionsevent.

”Royal Run har etableret sig som en tradition, der rykker rundt i landet og spreder fest og bevægelse. Derfor har vi også set frem til i dag og resten af ugen at kunne løfte sløret for alle fem værtsbyer for 2025, der skal bidrage til at sikre, at motionsfesten når ud til endnu flere dele af landet,” siger Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i Danmarks Idrætsforbund og medlem af Royal Runs styregruppe.

Royal Run er et uformelt løb, hvor der er distancer til alle niveauer. Man bestemmer selv, om man vil løbe eller gå en af de tre distancer, som lyder på One mile (1,609 km), 5 km eller 10 km. De nye værtsbyer vil ikke kun være aktive på selve løbsdagen, der vil også være initiativer før og efter eventet, der fremmer glæden ved motion.

"Royal Run er en fejring af fællesskab og motion, hvor alle er velkomne. Det er en begivenhed, der forener familier, venner, foreninger og skoler i et inkluderende fællesskab. Sammen med byerne, publikum og deltagere ser vi frem til igen at gøre Royal Run til en kæmpe folkefest," siger Jens Otto Størup, administrerende direktør i DGI og medlem af Royal Runs styregruppe.

Stolthed i Ribe

Også i Esbjerg Kommune ser borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) frem til at få den store royale motionsfest til Ribe:

”Det er med stor stolthed, at vi byder Royal Run velkommen til Ribe, hvor historiens vingesus forhåbentlig giver deltagerne medvind på turen gennem den gamle kongeby. Det bliver fantastisk at opleve Ribe som en charmerende kulisse for den royale folkefest og tage del i energien, når danskerne og Kongehuset møder hinanden til en aktiv dag fuld af fællesskab, motion og livsglæde.”

De øvrige fire værtsbyer for Royal Run 2025 offentliggøres i denne uge via Royal Runs sociale medier og hjemmeside. Salg af startnumre vil forventeligt ske i løbet af november måned.

Om Royal Run:

• Royal Run fandt sted første gang i 2018 i anledning af H.M. Kongens 50-års fødselsdag. Siden da har eventet fundet sted hvert år 2. pinsedag.
  • I 2025 vil Royal Run således blive afholdt den 9. juni 2025 fem forskellige steder i landet.
  • Royal Run arrangeres af idrætsvisionen Bevæg dig for livet – et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik. TV 2 og Regionerne er mediepartner på Royal Run, og TrygFonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.
  • Royal Run ’24 opnåede deltagerrekord ved 95.330 tilmeldte i de fem værtsbyer: Brønderslev, Aarhus, Fredericia, Kalundborg og København/Frederiksberg.
  • Salg af startnumre forventes at begynde i løbet af november måned.

Jens Otto Størup, administrerende direktør i DGI: 53 73 33 00
Morten Mølholm Hansen, administrende direktør i DIF: 21 66 37 74

Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune: 27 24 18 00

H.M. Kongen afslører Ribe som værtsby til Royal Run '25.
Matthew James/Royal Run. Fotoet må bruges til redaktionel omtale.

Links

Idræt og motion bidrager positivt til vores sundhed og trivsel, og derfor skal Danmark være verdens mest aktive nation. Det er visionen i den største partnerskabsaftale i dansk idræts historie, som er indgået mellem Danmarks Idrætsforbund og DGI med støtte fra Nordea-fonden og TrygFonden. Foreløbigt er der indgået aftaler med 25 såkaldte visionskommuner, og mange konkrete initiativer er sat i søen inden for en lang række idrætsgrene.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund og DGI

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund og DGI