Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder
Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.
Fremtidens stormfloder kan forventes at være voldsommere og komme med kortere intervaller, end vi har været vant til. I februar 2024 offentliggjorde Kystdirektoratet og DMI en delrapport, der viser, at stigninger af havniveauet over de næste 100 år betyder, at den maksimale vandstand under en ekstrem stormflod i år 2125 kan være op til 4-5 meter over dagligt vande. Det er omkring en meter højere end i dag.
Så voldsomme stormfloder ved København udgør en alvorlig trussel mod nationale værdier som vital infrastruktur, kulturarv samt erhverv og byens øvrige funktioner. Transportministeriet koordinerer derfor en forundersøgelse af en samlet plan for, hvordan man kan beskytte de mange værdier i den centrale del af hovedstaden mod stormflod med et sammenhængende anlæg i stedet for at have punktvis sikring af særligt følsomme anlæg og infrastrukturer eller områder. Forundersøgelsen omfatter de fire kommuner Hvidovre, Dragør, Tårnby og København.
Eksempel på sikringsanlæg
Nu er forundersøgelsens anden delrapport, der handler om teknik, miljø og anlægsøkonomi, klar. Formålet med delrapporten er på overordnet niveau at vise, hvordan man kan sikre sig mod fremtidens stormfloder og give et estimat på omkostningerne.
- Delrapporten viser, at det er muligt at sikre sig mod fremtidens voldsommere stormfloder, hvis man bygger et sammenhængende anlæg rundt om København. Der er tale om såkaldt ”proof of concept” – altså svar på spørgsmålet om, hvorvidt det kan lade sig gøre, og det kan det, siger projektdirektør Claus Dynesen, fra Sund & Bælt, der er formand for forundersøgelsens arbejdsgruppe om teknik, miljø og anlægsøkonomi.
Basisløsning med alternativer
For at kunne vurdere omkostninger til en stormflodssikring af København er der i rapporten udarbejdet et eksempel på et samlet sikringsanlæg. Den grundlæggende præmis for udformning af anlægget har været at opfylde målsætningen om ”tilnærmelsesvis nultolerance” over for risiko for oversvømmelse. Udgangspunktet i delrapporten er en basisløsning, som det kan lade sig gøre at opføre under hensyntagen til faktorer som teknik, miljø, omkostninger og påvirkninger af omgivelserne. På 7 af 14 delstrækninger er basisløsningen suppleret med en alternativ linjeføring.
Claus Dynesen understreger, at selv om delrapporten viser et eksempel på, hvordan en sikring kan udformes, er der stadig et godt stykke vej, før et sikringsanlæg bliver til virkelighed.
- Først og fremmest skal politikerne have mulighed for at se den samlede rapport fra forundersøgelsen. Dernæst skal der tages politisk stilling til de næste skridt, og før man kan etablere et anlæg, skal der gennemføres mange flere undersøgelser og være tid til dialog med borgerne i kommunerne, siger Claus Dynesen, der også henviser til, at selve anlæggelsen må forventes at ville strække sig over årtier.
Væsentlige usikkerheder
Da der er tale om en forundersøgelse, er de enkelte anlægstekniske løsningsforslag i delrapporten beskrevet på overordnet niveau. Derfor er anlægsoverslaget også behæftet med væsentlig usikkerhed, men det skønnes, at en komplet stormflodssikring af København vil koste omkring 12-13 mia. kroner. En samlet stormflodssikring af København i år 2075 vil dog skulle etableres etapevis over en meget lang anlægsperiode, fx 30 år. Det vil give en gennemsnitlig årlig anlægsinvestering på omkring 400 mio. kroner.
Delrapporten vil nu indgå i det videre arbejde med forundersøgelsen. Før eventuel beslutning om anlæggelse af hele eller dele af stormflodssikringen skal den færdige forundersøgelse først behandles politisk, hvorefter de enkelte projekter vil skulle detailplanlægges, miljøvurderes og godkendes af myndighederne efter forudgående høring af berørte borgere, virksomheder og andre interessenter.
Det er forventningen, at der foreligger en samlet rapport for forundersøgelsen i slutningen af 2024.
Om forundersøgelse af stormflodssikring af København
- Transportministeriet koordinerer gennemførelsen af en forundersøgelse af en samlet stormflodsplan for den centrale del af hovedstaden. Forundersøgelsen omfatter de fire kommuner Hvidovre, Dragør, Tårnby og København.
- Forundersøgelsen gennemføres fra 2022-2024. Efter færdiggørelse forelægges forundersøgelsens resultater for regeringen og kommunalbestyrelserne med henblik på politisk stillingtagen til gennemførelse af projektet.
- I undersøgelsen deltager Transportministeriet, Sund & Bælt, Miljøministeriet/Kystdirektoratet assisteret af DMI, By-, Land- og Kirkeministeriet, Københavns Kommune, Tårnby Kommune, Hvidovre Kommune, Dragør Kommune, Metroselskabet, Københavns Lufthavne, DSB og Banedanmark. Derudover er der etableret interessentgruppe med centrale interessenter, herunder eksempelvis By & Havn, Vejdirektoratet, HOFOR, BIOFOS, Energinet og Ørsted, som kan komme med input til konkrete delstrækninger og spørgsmål.
- Forundersøgelsen forventes afleveret i slutningen af 2024.
Læs mere om forundersøgelsen på Sund & Bælts hjemmeside
Læs delrapporten om Teknik, miljø og anlægsøkonomi her
Læs Q&A om delrapporten her
Læs delrapport 1 om Sikringsniveauer her
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Historisk operation på Storebæltsbroen29.11.2024 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet har til formål at udskifte de vitale dele, der giver broen fleksibilitet. Vedligeholdelsen kommer til at ske, uden at bilisterne bemærker det.
Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel28.11.2024 13:44:48 CET | Pressemeddelelse
Find flere billeder af Sund & Bælts anlæg nederst.
Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel28.11.2024 13:36:22 CET | Pressemeddelelse
I årets tredje kvartal var der fremgang i trafikken på både Storebæltsbroen og Øresundsbron. Trafikken bidrager sammen med et fald i renteudgifter til resultatet for tredje kvartal og en opjustering af resultat for året. På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 0,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Lastbiltrafikken steg med 2,8 pct., mens personbiltrafikken faldt med 1,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.466 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2023. Omsætning fra jernbanen steg med 18 mio. kr. Stigningen skyldes stadig primært, at sporarbejder i 2023 reducerede antallet af togpassager over Storebæltsforbindelsen. Jernbanevederlaget er baseret på den faktiske trafik. På Øresundsbron steg trafikken med 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 2,7 pct., og lastbiltrafikken steg med 0,9 pct. Vejindtægterne steg med 45 mio. kr. til 1.395 mio. kr. i perioden, sammenlignet med samme per
Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.
Eksperter peger på initiativer til bæredygtig infrastruktur13.11.2024 10:00:04 CET | Pressemeddelelse
Som led i miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej har Sund & Bælt nedsat ekspertgrupper, der har udpeget initiativer, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur. Sund & Bælt vil have alle gode idéer og den bedste ekspertise i spil, når der skal indtænkes bæredygtighed i ny infrastruktur. Det gælder også det aktuelle arbejde med miljøkonsekvensvurdering af en mulig Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København. Derfor har Sund & Bælt allieret sig med en gruppe af eksperter fra blandt andet miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af store infrastrukturprojekter. Eksperter i de tre innovationsgrupper inden for miljø, klima og energi har analyseret mulighederne for en række initiativer, der fremmer miljø og biodiversitet samt reducerer CO₂-udledninger. En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredning
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum