Danmark inviterer til internationalt økologisk topmøde i Den Sorte Diamant

I august 2025 samles alle væsentlige internationale aktører i København til Organic Summit 2025 (OS25). Under titlen “Food for All on a Healthy Planet” vil politikere, forskere, landmænd, repræsentanter for virksomheder og toneangivende stemmer fra hele verden, mødes for at belyse økologiens betydning i verdens fremtidige fødevareforsyning.

Beslutningstagere fra hele verden samles i august 2025 i Den Sorte Diamant i København til Organic Summit 2025. Målet er at udarbejde et charter med løsninger til, hvordan økologi bliver en endnu stærkere driver i den grønne omstilling af landbruget og fødevaresystemet generelt. Foto/Grafik: Økologisk Landsforening

”Klima, biodiversitet og vandmiljø er under stærkt pres over hele verden. De økologiske dyrkningsprincipper indeholder en lang række svar og løsninger på de tre sammenhængende kriser og viser samtidig en vej til en tilstrækkelig global fødevareforsyning. Det er de løsninger, som står øverst på dagsordenen til Organic Summit 25 (OS25),” siger Rikke Lundsgaard, agronom og projektleder på OS25.

OS25 holdes samtidig med, at Danmark overtager EU-formandskabet i anden halvdel af 2025 og markerer EU’s mål om en økologiandel på 25 procent i 2030. Hvilken viden og politik skal mobiliseres og hvordan skal markedet udvikle sig for at komme i mål? Med udgangspunkt i Danmark som case og gode eksempler fra EU og resten af verden bliver dette drøftet og konkretiseret på OS25.

Økologisk Landsforening har taget initiativ til OS25, mens selve topmødet sker i samarbejde med Landbrug & Fødevarer Økologi og en række andre organisationer. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden, Fonden for Økologisk Landbrug, Ministeriet for Grøn Trepart, Københavns Kommune, Merkur Fonden, COOP, Lidl, Dagrofa, Thise Mejeri og Naturmælk.

Slutmålet med topmødet er en udtalelse og et charter, der overrækkes til den ansvarlige, danske minister på området, som inspiration til at få økologien placeret som et centralt redskab til at løse de store globale miljø- og fødevarekriser.

Fire spor fra jord til bord

Topmødet har et politisk, et forskningsmæssigt, et business- og et praktikerspor. De fire spor sikrer, at hele værdikæden inden for økologien er repræsenteret. Ambassadør for det politiske spor er Connie Hedegaard, tidligere miljøminister, klimamininister og EU’s første klimakommissær. Ambassadør for praktikersporet er Peter Sisseck, dansk vinbonde og skovejer.

Udover topmøde-programmet, som foregår i Den Sorte Diamant i København, inviterer OS25 et bredere publikum til events, der dækker økologien fra jord til bord. F.eks. via et samarbejde med Copenhagen Cooking, der gør økologien synlig som et konkret redskab i omstillingen til et både bæredygtigt og velsmagende fødevaresystem.

OS25 finder sted den 18. og 19. august 2025 på Det Kgl. Bibliotek, Den Sorte Diamant i København.

Citater:

Connie Hedegaard, forfatter og debattør, samt fhv. EU klimakommissær og dansk minister, ambassadør for OS25:

”Klima og andre bæredygtighedstemaer har været aktuelle længe, men det er først inden for de seneste år, at de virkeligt rykker ind og får fodfæste selv hos dem, som tidligere var skeptiske. EU har opsat en række mål for økologien i 2030, så det kan ikke være mere aktuelt at samle aktører på tværs af politisk ståsted, brancher og forskningsområder til debat om, hvordan vi sikrer en bæredygtig forvaltning af vores globale ressourcer fremover."

Peter Sisseck, vinmager og skovejer, ambassadør for OS25:

”Vi har, som fødevareproducenter, et stort ansvar for at tænke og udvikle bæredygtige løsninger. I stedet for at se bæredygtighed som et benspænd, skal vi se det som en ny mulighed for at udvikle endnu bedre produkter af høj kvalitet. OS25 er en unik lejlighed til at samle virksomheder og andre interessenter inden for økologien, men også udenfor til både dialog og handling på, hvordan vi tager skridtet endnu videre. Det er for mig at se en investering i fremtiden for os alle.”

Børne- og Ungeborgmester i København, Jakob Næsager:

”I København skal vi gå forrest, når det handler om mad og måltider. Derfor glæder det mig som Børne- og Ungdomsborgmester at konstatere, at vores indsats med mad til børn og unge allerede prisbelønnes i hele verden, og at vi går forrest med et fødevareudbud, som bruges aktivt til at implementere de politiske målsætninger såsom økologi. Vi kan dog altid blive bedre som kommune, og derfor hilser jeg et europæisk topmøde om økologi velkommen i København,”

Økologisk Landsforening samarbejder med følgende om OS25; Københavns Kommune, Ministeriet for Grøn Trepart, Landbrug & Fødevarer Økologi, DI Fødevarer, Det Kgl. Bibliotek, Icrofs, FOOD organisation of Denmark, Innovationscenter for Økologisk Landbrug, Food Nation, Dansk Vegetarisk Forening, Dyrenes Beskyttelse, DM og Business Lolland-Falster .

Du kan løbende følge med i programmet på websitet www.os25.org.

Om Økologisk Landsforening