Norddjurs tager tigerspring i erhvervsvenlighed

Norddjurs Kommune ligger nu i top tyve med et markant spring opad i Dansk Industris undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed. Kommunen er nu nummer 13 blandt landets kommuner. Det er en bemærkelsesværdig fremgang fra sidste års placering som nummer 57, og det viser, at kommunens målrettede indsats over for erhvervslivet bærer frugt.

Det nytter noget, når man som kommune gennem kurser bringer de enkelte embedsfolk i kommunen helt i top i forhold til at være servicemindede over for de lokale virksomheder. Og det nytter noget, når man sætter det i system med jævnligt at besøge virksomhederne med deltagelse af både politikere og embedsfolk fra kommunen.

Det er blandt flere erhvervspositive initiativer, kommunen har arbejdet med de senere år, og som nu for alvor sætter sine tydelige spor i DI’s undersøgelse af erhvervsvenligheden. Kommunen rykker næsten helt i top samlet set, og i mindst to kategorier ligger kommunen snublende tæt på en absolut topplacering.

- Norddjurs Kommune er Lokal Erhversvenlighed 2024’s højdespringer. Det er imponerende, og der skal lyde et stort tillykke fra mig, siger Peter Bogh Lindgaard, bestyrelsesleder for DI Randers-Norddjurs og COO hos DermaPharm A/S.

Stor fremgang i ”Grøn Udvikling”
En af de mest markante forbedringer ser vi i kategorien ”Grøn Udvikling”, hvor Norddjurs er rykket fra en 52. plads op til en imponerende 2. plads i 2024. Dette er en tydelig indikation af kommunens engagement i bæredygtighed og miljøvenlige initiativer.

- Norddjurs Kommune har virkelig taget førertrøjen på inden for grøn udvikling, hvilket er helt afgørende for den langsigtede succes og konkurrenceevne for vores erhvervsliv, siger Peter Bogh Lindgaard.

Han peger på, at fremgangen afspejler den strategi, kommunen har for en bæredygtig og fremadsynet erhvervspolitik.

Topkontakt mellem kommune og erhvervsliv
Kommunikation og samarbejde med erhvervslivet har også vist gode resultater. Norddjurs Kommune har i kategorien 'Information og dialog med kommunen' formået at rykke fra en 40. plads til en topplacering som nummer tre.

- Effektiv kommunikation og dialog er helt centralt for et godt erhvervsklima. Vi værdsætter, at kommunen har helt åbne kanaler og er yderst lyttende over for erhvervslivets behov og udfordringer, siger Peter Bogh Lindgaard.

Tidligere har der været kritik af Norddjurs Kommunes dialog med erhvervslivet, især i forhold til gennemsigtighed og effektivitet i kommunikationen. Virksomheder har påpeget, at det har været svært at få hurtige og klare svar fra kommunen, hvilket kan forsinke beslutningsprocesser og projekter.

- Kommunen har erkendt behovet for bedre dialog og har lanceret flere initiativer for at forbedre kommunikationen med erhvervslivet. Det inkluderer etablering af erhvervsråd og løbende møder med lokale virksomheder for at sikre, at deres behov og udfordringer bliver hørt, siger Peter Bogh Lindgaard.

Markedet for private leverandører er også bedre
Der er også sket en forbedring i kategorien 'Brug af private leverandører', hvor Norddjurs nu ligger nummer 32 fra en tidligere 51. plads.

- Det er glædeligt at se, at Norddjurs Kommune aktivt arbejder på at skabe gunstige vilkår for private leverandører. Dette skaber ikke kun konkurrencefordele, men det forbedrer også kvaliteten af de ydelser og produkter, der tilbydes i kommunen, siger Peter Bogh Lindgaard.

En fortsat indsats for forbedring
Norddjurs Kommune viser i år betydelige forbedringer i de vurderede kategorier, hvilket har ført til en samlet fremgang på erhvervsvenligheden. Det er dog vigtigt at beholde fokus for at sikre, at den positive udvikling fortsætter.

- Selvom vi ser store forbedringer, må vi ikke hvile på laurbærrene. Der er stadig steder, hvor vi sammen med kommunen kan arbejde på endnu bedre rammebetingelser for erhvervslivet, siger Peter Bogh Lindgaard.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

- DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

- 7.479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

- Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

- Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

- 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information, kontakt konsulent Gordon Trier Holm, mail gth@di.dk, tlf: 2949 4606 eller chefkonsulent Lars Bøgeskov, mail: larb@di.dk, tlf: 2236 3138.

Samarbejdet mellem virksomheder og folkeskoler er stærkt i Randers16.10.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er en del af skoleskemaet på mange skoler – det gælder også i Randers. Det er en god start, når skolerne allerede fra næste skoleår skal opfylde nye lovkrav om, at alle elever i enten 7., 8. eller 9. klasse skal i en uges erhvervspraktik. Men skolerne skal allerede nu i gang med forberedelserne, lyder opfordringen fra DI Randers-Norddjurs.

Nye tider i DI Randers-Norddjurs: Nye ledere og nyt hold i bestyrelsen20.6.2024 09:49:49 CEST | Pressemeddelelse

Dansk Industris regionale forening DI Randers-Norddjurs kan nu byde på en ny bestyrelsesleder og hele fem nye bestyrelsesmedlemmer efter generalforsamlingen og det efterfølgende bestyrelsesmøde hos Verdo A/S den 12. juni. Den hidtidige bestyrelsesleder Per Hastrup fra Prodan A/S valgte at trække sig fra bestyrelsen. Ligeledes også de nu tidligere bestyrelsesmedlemmer Morten Hartvig Jacobsen fra Projector A/S og Palle Martin fra L-Tek A/S, der valgte ikke at genopstille. To af bestyrelsens medlemmer har i det forgangne år trukket sig fra bestyrelsen i forbindelse med hver af deres virksomheders ophør, og det er adm. direktør Peter Eriksen, BilButikken A/S og CEO Lene Lange, Nordic Waste A/S. På bestyrelsesmødet efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig således, at fabriksdirektør Peter Bogh Lindgaard fra Derma Pharm A/S blev valgt som bestyrelsesleder. Vice President, Aerostructures Composite Manufacturing Kim Egsmark Hovesen fra Terma A/S blev ved konstitueringen valgt ti