Finanslovsforslaget gemmer på en kæmpe sejr for cyklister
Det er en kæmpe sejr, når regeringen i sit finanslovsforslag ønsker at fjerne politiets vetoret på bl.a. hastighedsnedsættelser. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der gennem flere år kæmpet for kommunernes muligheder for selvstændigt at afgøre hastighedsgrænser i byerne.

Regeringen ønsker i sit finanslovsforslag at reducere med 1.000 statslige ansatte. Derfor har de lavet et katalog over opgaver, der kan reduceres eller falde bort. En af de opgaver er politiets hidtidige veto ift. hastighedsgrænser og andre trafikale tiltag, så det alene er vejmyndigheden (typisk kommunen), der har ansvaret.
Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, er meget begejstret for det forslag:
- At få lagt beslutningen om hastighedsnedsættelser ud til kommunerne er noget, som vi har kæmpet for længe. Igen og igen har vi hørt fra kommunerne, at de er dybt frustreret over ikke at kunne bruge hastighedsnedsættelser i arbejdet for at gøre det mere trygt og sikkert at være cyklist, fordi de har fået nej fra deres lokale politikreds, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Netop i disse måneder kæmper Cyklistforbundet med den aktuelle underskriftskampagne ’30 er det nye 50’ for at få ændret Færdselsloven, så 30 km/t bliver den nye normalhastighed i byområder, og hurtigere og farligere hastighed bliver undtagelsen. Så kan kommunerne - efter en konkret vurdering - tillade hurtigere hastighed de steder, hvor det ikke går ud over cyklister og gåendes trafiksikkerhed.
Ikke i mål, men et godt skridt
I Cyklistforbundet glæder man sig over, at regeringen har lyttet, og Kenneth Øhrberg Krag opfordrer alle partier til at stille sig bag regeringens forslag om det såkaldte opgavebortfald hos politiet.
- Vi er med regeringens forslag ikke i mål. Men det er et godt skridt på vejen for at gøre det mere attraktivt og sikkert at være cyklist de steder i vores byer, hvor vi bor, arbejder og går i skole.
- Mange kommuner oplever, at den lokale politikreds siger nej til hastighedsnedsættelser. Hvis forslaget bliver vedtaget, får de meget bedre muligheder for at skærpe trygheden og trafiksikkerheden for cyklister, siger Kenneth Øhrberg Krag.
Han opfordrer desuden til, at der med en vedtagelse følger en forankring i fx Vejdirektoratet, som sikrer en hensigtsmæssig forvaltning af kommunernes nye mandat.
FAKTA
Forskning viser, at omfanget af skader på bløde trafikanter, der bliver ramt af en bil, er væsentligt mindre alvorlige ved 30 km/t sammenlignet med 40 og 50 km/t. Ved 30 kilometer i timen, overlever ni ud af ti bløde trafikanter en påkørsel af bil, mens kun tre ud af ti overlever med 50 km/t.
Kontakter
Kenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder


Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skolebørn får styrket lygtesansen20.10.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kampagne fra Cyklistforbundet og GF Fonden, LYS PÅ, skal sikre, at skoleelever har styr på lygter og reflekser. Hver femte forælder mellem 30 og 39 år ved ikke, om deres børns cykellygter og reflekser er lovlige.
Cyklistforbundet skruer op for indsatsen i Helsingør14.10.2025 11:44:18 CEST | Pressemeddelelse
Bedre cykelforhold for skoleelever, pendlere og turister. Det bliver noget af det, som Cyklistforbundets nye lokale repræsentant i Helsingør Kommune, Niels Nyhus, vil arbejde for, når forbundet op til kommunalvalget styrker sin lokale tilstedeværelse.
Over 95.000 elever cyklede i skoledyst9.10.2025 12:00:07 CEST | Pressemeddelelse
I september deltog mere end 95.000 skoleelever fra hele landet i årets store cykelkampagne, Alle Børn Cykler, arrangeret af Cyklistforbundet. 0.B på Egelundskolen i Albertslund kan tage hovedpræmien med hjem: cykler til hele klassen og deres lærer. OBS: Se regionale og lokale tal i bunden.
"Uholdbart, at op mod 500 p-pladser til cykler ved Aarhus Banegård forsvinder”30.9.2025 12:56:14 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus står over for en drastisk ændring i byens cykelinfrastruktur, idet op mod 500 cykelparkeringspladser ved Bruuns Bro ved banegården fjernes i forbindelse med en renovering, og der er ingen planer om at etablere dem igen. Cyklistforbundet mener, situationen er helt uholdbar og vil få meget negative konsekvenser for cyklingen i Aarhus – og for butikslivet.
Hvilken lærer fortjener Alle Børn Cykler Prisen 2025?16.9.2025 13:19:54 CEST | Pressemeddelelse
Kender du en cykelglad lærer, der fortjener et skulderklap, fordi læreren bærer cykelglæden videre til sine elever? Så kan du nominere din kandidat til Cyklistforbundets lærerpris.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum