Advodan

Manglende advokatrådgivning: Flere afviste fremtidsfuldmagter

Mange oplever at deres fremtidsfuldmagt bliver afvist af Familieretshuset, når den skal sættes i kraft, fordi den enten ikke er oprettet korrekt eller strider mod loven.

Advodan Slagelse

Hvis man selv er i stand til at se, at man ikke kan handle fornuftsmæssigt længere, kan man bede Familieretshuset om at sætte ens fremtidsfuldmagt i kraft. Er man ude af stand til at handle fornuftsmæssigt, kan det blive nødvendigt, at det er ens fremtidsfuldmægtige, som beder om det.

Omkring hver femte fremtidsfuldmagt ender dog ifølge Familieretshuset med at blive afvist, fordi den enten ikke er korrekt udfyldt eller strider mod loven.

”Når man vælger at oprette en fremtidsfuldmagt uden om en advokat, er der større risiko for, at man ikke får formuleret sin fremtidsfuldmagt korrekt eller tilstrækkelig detaljeret. Dette kan føre til en falsk tryghed og gøre det vanskeligt for ens pårørende at hjælpe, hvis man finder ud af, at der ikke foreligger en gyldig fremtidsfuldmagt", fortæller advokat Mie Rahbek Thomsen hos Advodan.

”Mange tror, at en fremtidsfuldmagt er blevet gennemgået for fejl og mangler, hvis den har været forbi en notar. Det er dog en misforståelse, da en notar udelukkende har til opgave at finde ud af, om man er den, man siger, man er, og om man er habil til at oprette en fremtidsfuldmagt” uddyber advokat Mie Rahbek Thomsen. Er man eksempelvis blevet dement, vil man ikke længere kunne oprette testamente eller fremtidsfuldmagt.

Hos Advodan Slagelse har de oplevet sager, hvor pårørende har henvendt sig efter deres fremtidsfuldmagt er blevet afvist, for at forstå hvilke muligheder, de nu har. Advokat Mie Rahbek Thomsen anbefaler derfor altid, at man konsulterer en advokat for at få juridisk rådgivning og sikre, at ens fremtidsfuldmagt bliver oprettet korrekt.

Flere og flere danskere vælger at oprette en fremtidsfuldmagt

Over 100.000 danskere har i 2023 oprettet en fremtidsfuldmagt. Det er over 30.000 flere end året før, hvor der blev tinglyst 75.885 fremtidsfuldmagter.

”Det er dybt problematisk, hvis man ikke får den rette juridiske rådgivning, og man i sidste ende står med en fremtidsfuldmagt, der er blevet afvist, fordi den indeholder fejl eller ikke er juridisk korrekt”, fortæller advokat Mie Rahbek Thomsen fra Advodan Slagelse.

Kilde: Tinglysningsretten

Advodan Slagelse
Advokat Mie Rahbek Thomsen

Om Advodan:

Advodan er en forretningsplatform for advokatvirksomheder med et stærkt fælles brand. Vi har over 20 kontorer fordelt rundt i landet med mere end 100 jurister, som rådgiver især private samt små og mellemstore virksomheder.