Finanslovsforslaget gemmer på en kæmpe sejr for cyklister
Det er en kæmpe sejr, når regeringen i sit finanslovsforslag ønsker at fjerne politiets vetoret på bl.a. hastighedsnedsættelser. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der gennem flere år kæmpet for kommunernes muligheder for selvstændigt at afgøre hastighedsgrænser i byerne.
Regeringen ønsker i sit finanslovsforslag at reducere med 1.000 statslige ansatte. Derfor har de lavet et katalog over opgaver, der kan reduceres eller falde bort. En af de opgaver er politiets hidtidige veto ift. hastighedsgrænser og andre trafikale tiltag, så det alene er vejmyndigheden (typisk kommunen), der har ansvaret.
Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, er meget begejstret for det forslag:
- At få lagt beslutningen om hastighedsnedsættelser ud til kommunerne er noget, som vi har kæmpet for længe. Igen og igen har vi hørt fra kommunerne, at de er dybt frustreret over ikke at kunne bruge hastighedsnedsættelser i arbejdet for at gøre det mere trygt og sikkert at være cyklist, fordi de har fået nej fra deres lokale politikreds, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Netop i disse måneder kæmper Cyklistforbundet med den aktuelle underskriftskampagne ’30 er det nye 50’ for at få ændret Færdselsloven, så 30 km/t bliver den nye normalhastighed i byområder, og hurtigere og farligere hastighed bliver undtagelsen. Så kan kommunerne - efter en konkret vurdering - tillade hurtigere hastighed de steder, hvor det ikke går ud over cyklister og gåendes trafiksikkerhed.
Ikke i mål, men et godt skridt
I Cyklistforbundet glæder man sig over, at regeringen har lyttet, og Kenneth Øhrberg Krag opfordrer alle partier til at stille sig bag regeringens forslag om det såkaldte opgavebortfald hos politiet.
- Vi er med regeringens forslag ikke i mål. Men det er et godt skridt på vejen for at gøre det mere attraktivt og sikkert at være cyklist de steder i vores byer, hvor vi bor, arbejder og går i skole.
- Mange kommuner oplever, at den lokale politikreds siger nej til hastighedsnedsættelser. Hvis forslaget bliver vedtaget, får de meget bedre muligheder for at skærpe trygheden og trafiksikkerheden for cyklister, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Han opfordrer desuden til, at der med en vedtagelse følger en forankring i fx Vejdirektoratet, som sikrer en hensigtsmæssig forvaltning af kommunernes nye mandat.
FAKTA
Forskning viser, at omfanget af skader på bløde trafikanter, der bliver ramt af en bil, er væsentligt mindre alvorlige ved 30 km/t sammenlignet med 40 og 50 km/t. Ved 30 kilometer i timen, overlever ni ud af ti bløde trafikanter en påkørsel af bil, mens kun tre ud af ti overlever med 50 km/t.
Kontakter
Kenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Lærer i Mariager får Alle Børn Cykler Prisen 20246.11.2024 13:16:16 CET | Pressemeddelelse
Vibeke Krustrup Andersen på Mariager Skole får børnene i 0. klasse op på cyklen i en grad, hun har fået Cyklistforbundets lærerpris, Alle Børn Cykler Prisen 2024.
Sundhedsudspillet trækker tæppet væk under supercykelstierne31.10.2024 13:22:01 CET | Pressemeddelelse
Sundhedsudspillet er gift for supersykelstierne, mener Cyklistforbundet. Det virker kontraproduktivt, at der i transportministeriet nu udarbejdes en ny cykelstrategi for Danmark for at få flere til at cykle, parallelt med at sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen til supercykelstierne, som går på tværs af kommunerne, siger forbundet.
Cyklistforbundet giver hæderspris til Viborgenser29.10.2024 11:39:10 CET | Pressemeddelelse
65-årige Lis Lyng-Nielsen fra Viborg er årets modtager af Cyklistforbundets ’Cykeldynamo-pris’, der uddeles hvert år.
Byg underjordisk cykelparkering i verdensklasse på ny metrolinje16.10.2024 14:16:35 CEST | Pressemeddelelse
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, siger Cyklistforbundet i anledning af en høring om en ny metrolinje i København. Forbundet mener, man nu har chancen for at bygge cykelparkering i den absolutte verdenselite.
Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed8.10.2024 10:22:07 CEST | Pressemeddelelse
Camilla van Deurs er både ulykkesoffer og som tidligere stadsarkitekt i København ekspert i bytrafik. Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder, siger hun til magasinet CYKLISTER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum