Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder

Del

Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.

Fremtidens stormfloder kan forventes at være voldsommere og komme med kortere intervaller, end vi har været vant til. I februar 2024 offentliggjorde Kystdirektoratet og DMI en delrapport, der viser, at stigninger af havniveauet over de næste 100 år betyder, at den maksimale vandstand under en ekstrem stormflod i år 2125 kan være op til 4-5 meter over dagligt vande. Det er omkring en meter højere end i dag.

Så voldsomme stormfloder ved København udgør en alvorlig trussel mod nationale værdier som vital infrastruktur, kulturarv samt erhverv og byens øvrige funktioner. Transportministeriet koordinerer derfor en forundersøgelse af en samlet plan for, hvordan man kan beskytte de mange værdier i den centrale del af hovedstaden mod stormflod med et sammenhængende anlæg i stedet for at have punktvis sikring af særligt følsomme anlæg og infrastrukturer eller områder. Forundersøgelsen omfatter de fire kommuner Hvidovre, Dragør, Tårnby og København.

Eksempel på sikringsanlæg

Nu er forundersøgelsens anden delrapport, der handler om teknik, miljø og anlægsøkonomi, klar. Formålet med delrapporten er på overordnet niveau at vise, hvordan man kan sikre sig mod fremtidens stormfloder og give et estimat på omkostningerne.

- Delrapporten viser, at det er muligt at sikre sig mod fremtidens voldsommere stormfloder, hvis man bygger et sammenhængende anlæg rundt om København. Der er tale om såkaldt ”proof of concept” – altså svar på spørgsmålet om, hvorvidt det kan lade sig gøre, og det kan det, siger projektdirektør Claus Dynesen, fra Sund & Bælt, der er formand for forundersøgelsens arbejdsgruppe om teknik, miljø og anlægsøkonomi.

Basisløsning med alternativer

For at kunne vurdere omkostninger til en stormflodssikring af København er der i rapporten udarbejdet et eksempel på et samlet sikringsanlæg. Den grundlæggende præmis for udformning af anlægget har været at opfylde målsætningen om ”tilnærmelsesvis nultolerance” over for risiko for oversvømmelse. Udgangspunktet i delrapporten er en basisløsning, som det kan lade sig gøre at opføre under hensyntagen til faktorer som teknik, miljø, omkostninger og påvirkninger af omgivelserne. På 7 af 14 delstrækninger er basisløsningen suppleret med en alternativ linjeføring.

Claus Dynesen understreger, at selv om delrapporten viser et eksempel på, hvordan en sikring kan udformes, er der stadig et godt stykke vej, før et sikringsanlæg bliver til virkelighed.

- Først og fremmest skal politikerne have mulighed for at se den samlede rapport fra forundersøgelsen. Dernæst skal der tages politisk stilling til de næste skridt, og før man kan etablere et anlæg, skal der gennemføres mange flere undersøgelser og være tid til dialog med borgerne i kommunerne, siger Claus Dynesen, der også henviser til, at selve anlæggelsen må forventes at ville strække sig over årtier.

Væsentlige usikkerheder

Da der er tale om en forundersøgelse, er de enkelte anlægstekniske løsningsforslag i delrapporten beskrevet på overordnet niveau. Derfor er anlægsoverslaget også behæftet med væsentlig usikkerhed, men det skønnes, at en komplet stormflodssikring af København vil koste omkring 12-13 mia. kroner. En samlet stormflodssikring af København i år 2075 vil dog skulle etableres etapevis over en meget lang anlægsperiode, fx 30 år. Det vil give en gennemsnitlig årlig anlægsinvestering på omkring 400 mio. kroner.

Delrapporten vil nu indgå i det videre arbejde med forundersøgelsen. Før eventuel beslutning om anlæggelse af hele eller dele af stormflodssikringen skal den færdige forundersøgelse først behandles politisk, hvorefter de enkelte projekter vil skulle detailplanlægges, miljøvurderes og godkendes af myndighederne efter forudgående høring af berørte borgere, virksomheder og andre interessenter.

Det er forventningen, at der foreligger en samlet rapport for forundersøgelsen i slutningen af 2024.

Om forundersøgelse af stormflodssikring af København

  • Transportministeriet koordinerer gennemførelsen af en forundersøgelse af en samlet stormflodsplan for den centrale del af hovedstaden. Forundersøgelsen omfatter de fire kommuner Hvidovre, Dragør, Tårnby og København.
  • Forundersøgelsen gennemføres fra 2022-2024. Efter færdiggørelse forelægges forundersøgelsens resultater for regeringen og kommunalbestyrelserne med henblik på politisk stillingtagen til gennemførelse af projektet.
  • I undersøgelsen deltager Transportministeriet, Sund & Bælt, Miljøministeriet/Kystdirektoratet assisteret af DMI, By-, Land- og Kirkeministeriet, Københavns Kommune, Tårnby Kommune, Hvidovre Kommune, Dragør Kommune, Metroselskabet, Københavns Lufthavne, DSB og Banedanmark. Derudover er der etableret interessentgruppe med centrale interessenter, herunder eksempelvis By & Havn, Vejdirektoratet, HOFOR, BIOFOS, Energinet og Ørsted, som kan komme med input til konkrete delstrækninger og spørgsmål.
  • Forundersøgelsen forventes afleveret i slutningen af 2024.

Læs mere om forundersøgelsen på Sund & Bælts hjemmeside

Læs delrapporten om Teknik, miljø og anlægsøkonomi her

Læs Q&A om delrapporten her

Læs delrapport 1 om Sikringsniveauer her

Kontakter

Billeder

Fremtidens stormfloder forventes at blive voldsommere og hyppigere og kan få store konsekvenser for København. Ny delrapport  beskriver muligheden for at sikre sig mod dem med en sammenhængende stormflodssikring rundt om København.
Fremtidens stormfloder forventes at blive voldsommere og hyppigere og kan få store konsekvenser for København. Ny delrapport beskriver muligheden for at sikre sig mod dem med en sammenhængende stormflodssikring rundt om København.
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU9.9.2024 13:51:11 CEST | Pressemeddelelse

Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden. På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr. Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med

Cykelløb over Storebælt påvirker trafikken lørdag3.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag den 7. september 2024 passerer godt 2.000 cyklister Storebælt i forbindelse med Danmarks længste motionscykelløb fra Aarhus til København. Broen vil være åben under hele løbet, men der vil opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Sto-rebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Sådan påvirkes trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn og Jylland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling er forbudt. I denne periode forventes turen over broen i øvrigt at tage 10-15 minutter ekstra. Kør hjemmefra i god tid Broen lukkes i to omgange a 45 minutter, henholdsvis om eftermiddagen klokken 14.30 og igen om aftenen klokken 20.00 for at omlægge trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Storebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Hold dig opdateret Find mere info på Storeba

Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej27.8.2024 13:00:27 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. Opgradering af godt 600 meter vej Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen næste uge20.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 26. august bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet Mandag den 26. august vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 19.00 og 05.00. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 19.00 og igen om morgenen kl. 05.00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægningen. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarbejderne, og hvornår de præcist vil påvirke trafikken, på Storebaelt.dk Tirsd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye