Drivkraft Danmark

Ladebranchen skal sikre, at Danmark opfylder opladningskrav til el-lastbiler

Del

Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.

Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.

Drivkraft Danmark, som repræsenterer størstedelen af den danske ladebranche, har fra begyndelsen haft en aktiv dialog med myndighederne.

"Jeg vil gerne rose både ministeren og myndighederne for deres konstruktive tilgang og for at anerkende, at branchen selv vil stå for størstedelen af omstillingen. Det er positivt, at den nye udrulningsplan sikrer, at offentlig støtte kun bliver brugt, hvor markedet ikke selv leverer. Det er godt både for samfundsøkonomien og for den grønne omstilling," udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Drivkraft Danmarks medlemmer investerer i disse år milliarder i ladeinfrastruktur til den tunge transport – forud for efterspørgslen – for at sikre, at der er tilstrækkelig opladningskapacitet til de mange el-lastbiler, der forventes på vejene i de kommende år.

"For næsten to år siden satte vores medlemmer sig som mål at etablere 100 offentligt tilgængelige ladestationer til den tunge transport inden 2030. Vores medlemmer mener, at el er fremtiden også til den tunge transport, og de har derfor valgt at investere i ladeinfrastrukturen før efterspørgslen. Denne proaktive tilgang skal også være med til, at flere vognmænd tør skifte til el-lastbiler”, siger Jacob Stahl Otte.

Jacob Stahl Otte understreger branchens indsats for at sikre, at offentlige midler kun anvendes, hvor markedet ikke selv kan levere:

"Vi har gjort et stort arbejde for, at de offentlige midler kun bliver brugt der, hvor markedet ikke selv kan levere. Vi har sammen med Cowi udarbejdet en analyse af det fremtidige ladebehov og planlagte ladestationer uden offentlig støtte. Denne analyse har været fundamentet for vores tætte dialog med Vejdirektoratet og ministeriet, og det er resultatet af dette samarbejde, vi ser i dag."

Vejdirektoratet har nu indgået aftaler med tre forskellige private ladeoperatører, som skal stå for etablering og drift af de første fire af fem planlagte ladeparker, der åbner i 2025.

Drivkraft Danmarks medlemmer forventer allerede i 2024 at kunne dække de store danske motorveje med opladningsmuligheder til el-lastbiler, hvilket vil sikre, at Danmark kan opfylde EU's krav inden 2025.

Billeder

Links

Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.

Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye