Elbilen var danskernes foretrukne nye bil i august

Elbilen har rundet magisk grænse, og er nu det mest populære drivmiddel i Danmark. Planer om nulemissionszoner i landets kommuner kan skubbe yderligere på efterspørgslen.

August måned 2024 bragte 12.854 nye personbiler på vejene i Danmark, hvilket er er lille tilbagegang i forhold til august 2023. Det betyder, at der år til dato er blevet registreret 110.694 nye biler i Danmark, hvilket er en lille stigning på 1,5 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

"Bilsalget i august byder på en lille tilbagegang. Vi forventer dog et fornuftigt samlet resultat for bilåret 2024. Vi glæder os over den store interesse for nye biler i Danmark," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark

Nulemissionszonerne vil sætte yderligere fart på elbilerne

Elbilsalget lå på et højt niveau i august. Der rullede 7050 nye elektriske køretøjer ud på vejene, hvilket svarer til en stigning på 48 procent sammenlignet med august i 2023. Elbilerne udgjorde dermed 55 procent af nybilsalget og er dermed det mest populære drivmiddel. De kommende nulemissionszoner, som man bl.a. har vedtaget i Århus, kan skubbe yderligere på udviklingen:

"Vi er nået til et punkt, hvor mere end halvdelen af de nye biler i Danmark kører på el, og det er godt nyt for den grønne omstilling. Vi forventer at udviklingen snart tager endnu et hop, når kommunerne får mulighed for at indføre nulemissionszoner." siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om bilsalget i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk.

Top 10 modeller i august 2024

Mærke Model Antal
Skoda Enyaq iV 670
Tesla Model Y 572
Volkswagen T-Roc 510
Volkswagen ID.4 503
Audi Q4 e-tron 386
Volkswagen ID.3 357
Mercedes-Benz EQA 333
BMW 3'er 266
Tesla Model 3 239
Audi Q2 236

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.

Gengivelse af tekst: Mobility Denmark

Gengivelse af tal og statistik bedes kildeangivet: bilstatistik.dk